Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului este prăznuită de ortodocşi şi catolici în fiecare an, pe data de 15 august. Ea este cunoscută în Apus sub numele de Înălţarea cu trupul la cer a Maicii Domnului. Este sărbătoarea în amintirea zilei în care Fecioara Maria şi-a dat obştescul sfârşit.Adormirea MaiciiEvangheliile nu vorbesc despre obştescul sfârşit al Fecioarei Maria, dar aflăm detalii despre acest eveniment din tradiţia Bisericii. Scrierile Sfinţilor Modest, Patriarhul Ierusalimului, Andrei Criteanul, Gherman al Constantinopolelui şi Ioan Damaschin, reconstituie ultimele clipe ale vieţii pământeşti a Maicii Domnului. Astfel, cu trei zile înainte de Adormire, Fecioarei i s-a arătat Arhanghelul Gavriil, purtătorul de veşti divine, care îi spune: „Acestea zice Fiul tău: Vremea este a muta pe Maica Mea la Mine. Nu te teme de aceasta, ci primeşte cuvântul cu bucurie, de vreme ce vii la viaţa cea nemuritoare”.Maica Domnului a primit vestea cu bucurie senină. A urcat pe Muntele Măslinilor şi s-a rugat fierbinte, ca odinioară Fiul ei. Apoi s-a întors acasă, a dereticat şi a pregătit cele trebuincioase îngropăciunii. În ziua sorocită, s-a auzit un vuiet puternic. Aduşi pe nori, în chip minunat, Apostolii (cu excepţia lui Toma) au venit să-şi ia rămas bun de la cea care le fusese ca o maică bună. Văzându-i, Fecioara s-a bucurat, şi-e cerut iertare de la toţi, s-a aşezat pe pat şi, rugându-se, şi-a dat liniştită sufletul în mâinile Domnului şi Fiului ei.În acel moment, s-au auzit îngerii cântând, o mireasmă dumnezeiască s-a răspândit în tot locul, iar toţi cei bolnavi şi betegi din jur s-au vindecat minunat.Apostolii au apucat patul cu trupul Maicii Domnului şi, cu alai mare, s-au îndreptat spre Grădina Ghetsimani, unde era pregătit mormântul. Pe drum, mai marii iudeilor au asmuţit poporul să răstoarne patul.
Unul mai îndrăzneţ s-a repezit, dar, în momentul în care s-a atins cu mâinile de patul cu corpul Fecioarei, acestea i-au fost tăiate de la cot de o sabie nevăzută. Iudeul a căzut atunci în genunchi, cerându-şi iertare şi s-a vindecat prin minune.Alaiul şi-a urmat drumul până la Ghetsimani, unde Maica Domnului a fost îngropată. Vreme de trei zile, cei care au privegheat au auzit cântări dumnezeieşti.După trei zile, a sosit la mormânt şi Toma Necredinciosul, ale cărui întârzieri se petrec mereu din raţiuni de pedagogie divină. Acesta, plângând, cere să se desfacă mormântul, pentru a-şi lua rămas bun de la Maica Domnului. Dar mormântul este găsit gol, dovadă că Mântuitorul a luat alături de El, nu numai sufletul, ci şi trupul Maicii Sale.Tradiţii la români
În unele zone ale ţării, în dimineaţa acestei zile, femeile merg la biserică, unde împart struguri, prune, faguri de miere şi merg în cimitir pentru a tămâia mormintele. La ţară se obişnuieşte ca în această zi să fie angajaţi pândarii în vii şi se spune că se „leagă” ciocul păsărilor pentru a nu mai putea strica boabele de struguri. De asemenea, se oferă ofrandă din noua poamă.La sărbătoarea Sfintei Marii se adună ultimele plante de leac, putându-se afla cum va fi toamna ce se apropie şi se culeg flori care se pun la icoana Preacuratei, considerându-se că apoi sunt bune de leac.Între cele două Marii (15 august – 8 septembrie) este timpul prielnic semănării grâului.Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului prefaţează deschiderea sezonului de nunţi (16 august-14 noiembrie), începerea târgurilor şi iarmaroacelor de toamnă, a praznicelor de pomenire a morţilor.Prin unele zone ale ţării, în ajunul sărbătorii, 14 august, numită „Ziua cercurilor Sfintei Mării”, oamenii se adună şi povestesc despre bunătatea şi minunile Maicii Domnului.Dacă în apropierea zilei Sfintei Maria înfloresc trandafirii, se zice că toamna va fi lungă.O altă datină spune că uşa trebuie ţinută deschisă, ca Maica Domnului să poată intra în casă pentru a aduce binecuvântare şi alinare.Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului încheie un ciclu, redeschis de cea a Naşterii Maicii Domnului (8 septembrie). Dintr-o sămânţă, aparent moartă, se va naşte un nou spic de grâu plin cu boabe, pentru a adeveri că din moarte va fi înviere.Mulţi dintre cei care poartă numele de Maria sau Marin îşi serbează, astăzi, ziua de nume. Alţii însă consideră că această zi e potrivită pentru pomenirea morţilor, iar nu pentru celebrarea viilor. Conform canoanelor, serbarea numelui ar trebui să aibă loc pe 8 septembrie, când se celebrează Naşterea Maicii Domnului şi nu pe 15 august, de Adormirea Maicii Domnului.Mai multe lăcaşuri de cult din ţară ocrotite de Maica Domnului îşi serbează, astăzi, hramul.Mănăstirea Nicula
Mânăstirea Nicula este cunoscută ca unul dintre cele mai vechi aşezăminte monahale din spaţiul românesc – 1552; şcoală pentru „grija sufletelor şi învăţătura pruncilor” – 1659; centru de spiritualitate şi cultură prin: Icoana făcătoare de minuni, pelerinaj şi pictura pe sticlă – 1699.În anul 1326, Nicula era o pădure, în care s-a nevoit pustnicul ortodox Nicolae, cel care împrumută numele său pădurii, satului şi mânăstirii. Prima mărturie istorică ce atestă aşezarea monahală este legată de prezenţa unei biserici de lemn, stil maramureşan, cu hramul „Sfânta Treime”, datată 1552. Între 1712-1714 biserica se reînnoieşte, dar va cădea pradă unui incendiu în 1973, fiind înlocuită cu o biserică de lemn, datând din secolul XVII, strămutată aici din cătunul Năsal – Fânaţe.La 1659 este nu numai chinovie monahală, ci şi şcoală „împărătească” unde învăţau copiii din satele dimprejurul mânăstirii, călugărilor revenindu-le şi misiunea de dascăli.Începând cu 15 februarie 1699, Nicula iese din anonimat, devenind unul dintre celebrele locuri alese de Maica Domnului. Icoana ei, pictată de preotul ortodox Luca din Iclod în anul 1681, avea să plângă timp de 26 de zile, ca o prevestire a tristelor evenimente ce vor avea loc în jurul anului 1700, atât pentru viaţa monahală, cât mai ales pentru întreaga Ortodoxie românească din Transilvania. Din acest moment Maica Domnului va deveni nădejdea izbăvirii din robie, boli şi nevoi, credincioşii obişnuindu-se a veni în pelerinaj, an de an, pe jos.Biserica de zid s-a construit în perioada 1875-1879-1905, iar pictura interioară s-a realizat în tempera de prof. Vasile Pascu în 1961. Iconostasul care o împodobeşte este sculptat în lemn de tei de Samuil Keresteşiu din Tăşnad la 1938 şi are în centru Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Prin forma sa solară, iconostasul este unicat şi de o rară frumuseţe.
Manastirea Nicula
Stăreţia a fost construită între 1978 – 1989. Ea adăposteşte un paraclis cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” şi o importantă colecţie de icoane vechi, pictate pe sticlă şi pe lemn, precum şi o colecţie de cărţi vechi de cult printre care şi „Cazania” mitropolitului Varlaam, tipărită în anul 1643.Anul 2001 marchează istoric Mânăstirea Nicula prin intervenţia Arhiepiscopului Bartolomeu al Clujului, care rectitoreşte aşezământul monahal, reorganizându-l urbanistic şi, împreună cu obştea călugărească, demarând construcţia de noi edificii: Biserică, Casă de creaţie, Centru de studii patristice, Corp administrativ, Arhondaric şi Clopotniţă. S-a reuşit, până în prezent, edificarea Casei de creaţie, ce cuprinde reşedinţa arhiepiscopului, biblioteca şi atelierul de pictură. Biserica mânăstirii este în faza de finisaj, atât la lucrările interioare cât și exterioare, de asemenea şi Centrul de studii patristice.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.