Proiectul unui tunel pe sub centrul Clujului este „o idee de șpriț” cu care a venit o firmă din București, iar apoi tema a fost preluată de primărie, a afirmat în emisiunea lui Raul Chiș de la Transilvania L!VE profesorul Adrian Borda, arhitectul coordontor al proiectului Planului Urbanistic General. „Dacă tot vorbim de acest tunel, primăria nu e atât de vinovată că flutură subiectul pentru că acesta a fost introdus pe piață eu aș spune fraudulos de către o echipă de experți în trafic (Search Corporation, de la București, firma care a avut contract cu municipalitatea pentru elaborarea studiului de circulație pentru Cluj – n.red.) care au contribuit la realizarea acestui studiu de trafic și au zis „ia să le mai dăm, așa, o idee în glumă”. Am rămas șocat că au propus ceva ce nu stabiliserăm de la început.În PUG, planul de trafic l-am făcut în colaborare cu ei. Și-am spus: „Cum poți să propui unui politician o asemenea studpiditate care este și spectaculoasă? Pentru că asta va rămâne din toată discuția. Toate celelalte elemente tehnice se uită, ăsta e un element spectaculos care va rămâne. La care tipul a replicat, așa, iresponsabil: „E, cine îl ia în serios?” I-am spus: „Uite, mâine exact asta ai să auzi”. Și exact asta s-a întâmplat. Acum cine e de vină”, s-a întrebat Adrian Borda.În opinia sa, tunelul pe sub oraș e un business bun pentru proiectanți, constructori, pentru toată lumea, mai puțin pentru clujeni.”Traficul în centrul orașului e legat în mică măsură de traversarea pe direcția est-vest. Din est și din vest vin mulți în centru, fie pentru că au treabă, fie pentru că vor să o ia în altă direcție și sunt câțiva care traversează. haideți să vedem ponderile.Acei domni au propus inițial ideea tunelului ca o idee de șpriț, fără nicio fundamentare, au mai tras dimineața o linie și au zis hai să propunem și asta. N-am spus-o public, pentru că e jenant și descalificant pentru cei care au făcut-o”, a subliniat profesorul Adrian Borda.Potrivit primarului Emil Boc, un tunel pe sub centrul orașului ar ajuta la decongestionarea traficului. Tunelul ar porni de pe strada Moților, din dreptul primăriei, și ar ieși la Regionla CFR. Ar mai fi realizate două ieșiri – spre Calea Turzii și spre Piața Gării.”În situația actuală a tramei stradale o asemenea legătură nu rezolvă lucrurile, eventual le mai complică datorită ocupării unor puncte de acces și ieșire. Un asemenea tunel ar putea fi util eventual peste 20-30 de ani dacă trama stradală se dezvoltă. Subiectul, din punctul meu de vedere, ar trebui scos din discuție. Subtraversarea centrului nu degrevează acest nucleu de trafic. Practic, ceea ce am suprima din traficul din centru cu un tunel, ar fi foarte puţin”, a spus Adrian Borda.În opinia profesorului Borda, când se gândește o asemenea investiție, trebuie analizate costurile în raport cu beneficiile. În PUG, specialiștii subliniază importanța valorificării culoarului Someșului. Ar putea fi dezvolta arii, culoare unde există un fenomen de declin urban.Tunelul ar costa la o primă evaluare peste 100 de milioane de euro.
ADRIAN BORDA, arhitectul care face PUG-ul critică ideea unui TUNEL pe sub centrul Clujului: „O idee de șpriț”
ULTIMELE ȘTIRI