• Acasă
  • /
  • Interviu
  • /
  • Analistul economic Dan Mureșan, despre cum își pune statul bețe-n roate: “Avem legi îmbârligate și interpretabile și funcționari prea zeloși în verificarea contribuabililor”

Analistul economic Dan Mureșan, despre cum își pune statul bețe-n roate: “Avem legi îmbârligate și interpretabile și funcționari prea zeloși în verificarea contribuabililor”

Publicat: 19 august, 2011 09:22
Actualizat: 23 martie, 2022 07:35

Statul nu renunță la legile îmbârligate și interpretabile care reglementează activitatea IMM-urilor de frică sa nu piardă controlul, însă în acest fel își reduce veniturile, a declarat Dan Mureșan, vicepresedintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, într-un interviu acordat în exclusivitate BuzzNews. În plus, apreciază Dan Mureșan, care este și preşedinte al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România Filiala Cluj, există un exces de zel în a-l verifica pe contribuabil, care vine din parte unor angajați ai instituțiilor statului lipsiți de educație. Vorbim de un sector privat care trebuie să asigure funcționarea statului într-un context economic extrem de dificil. Ce efect ar avea revenirea TVA de la 24 la 19 la sută? Cum va evolua prețul la alimente? Este un moment prielnic pentru investiții? Când se va termina criza? Acestea sunt doar câteva dintre celelalte întrebări la care răspunde reprezentantul IMM-urilor în acest interviu.Raul Chiș: Institutul Naţional de Statistică a raportat de curând că România a avut în trimestrul doi o creştere economică de 0,2% comparativ cu primul trimestru, când a fost de 0,7%. Cum stă România, se înscrie într-un trend existent la nivel internațional sau avem perspective mai bune?Dan Mureșan: Ne înscriem în trendul înregistrat la nivel internațional pentru că în mod normal criza care se prefigureaza pe piața internațională este criza statelor și va afecta și statul român în aceași măsură, pentru că facem parte dintr-un sistem globalizat.Raul Chiș: Ce însemnă criza statelor, pe înțelesul tuturor?Dan Mureșan: Supraîndatorarea politică a statelor a început să iasă la iveală. Acest aspect nu a fost până acum atât de îngrijorător. Criza care s-a declanșat în 2008 a sterilizat piața liberă, dar nu a putut să sterilizeze și bugetele statelor. Împrumuturile exagerate ale unor state au continuat să crească, iar acum lucrul acesta se simte și are repercusiuni asupra piețelor locale ale statelor respective, care sunt supraîndatorate.Raul Chiș: Până să decidă Congresul SUA creșterea gradului de îndatorare, bursele au scăzut puternic nu numai peste Ocean ci și în Europa și în Asia. Lucrurile s-au mai liniștit, însă există profeți ai crizei care spun că 2012 o să fie anul apocalipsei economice. Credeți în asta?Dan Mureșan: Depinde cum vrem să vedem tsunami-ul economic. “Furtuna” nu va distruge casele, chiar dacă economia va fi în declin. Trebuie ținut cont de faptul că până acum cativa ani consumatorii din economia de piață erau de un miliard și jumătate iar acum sunt peste șase miliarde (trebuie sa includem și China) și atunci datele problemei sunt mult mai complexe. Nu se desfiinteaza economia de piață. Aici e problema statelor, ca fiecare stat să își gestioneze cat mai bine sistemul bugetar si sa gaseasca solutii miraculoase.Raul Chiș: Cum?Dan Mureșan: Statul politic cheltuie mai mult decât veniturile pe care le colecteaza, și atunci au împins aceste cheltuieli prin creditări pentru anii următori, ceea ce s-a acumulat în timp. Este logic că dacă nu te oprești din cheltuielile irationale și nu îți stimulezi veniturile, nu vei ajunge la liman.Raul Chiș: În România ce cheltuieli mai pot fi reduse? Ajutoarele sociale, să fie dați afară bugetari?Dan Mureșan: E o întrebare dificila. Ce se poate tăia imediat? Niciodată soluțiile extreme nu sunt aplicabile eficient si corect la o masă mare de oameni. Poți aplica o soluție extremă pentru un singur om. O soluție care afectează întreaga populație trebuie să fie bine analizată, pentru a înțelege foarte bine efectele pe termen scurt și lung, astfel încât impactul să fie cât mai puțin dureros. Nu poți să tai pur si simplu salariile – indiferent dacă vorbim de cele din învățământ sau de cele ale cadrelor militare, care s-au majorat cu generozitate și fără sustineri, după aceea brusc sa le tai cu 25-30%. Lucrul acesta nu asa trebuia să se întâmple. Trebuiau evaluate efectele reducerilor salariale, pentru că mulți au contractat credite sau și-au planificat veniturile iar cel mai semnificativ efect a fost reducerea consumului si implicit a colectarii taxelor la stat. A fost un efect de bumerang pentru stat. Dacă reducerile ar fi fost graduale, problemele ar fi fost mai puțin dramatice si pentru salariați, și pentru bugetul statului.Raul Chiș: Ați sesizat o încurajare a mediului de afaceri de către guvern, prin măsuri concrete, astfel încât să aibă loc o creștere din taxe a veniturilor la buget?Dan Mureșan: Guvernul ar trebui să stimuleze mediul privat, deși dată fiind situația din acest moment nu prea are multe soluții, și concomitent sa susțină un mediu echilibrat de protecție al cetatenilor sai, nu cum a gestionat criza din 2008. Fiind o criză a bugetelor statelor, cei mai afectați vor fi cei care sunt angajați la stat. Se pot realiza reduceri de costuri fără să se genereze mari suferințe pentru angajatii bugetari sau pentru mediul privat. Pentru că în mod normal și piața se adapteaza la acest nivel al bugetelor. Și aceasta mișcare poate avea părți pozitive.Raul Chiș: Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, al cărui vicepreședinte sunteți, a propus un set de măsuri guvernului. Printre acestea și revenirea la TVA de 19 la sută. Ar fi benefică această măsură?Dan Mureșan: Din păcate nu știu dacă va mai avea efectul scontat. În momentul în care revenim la situația precedentă nu putem avea garanția că vom mări consumul, de exemplu. Dacă s-ar reduce cota de TVA la 19 la sută de la 24 la sută, veniturile statului, care se bazează cu precădere pe această taxă, s-ar diminua, însă nu știm dacă consumul ar crește cel puțin cu 5 la sută, având în vedere faptul că salariile au fost reduse. TVA este o taxă europeană care va fi gestionată la nivel european. E foarte greu să spunem că o revenire a valorii TVA la vechiul nivel ar produce efecte benefice. În plus, orice modificare în legislația TVA-ului trebuie să fie aprobată de Uniunea Europeană.Raul Chiș: Procentul de TVA va fi uniformizat la nivelul statelor UE?Dan Mureșan: Asa se preconizeaza dar nu cred ca s-a decis procentul unic general al TVA care va fi aplicat la nivelul Uniunii Europene. Pe urmă, și sistemul de raportare, control și gestionare trebuie să fie unic, la nivel european, ceea ce la noi abia este la nivel național. Sunt încă mulți pași de făcut, însă nu este imposibil.Raul Chiș: Ce măsuri ar trebui să adopte urgent Guvernul Boc dintre cele propuse de Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania pentru a sprijini mediul de afaceri?Dan Mureșan: În condițiile în care visteriile țărilor UE sunt supraîndatorate, nevoia de bani fiind foarte mare, o reducere a taxelor e greu de acceptat pentru state. Totuşi, s-ar putea schimba sistemul de abordare si colectare al taxelor sociale. Nu firmele, ci angajatii să contribuie cu taxele sociale – contribuția pentru pensie, pentru șomaj…Raul Chiș: Cu alte cuvinte, angajații să încaseze suma brută și să vireze taxele la bugetul asigurărilor sociale?Dan Mureșan: Salariații să-si contracteze suma brută in care sa se includă si contributiile firmei la asigurarile sociale si de sanatate și atunci va avea un salariu cu 25-30 la sută mai mare. Chiar dacă contribuția lor ar fi mai mare la taxele sociale, fiecare ar putea să își controleze aceste contribuții în mod direct. Astăzi, dacă întrebăm un salariat cât crede că va avea pensia, cu greu vom obține un răspuns exact. Greu de spus. Dar, în momentul în care fiecare ar contribui direct, ar încheia un contract și i s-ar spune “dacă contribui cu această sumă, pensia ta va fi de X lei”. În acest fel, fiecare salariat s-ar gândi mai bine cum să își dozeze contribuția, iar statul sper că s-ar gândi de 3 ori înainte de a-i dezinforma pe pensionari. La fel și cu contribuția la sănătate. Acum, 5,5 la sută plătește angajatul, 5,2 angajatorul. De ce să nu plătească salariatul întreaga sumă? Și atunci, pentru 8 la sută poate fi garantat fiecărei persoane un pachet minimal de servicii medicale și încă două procente să fie plătite altor institutii din sanatate pentru un pachet suplimentar, acest din urma procent fiind recunoscut și deductibil. Pentru că, din păcate, astăzi cine contribuie la bugetul asigurărilor de sănătate nu beneficiază neaparat de servicii de calitate si de gratuitate.Raul Chiș: La ce alte măsuri vă mai gândiţi?Dan Mureșan: Să se stimuleze mai mult investițiile la nivelul firmelor. Pentru că în momentul actual firmele nu prea fac profit si atunci oricum nu prea au de platit impozit pe profit. Totodată, din păcate noi romanii avem marea “calitate” de a face legi foarte complicate și greu de aplicat. Dacă s-ar crea un sistem de recunoastere 100% a investitiei la momentul realizarii ei, atunci s-ar stimula consumul pe piaţă şi cred că motorul economiei ar funcționa mult mai bine. Am avea cel puțin o creștere de 3-5 puncte procentuale pe toată piața. Principala taxă din care trăiește statul este TVA-ul. În momentul în care ar recunoaste fiscal investitia ar insemna cheltuieli mai mari si colectari mai mari de taxe la stat, TVA în plus la stat.Raul Chiș: Dar și acum este o prevedere legală referitoare la profitul reinvesit.
altera
Dan Muresan la Coffee Talk
Dan Mureșan: Este atât de complicată, de greu de aplicat si limitata, încât 99 la sută din firme au renunțat să o aplice, numai din cauza interpretabilității ei. Oricum, la noi și Codul Fiscal ar trebui să fie foarte simplu. De exemplu: “toate cheltuielile aferente activității firmei ar trebui să fie deductibile fiscal”. Acum, combustibilul nu este deductibil fiscal pentru toate firmele deoarece statul crede că poate obţine un plus de taxe din aceasta masura. Total gresit! La fel nu sunt deductibile nu știu câte cheltuieli sociale sau sunt limitate ca și deducere. Dacă statul s-ar gândi să simplifice sistemul fiscal, dacă ar da voie firmelor să cheltuie fiscal mai mult în interiorul lor, ar avea mult mai mult de câștigat poate nu pe impozitul pe profit ci pe alte taxe, cum e TVA, și aceasta ar aduce venituri mult mai mari la stat. Dar le este frică să renunțe la legile imbarligate si interpretabile, pentru că reprezintă și un factor de control pentru stat. IMM-urile reprezintă peste 75 la sută din numărul societăților și al contribuabililor. Dar în realitate, taxele cu care contribuie sunt mult mai mici decât cele ale marilor contribuabilor. Dar și aparatul Fiscului era împărțit așa: 85 la sută din angajați controlau pe cei care contribuiau cu 25 la sută taxe, și 15 la sută din angajații Fiscului controlau marii contribuabili.Raul Chiș: Avem un stat ostil cu mediul privat?Dan Mureșan: Ostilitatea se naște din educația individului care ajunge să devină controlor din partea statului. Nivelul scăzut de educație, nu ma refer la educație că i-ar lipsi 7 ani de acasă sau studiile superioare, ci acea educație a poziției pe care o îndeplinește. Unii indivizi, din păcate, abuzează de poziția pe care o au si le place sa își arate mușchii. Și acest lucru duce la exces de zel în a verifica un contribuabil. Există și persoane corecte și foarte multe persoane rau intentionate. Acest lucru deranjează cel mai mult: excesul de zel gratuit al unor instituții ale statului și al angajaților instituțiilor statului. Nu vorbesc doar de Fisc sau de Inspecția Muncii, la toate nivelurile apare acest exces de zel care de multe ori are si caracter de presiune politica.Raul Chiș: Ce e de făcut?Dan Mureșan: Cred că la evaluarea angajaților ar trebui să participe și mediul privat, cel care este controlat. Poate că așa s-ar reduce situațiile de abuz. Altfel, dacă sunt evaluați exclusiv de angajați ai statului, intre ei se vor apăra mereu unii pe alții.Raul Chiș: Cum s-ar putea realiza asta?Dan Mureșan: Reprezentanții mediului privat să participe în comisiile de lucru ale instituțiilor statului, să prezinte abuzurile și să le rezolve imediat. Dar ma tem ca e foarte greu să dovedim abuzurile în momentul în care o lege e atât de interpretabilă.Raul Chiș: Dacă ar fi să faceți o mică profeție, cum ne va găsi criza peste un an?
altera
Dan Muresan
Dan Mureșan: Din 2008 și până acum, chiar dacă s-au redus veniturile unor categorii sociale, pensionari, bugetari sau cadre didactice, sistemul funcționează, lumea trăiește și se bucură chiar și cu mai puțini bani, viața merge înainte. Cred că și peste un an o să ne vedem în aceleași condiții, poate cu 10-15 la sută mai săraci, dar sistemul va continua să funcționeze. Totdeauna am spus că noi, ca țară, suntem prea mici pentru a genera soluții economice miraculoase. Demonstrează și guvernul și celelalte instituții ale statului că suntem foarte slabi manageri la nivel național. Poate ca suntem mai buni manageri de firme, dar la nivel național consider că îmbinând factorul politic suntem foarte slabi manageri. Revenind, cred că prețul la unele alimente va mai crește cel puțin cu 20-30 la sută până la finalul acestui an, mai ales că prețul la energie a crescut și o să crească la toamnă. O să se reduca mult “consumul inutil”. Oamenii se vor gândi de două ori ce consumă și o să cumpere doar lucrurile de care vor avea strictă nevoie. Multe dintre afacerile care nu au în centrul atenției aceste lucruri “strict necesare” pentru consumatori vor fi afectate.Raul Chiș: Ce îi sfătuiți pe cititori, cum ar trebui să își protejeze economiile având în vedere că riscăm o adâncire a crizei?Dan Mureșan: Depinde de nivelul economiilor. Cred că 80-90 la sută dintre români nu economisesc. Nu vorbesc de 5.000 de euro puși deoparte pentru probleme extreme: îmbolnăviri sau alte situații de acest fel. Cei care au economii și acum investesc vor câștiga, poate. Dar, dacă astăzi discutăm de un nivel de preț la imobiliare, mâine am putea discuta de un preț și mai mic. Totdeauna, investițiile cele mai bune se fac în momentul în care criza este la final, nu când începe criza. E greu de spus care este momentul, probabil criza se va termina către sfârșitul anului 2013, așa că abia atunci se va putea discuta despre investiții mari. Despre oportunități in afaceri, putem însă vorbi oricând. În mod normal, piața se mișcă tot timpul, nu rămâne inghetata in ziua de azi. Oricum, urmatorii doi ani vor fi foarte interesanti pentru economia globala, pentru sistemele statale si sigur vom asista la surprize mari. Sa ne ajute Dumnezeu sa fim cu totii sanatosi.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
19 ianuarie, 2022
Profesorul Achimaș, părintele Planului Național de Combatere a Cancerului: „Vom avea din ce în ce mai multe cancere de tratat”
8 noiembrie, 2021
Lupta cu cancerul de sân, o privire în culisele Institutului Oncologic din Cluj – INTERVIU cu profesorul Patriciu Achimaș-Cadariu
27 septembrie, 2021
Povestea Ie de Maramu
30 octombrie, 2020
Fondatorul companiei UTILBEN, Ruben Marian: De ce trebuie eradicată corupția fără întârziere
4 iunie, 2020
OPORTUNITĂȚI de investiții în pandemie INTERVIU cu Dan Mureșan, vicepreședintele Consiliului Național al IMM-urilor

Podul peste râul Nadăș, la ieșirea din comuna Baciu spre Zalău, a fost finalizat, iar ...

Pod peste râul Nadăș, finalizat în comuna Baciu – cum se va dezvolta zona

Dacă ești un fan al sporturilor, atunci jocurile de noroc online cu tematică sportivă sunt ...

Jocuri de noroc online cu tematică sportivă pentru fanii sporturilor

Alegerea unui țarc de joacă pentru copilul tău poate să pară o sarcină simplă, dar ...

Cum să alegi un țarc de joacă pentru copilul tău? CINCI aspecte de luat în considerare
Cum poți să-ți menții trupul sculptat la început de toamnă? Top 3 sfaturi pentru a evita depunerile de grăsime în sezonul rece

Antreprenorii eligibili pot obține ajutoare nerambursabile de până la 100.000 euro fiecare pentru a lansa ...

APM Cluj anunță o oportunitate: finanțări de 100.000 EUR pentru antreprenori sociali

AUR are trei consilieri locali la Cluj-Napoca și, în stilul deja consacrat, vrea să producă ...

A intrat AUR în casa lui Boc: Ce vor să verifice oamenii lui Simion în prima lună de mandat

Scandalul izbucnit la secția de Anestezie și Terapie Intensivă (ATI) a Spitalului Pantelimon din București ...

Scandalul de la Spitalul Pantelimon: Protocoalele în ATI, urgența identificată de profesorul Achimaș

Deputatul și chirurgul clujean Patriciu Achimaș-Cadariu apreciază că îngrijirile paliative în România reprezintă o urgență ...

Deputatul Patriciu Achimaș-Cadariu: Îngrijirile paliative, o urgență națională
Success message!
Warning message!
Error message!