Una dintre cele mai vechi societăţi de servicii de investiţii financiare, SSIF BROKER, împlineşte vineri, 24.10.2014, douăzeci de ani de activitate pe piaţa de capital. Cu această ocazie Grigore Chiş, Director General al societăţii, povesteşte despre evoluţia companiei, greutăţile pe care le-a înfruntat aceasta de-a lungul celor două decenii şi planurile de viitor.
Î: Ce simbolizează această aniversare a 20 de ani de la înfiinţarea companiei pentru dumneavoastră? Dar pentru piaţa de capital din România?
GRIGORE CHIȘ: Această aniversare reprezintă pentru mine un motiv de mândrie personală, deoarece am petrecut în cadrul SSIF BROKER peste 10 ani din cei 17 de pe piaţa de capital. Este compania în care am crescut, în care am acumulat experienţă profesională şi de care mă leagă cele mai frumoase amintiri.
Sper ca împreuna cu colegii mei şi cu acţionarii firmei să readucem SSIF BROKER între primele trei firme din România în privinţa cotei de piaţă deţinută şi a profitabilităţii.
Pentru piaţa de capital, SSIF BROKER a fost în permanenţă o companie fanion. A fost una dintre fondatoarele majorităţii instituţiilor pieţei de capital din România, implicându-se permanent în dezvoltarea acestui domeniu în ţară.
REPORTER: SSIF BROKER este într-adevăr una dintre cele mai vechi şi renumite societăţi de servicii de investiţii financiare din ţară, având o contribuţie puternică la dezvoltarea pieţei de capital. Puteţi puncta în acest sens câteva astfel de momente?
GRIGORE CHIȘ: Pot spune că un moment important în acest sens a reprezentat participarea activă a SSIF BROKER la întocmirea primelor regulamente şi reguli de tranzacţionare de pe piaţa de capital din România.
Compania a fost şi cea care a adus unsprezece din primele douăsprezece societăţi comerciale la cota Bursei de Valori Bucureşti, când aceasta şi-a reînceput activitatea de tranzactionare în anul 1996. Nu în ultimul rând, suntem prima şi singura societate de servicii de investiţii financiare listată la categoria I a BVB.
Totodată, pot spune că în cadrul SSIF BROKER s-au format de-a lungul timpului adevăraţi profesionişti, oameni pentru care meseria a devenit o vocaţie. Datorită renumelui căpătat pe piaţa de capital, în prezent aceştia conduc cu succes firme de brokeraj sau societăţi de administrare a investiţiilor.
REPORTER: Uitându-vă în urmă, am dori să ştim care consideraţi că a fost cel mai reprezentativ moment pentru SSIF BROKER de-a lungul celor 20 de ani?
GRIGORE CHIȘ: Cu siguranţă că cel mai important moment a reprezentat listarea SSIF BROKER la Bursa de Valori Bucureşti în februarie 2005.
De atunci pot spune că am reuşit să acumulăm în mod constant capitaluri proprii an de an iar profitând de trendul major de creştere din piaţă şi de comisioanele de tranzacţionare practicate, maximul acestor creşteri a fost atins în anul 2007.
Sunt convins că odată ce vom finaliza procesul de implementare necesar pentru finalizarea paletei de servicii şi produse, vom putea să reluăm ciclul de creştere.
De asemenea sunt convins că vom putea atrage resursele financiare necesare dezvoltării activităţii şi a creşterii profitabilităţii firmei atât în folosul acţionarilor, cât şi în folosul dezvoltării profesionale a salariaţilor.
REPORTER: Vorbind însă despre momente reprezentative pentru companie, am dori să aflăm şi care consideraţi că a reprezentat momentul cu cele mai multe încercări de-a lungul acestor ani.
GRIGORE CHIȘ: Cred că momentul care ne-a “încercat” cel mai puternic a reprezentat aşa-numitul scandal de la Deva din 2009.
Pentru că societatea era însă listată şi s-a reuşit de-a lungul anilor despăgubirea tuturor clienţilor păgubiţi, a fost posibilă continuarea activităţii SSIF BROKER, recâştigarea încrederii pe piaţa de capital şi crearea premiselor favorabile pentru a ne poziţiona în piaţă drept o companie care poate oferi în mometul de faţă cea mai largă paletă de servicii şi produse financiare din România.
REPORTER: Cum a ,,crescut” compania de-a lungul anilor?
GRIGORE CHIȘ: Evoluţia SSIF BROKER a urmat evoluţia pieţei de capital din România. Pot spune că în acest moment avem tranzacţii peste tranzacţiile intermediate în anul 2007. Între timp însă, comisioanele percepute clienţilor au scăzut în valoare absolută cu peste 85%.
Astfel, am ajuns de la 1.78% comision mediu net de tranzacţionare în 2007, la 0.25% în anul 2014. Suntem însă într-o piaţă în care toţi participanţii înregistrează pierdere din exploatare, desigur cu excepţia celui de pe locul I.
Strategia noastră de contracarare a acestei concurenţe acerbe, de-a dreptul canibalice pot spune, este cea de diversificare a serviciilor şi produselor pentru clientelă. Acestea au ca scop facilitarea obţinerii de valoare adaugată pentru ambele părţi.
REPORTER: Care sunt planurile de viitor ale companiei? Cum vedeţi evoluţia acesteia?
GRIGORE CHIȘ: Cel mai important activ al companiei consider că este echipa SSIF BROKER. Investirea în mod continuu în specializarea profesională a angajaţilor, oferirea unui plan de carieră atractiv, care să poată concura de la egal la egal sau să fie chiar peste oferta băncilor, este soluţia dezvoltării noastre pe termen lung. Pot spune că am finalizat peste 90% din schimbările care erau absolut necesare.
Cea mai mare provocare pentru anul 2015 reprezintă pentru noi ambiţia de a înregistra profit din exploatare. Pentru aceasta, trebuie să reuşim să atragem suficiente resurse financiare în administrare pe fondurile de investiţii administrate de SAI Broker şi trebuie să popularizăm într-un mod eficient cea mai competitivă platformă de tranzacţionare pe pieţe externe din România.
Ne propunem de asemenea să ajungem la un portofoliu de minim 30 produse cu capital protejat listate la Bursa de Valori Bucureşti şi dorim să finalizăm restructurarea portofoliului propriu.
Sunt convins că odată ce aceste scopuri vor fi atinse, vom reuşi să ne finanţăm prin intermediul pieţei de capital, atât prin emisiune de obligaţiuni convertibile în acţiuni, precum şi prin majorare de capital. Dorim să acumulăm suficient capital propriu pentru a-l putea pune la dispoziţia clienţilor care doresc să tranzacţioneze în marjă.
Anul 2015 este anul care va face schimbarea noastră vizibilă pentru toate părţile: acţionari, angajaţi şi posibili investitori.