• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu

A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu

Publicat: 22 martie, 2024 10:41
Actualizat: 27 martie, 2024 13:44

Asociația Pro Infrastructură constată că s-au sistat lucrările pe Autostrada Transilvania pe tronsonul Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului. „A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta, peisaj dezolant, șantier (aproape) pustiu. Fuga de responsabilitate a oficialilor CNAIR, combinată cu incompetența lor legendară în derularea licitațiilor și cu antreprenorul UMB întins mult peste capacitate, au transformat în codașe aceste două loturi inițial fruntașe, cu șanse pur teoretice de a se încadra în jaloanele PNRR!”, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.

A3 Nadaselu Zimbor Poarta Salajului foto Asociatia Pro Infrastructura
A3 Nadaselu Zimbor Poarta Salajului FOTO: Asociatia Pro Infrastructura

Iată ce mai notează Asociația:

„Contractele au fost semnate cu UMB în 26.06.2020 (Zimbor-Poarta Sălajului), respectiv în 22.09.2020 (Nădășelu-Zimbor) și prevăd, ambele, câte 12 luni de proiectare și alte 24 de execuție. Așadar, termenele inițiale prevedeau deschiderea celor 42,3 kilometri la sfârșit de 2023.

Fără să stea după birocrație, cei de la UMB au pornit șantierul ca din pușcă și aveam mari speranțe că își vor respecta angajamentele parafate în 2020. Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu. Și de atunci s-a ales praful.

Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică. Și CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere. Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții.

Procedura de achiziție a fost lansată la început de august 2023 și toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB. Dar surpriză: cei de la UMB nici nu au depus ofertă, probabil fiindcă sunt până peste cap băgați în 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care nu-i pot
duce în ritmul lor obișnuit.

În plus, tergiversarea licitației le convine de minune, având un motiv de noi amânări. Rămasă cu buza umflată, CNAIR primește o singură ofertă amărâtă de la Ozaltin (Turcia), abia în ianuarie 2024.

Și nici până în ziua de azi nu avem câștigător! CNAIR doarme în papuci și doar promite că vom avea un câștigător la final de martie, început de aprilie. Care… evident… nu poate fi decât Ozaltin. Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă și am avea o situație de cascadorii râsului.

A3 Nadaselu Zimbor Poarta Salajului foto Asociatia Pro Infrastructura
A3 Nadaselu Zimbor Poarta Salajului foto Asociatia Pro Infrastructura

Termenul contractual de proiectare și execuție pe soluțiile de la Nădășelu și Topa Mică este de doi ani și 3 luni. Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026.

Mai mult, fără nodul de la Românași, tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului e un minunat muzeu. Bașca, mai avem și alte blocaje birocratice: este în revizuire acordul de mediu (10 hectare pădure de defrișat în plus), iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante.

Cu prea multe contracte în portofoliu și prea puține forțe întinse la maximum pe Autostrada A7, Centura Timișoara și pe Galați-Brăila, UMB a redus spre zero mobilizarea pe A3 Nădășelu-Poarta, după ce în urmă cu puțin timp i-am văzut că au plecat complet de pe T4 DEx12 Craiova-Pitești.

Concluzia? Doar printr-o mică minune mai pot fi deschise aceste două loturi în 2026, conform cerințelor PNRR, iar riscul de a pierde banii europeni este maxim”.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
21 decembrie, 2024
Aeroportul Internațional Cluj, primul din România care are autobuz electric pentru pasageri
19 decembrie, 2024
România, cele mai multe morți în cele mai multe paturi de spital
19 decembrie, 2024
Baciu, comuna cât un orășel: ce planuri are primăria pentru a-l dezvolta
26 noiembrie, 2024
Chirurgul Patriciu Achimaș îi îndeamnă pe români să o voteze pe Elena Lasconi în turul doi
19 noiembrie, 2024
Deputatul Achimaș-Cadariu votează candidați cu pregătirea făcută „la o școală cât de cât acceptabilă, nu pe genunchi și nu pe înserat”

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA a fost ales Președinte al Consiliului Economic și Social. ...

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA, ales președinte al Consiliului Economic și Social

Începând din 15 ianuarie 2025, compania aeriană AnimaWings va conecta orașul Cluj-Napoca cu capitala României, ...

AnimaWings dă start zborurilor directe Bucureşti – Cluj şi retur începând cu 15 ianuarie 2025

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj şi compania aeriană LOT Polish Airlines întâmpină Noul An cu ...

Aeroportul Internaţional Cluj şi LOT Polish Airlines anunţă creşteri de frecvenţe pentru zborurile spre Varşovia

Tot mai mulți români din marile orașe se laudă că în România se trăiește mai ...

În România se trăiește mai bine decât în diaspora? Ce răspunde economistul Dan Mureșan

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și WIZZ AIR au anunțat o nouă rută internațională din ...

Aeroportul Internațional Cluj anunță o rută nouă spre Castellón din vara lui 2025

În viața cotidiană, situațiile financiare neprevăzute pot apărea când te aștepți mai puțin. Îți faci ...

Cum să folosești eficient IFN-ul ca rezervă de bani până la următorul salariu

Dan Sicobean, consultant fonduri guvernamentale & europene și membru al Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj ...

Dan Sicobean, consultant fonduri: La ce să te aștepți dacă vrei să-ți finanțezi afacerea în 2025

Dan Mureșan, vicepreședintele IMM România, a avut o reacție dură la Ordonanța trenuleț, scoasă din ...

Dan Mureșan, vicepreședinte IMM România, reacție dură la Ordonanța trenuleț: Greva fiscală ar fi justificată
Success message!
Warning message!
Error message!