• Acasă
  • /
  • Interviu
  • /
  • Alexandra Stoica, femeie de afaceri: Când devine un business profitabil

Alexandra Stoica, femeie de afaceri: Când devine un business profitabil

Publicat: 8 decembrie, 2014 09:11

Actualizat: 23 martie, 2022 05:32

Alexandra Stoica, co-fondator al firmei DAS Engineering Grup (servicii de proiectare, execuţie şi consultanţă în domeniul instalaţiilor), expert al Romanian Green Building Council şi unul dintre primii BREEAM International Assessor(i) ai Clujului, a creionat pentru BuzzNews liniile directoare ale reușitei în business, pornind de la un îndemn valabil oricărui tânăr care se visează antreprenor: Cel mai potrivit să te apuci de o afacere este când simţi că eşti pregătit să devii propriul tău stăpân şi să-ţi asumi tot ceea ce e necesar şi derivă din acest lucru.

Varga Attila: Într-o lume a business-ului, în care exigenţele sunt tot mai mari, ce anume trebuie să faci pentru a deveni un Om de Succes? Ce calităţi trebuie să aibă o asemenea persoană?

Alexandra Stoica: Consider că, în realitate, conceptul de „Om de Succes” este unul discutabil și efemer. Semnificaţia termenului mai sus menţionat a fost foarte diferită de-a lungul timpului.

Cred însă faptul că, indiferent de epoca la care ne raportăm, pentru ca cineva să aibă succes în activitatea sa trebuie să dea dovadă de consecvenţă, creativitate şi inovaţie. Dacă mai ştie să aibă încredere în sine şi mai are şi puţină răbdare, cu siguranţă „ecuaţia” este una norocoasă.

Varga Attila: Dvs. de unde aţi pornit şi care sunt paşii concreţi ce pot conduce către un business reușit?

Alexandra Stoica: Exemplul meu a fost decupat din „American Dream” – am reuşit să fac destul de mult cu mai nimic. Cât despre „paşii concreţi” către o reuşită notabilă, nu cred că există o reţetă prestabilită către succes.

Eu ştiu că am fost şi ajutată, dar am avut şi foarte multă determinare în momentul în care am pornit afacerea mea. Aveam doar 24 de ani pe atunci.

Varga Attila: Când este cel mai potrivit ca să te apuci de o afacere? De ce anume trebuie să ţii cont?

Alexandra Stoica: Cred că atunci este potrivit când simţi că eşti pregătit să devii propriul tău stăpân şi să-ţi asumi tot ceea ce e necesar şi derivă din acest lucru.

Mai trebuie să ţii cont şi de faptul că devii responsabil pentru bunăstarea şi fericirea unui număr tot mai mare de oameni, nu doar a ta personală, în consecinţă apare inclusiv responsabilitatea faţă de angajaţi pentru a încheia afaceri profitabile, care să sporească veniturile şi prestigiul companiei pe piaţă.

Varga Attila: Cum trebuie să construieşti o strategie pentru o afacere profitabilă?

Alexandra Stoica: Orice strategie de afaceri se construieşte, pornind de la valorile personale. Mai întâi, trebuie să iubeşti independenţa şi să îţi doreşti să devii propriul tău stăpân, ca atare îţi dezvolţi propria-ţi afacere.

Apoi te gândeşti să o extinzi, să o creşti şi să o diversifici, respectiv să o faci mai profitabilă, dar şi cu o vizibilitate mai mare. Îţi mai trebuie, cu siguranţă, şi o doză bună de curaj, de îndrăzneală. Mulţi numesc aceasta inconştienţă… Eu personal nu pot subscrie la această convingere.

Îmi vine în minte acum un proverb mai vechi care îmi place mult: „Până la urmă nu metoda contează, ci rezultatul este important.” Acest aspect trebuie să ne motiveze mult, întrucât ne ajută într-adevăr să atingem ţintele pe care ni le-am propus. E necesar să credem în tot ceea ce vrem, iar rezultatele nu vor întârzia să apară.

Varga Attila: Ce înseamnă, până la urmă, o afacere profitabilă în adevăratul sens al cuvântului?

Alexandra Stoica: În opinia mea, o afacere cu adevărat profitabilă este aceea care, pe lângă satisfacţii materiale, te ajută să evoluezi şi intelectual. Făcând astfel, ajungi să fii mai împlinit, mai bogat mental, întrucât demersurile pentru obţinerea unui avantaj material s-au făcut prin mijloace sau proiecte inovative.

Acestea sunt cele care, în realitate, aduc plus valoare materială şi ştiinţifică sau, de ce nu, chiar şi spirituală.

Varga Attila: Care a fost viziunea, după ce principii v-aţi ghidat atunci când aţi pus bazele propriei firme?

Alexandra Stoica: Nu cred că la 24 de ani beneficiam de o viziune de business extrem de integrată. Aveam, mai degrabă, dorinţa de a fi propriul meu stăpân, însoţită de acea „inconştientă” seducătoare şi, fieşte, entuziasmul vârstei. Mai era şi de lipsa de teamă în a-mi asuma riscuri.

Puteam, cel mult, să nu reuşesc, iar atunci aş fi redevenit salariată. Alte griji sau gânduri negre legate de nereuşită nu aveam. Sincer vorbind, nici nu cred că e bine pentru propriul suflet să gândeşti negativ în termenii: „nu pot”, „voi eşua” etc. Ştiţi cum se spune: „Ai grijă ce îţi doreşti că s-ar putea să se împlinească…”

Astfel stând lucrurile, sunt ferm convinsă că, în realitate, cel mai bine este să priveşti cealaltă faţă a monezii şi să îţi imaginezi că: „Pot”, „Nu voi eşua”, „Voi reuşi”. Dacă îţi doreşti cu adevărat succesul, e mai mult decât necesar să îl vezi înaintea ochilor minţii înainte ca el să se producă.

Cei de la Beatles aveau o replică memorabilă: „Cerul e doar pentru Stele”. Ei bine, dacă vrei sincer să fii o Stea, atunci ridică-ţi fruntea şi priveşte mereu Cerul.

Varga Attila: Dacă daţi timpul înapoi şi rememoraţi afacerile de succes pe care le-aţi avut, dar şi cele cu mai puţin răsunet ce anume aţi învăţat din reuşite şi eşecuri?

Alexandra Stoica: Sunt două citate cu încărcătură inspiraţională care m-au ghidat mult de-a lungul vieţii prin diverse experienţe ce mi-au fost date spre trăire.

Primul dintre ele este chiar motto-ul Olimpiadei: „Ai reuşit – Continuă! Ai pierdut – Continuă!”. Al doilea, cam în aceeaşi notă, spune în engleză: „In the end it’s going to be ok. If it’s not ok, then it’s not the end.” (În final, totul va fi bine. Dacă nu e bine, nu e finalul).

Ambele comunică, de fapt, cam acelaşi lucru: prin consecvenţă ajungi, într-un final, acolo unde îţi doreşti.

În consecinţă, vă rog să îmi permiteţi să nu vorbesc despre eşecuri, cât mai degrabă despre lecţii de viaţă care m-au pregătit să fiu mai bună pentru marile reuşite de care am avut şansa să mă bucur la un moment dat.

Firma pe care o conduc şi proiectele la care am lucrat şi lucrez încă sunt confirmarea faptului că sunt pe drumul cel bun, iar ceea ce este frumos şi unic continuă încă să apară.

Varga Attila: Elementul imprevizibil apare adesea în demersurile pe care le întreprindem. Cum trebuie gândit un plan de acţiune pentru a limita posibile consecinţe ale unor surprize neplăcute?

Alexandra Stoica: Întrebarea aceasta îmi aminteşte de schemele logice din timpul liceului. Mă refer la cele cu ”If Clause”: dacă Planul A reuşeste, atunci continuă cu Planul A. Dacă Planul A nu e bun, atunci mergi la Planul B.

Adevărul este că, întotdeauna, este bine să ai un Plan de Rezervă în tot ceea ce faci – fie şi doar ca alternativă de serviciu. E mai înţelept şi mai sigur aşa.

Varga Attila: În momentul în care începeţi o afacere nouă de ce anume ţineţi cont atunci când hotărâţi să investiţi într-un anume loc? 

Alexandra Stoica: Dacă vă referiţi la investiţiile imobiliare, cu siguranţă că există trei factori decisivi pe care trebuie să-i ai în vedere, iar aceştia, după cum spunea o vorba înţeleaptă din Orient, sunt următorii: „Locaţia, Locaţia, Locaţia”.

Dacă ne referim la alte domenii ale vieţii economice, întotdeauna există costuri de oportunitate şi preferinţe personale care ne ajută să decidem în care domeniu sau direcţie investim. 

Varga Attila: În contextul actual, unde credeţi că este cel mai bine să investeşti în oraşul nostru?

Alexandra Stoica: Având în vedere faptul că sunt un investitor care şi-a plasat capitalul doar în domeniul său de expertiză, adică pe piaţa de real-estate, mi-e destul de greu să mă pronunţ şi să am o părere competentă despre celelalte domenii de business din Cluj.

Acest oraş este recunoscut ca un pol de expertiză în domeniile real-estate, outsourcing, IT, dar şi alimentar – prin clusterul Agrotransilvania, furnizor de mobilier – clusterul de mobilier transilvan; promotor al tehnologiilor inovative – clusterul CREE – Energii regenerabile, etc.

Cred că fiecare investitor, în funcţie de domeniul său de expertiză, trebuie să studieze piaţa pe care are de gând să investească şi să facă demersurile necesare pentru a obţine profit în activitatea sa.

Varga Attila: Cum vedeţi viitorul Clujului ca oraş ideal pentru investiţii de mare anvergură?

Alexandra Stoica: Clujul este un pol de business, cu un mare potenţial în ceea ce priveşte investiţiile importante şi am dovedit aceasta cu cele patru parcuri industriale: TETAROM, cu parcul tehnologic şi de idei Liberty, cu viitorul Cluj Innovation City sau nu mai departe cu investiţiile cuprinse în PIDU (Plan Integrat de Dezvoltare Urbană) de 82 milioane de euro, derulat prin Consiliul Local şi ADR Nord-Vest.

Desigur că mai avem câteva puncte de bifat, unul dintre acestea fiind îmbunătăţirea infrastructurii de transport mărfuri, mai ales – autostrăzi şi căi ferate.

Varga Attila: Aveţi o idee nouă de business care să fie altceva decât aţi făcut până acum?

Alexandra Stoica: În ultimii ani, activitatea mea profesională, deşi a fost axată pe partea de business, a luat o turnură destul de decisivă spre sfera de responsabilitate socială, faţă de mediul înconjurător, prin consultanţa acordată pentru îmbunătăţirea parametrilor mediului construit şi promovarea construcţiilor sustenabile.

Deşi nu o privesc neapărat ca pe o afacere, aş dori să-mi continui activitatea în acest sens prin evaluarea şi acordarea de consultanţă regiunilor sau comunităţilor, astfel încât acestea să devină, prin componentele proprii, mai prietenoase faţă de natură şi mediul înconjurător, prin respectarea parametrilor apei, aerului şi solului.

Cu siguranţă că, la nivel global, dezideratul de mai sus devine un business din ce în ce mai căutat şi profitabil, cu atât mai mult cu cât el îmbină componenta de beneficiu financiar cu aceea de responsabilitate socială faţă de natură.

Varga Attila: Ce anume le recomandaţi tinerilor care visează la o carieră de succes în sfera afacerilor?

Alexandra Stoica: Să fie consecvenţi şi inovativi în ceea ce fac şi să aibă doza minimă de „nebunie” care să le permită să nu se îndoiască de ei înşişi sau de rezultatele afacerii lor proaspăt demarate. Până la urmă au început o afacere pentru a fi oameni de succes, nu pentru a eşua.

Varga Attila:  Care este propria filosofie de Succes în care decideţi că este bine să perseveraţi?

Alexandra Stoica: Aş reveni la unul din citatele pomenite în cele de mai sus: „Ai reuşit – Continuă! Ai pierdut – Continuă!”

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
19 ianuarie, 2022
Profesorul Achimaș, părintele Planului Național de Combatere a Cancerului: „Vom avea din ce în ce mai multe cancere de tratat”
8 noiembrie, 2021
Lupta cu cancerul de sân, o privire în culisele Institutului Oncologic din Cluj – INTERVIU cu profesorul Patriciu Achimaș-Cadariu
27 septembrie, 2021
Povestea Ie de Maramu
30 octombrie, 2020
Fondatorul companiei UTILBEN, Ruben Marian: De ce trebuie eradicată corupția fără întârziere
4 iunie, 2020
OPORTUNITĂȚI de investiții în pandemie INTERVIU cu Dan Mureșan, vicepreședintele Consiliului Național al IMM-urilor

Cluj-Napoca, 28 martie 2024: Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj anunță debutul noilor zboruri spre Zurich, ...

Noi zboruri spre Zurich de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

Federația Operatorilor Români de Transport susține că Romania este țara cu cel mai mare volum ...

Federația Operatorilor Români de Transport se pregătește de proteste

Ministerul de Finanțe amână până pe 15 aprilie momentul în care se va aplica OUG ...

Ministerul de Finanțe amână momentul în care se va aplica OUG privind microîntreprinderile legate

Președintele Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj, Augustin Feneșan, a comentat în cadrul emisiunii Antreprenoriada declarația ...

Augustin Feneșan, reacție la îndemnul lui Valentin Lazea de la BNR să trăim mai modest

Femeile din viața noastră trebuie prețuite și tratate corespunzător, indiferent de ocazie. Pentru a-i arăta ...

Cum să-ți surprinzi iubita într-un mod inedit? Top 3 sfaturi pentru a-i oferi o seară specială

Omul de afaceri clujean Călin Cozma, care este și președintele executiv al Federației Patronatelor din ...

Omul de afaceri Călin Cozma de la AUR, în cărți pentru candiatura la funcția de primar al Clujului

Deputatul PSD de Cluj, Patriciu Achimaș Cadariu, și-a îndemnat colegii să susțină adoptarea proiectului de ...

Deputatul Achimaș-Cadariu explică de ce avem epidemie de rujeolă: „Se face jocul antivacciniștilor”

Deputatul PSD Patriciu Achimaș-Cadariu crede că TikTok ar fi trebuit reglementat mai demult, nu doar ...

Ce spune deputatul Achimaș-Cadariu despre reglementarea TikTok
Success message!
Warning message!
Error message!