Arhitectul Bas ten Brinke va veni în România pe 2 octombrie la Liberty Technology Park din Cluj-Napoca în cadrul evenimentului Architecture Conference&Expo, cea mai importantă platformă de întâlnire pentru arhitecți și specialiști din domenii conexe.
CEO-ul biroului de arhitectură 70F din Amsterdam, arhitectul Bas ten Brinke (43 de ani) vede clientul și comunicarea cu acesta ca fiind sursa principală pentru succes. Cunoscutul arhitect cu peste 20 de ani experiență în domeniu a pus bazele propriului birou de arhitectură la vârsta de 28 de ani, iar de atunci a creat numeroase proiecte de succes recunoscute la nivel național și internațional precum Casele 2.0 din Almere, biserica Moravian din Amsterdam sau La Quiete din Italia.
70F include proiecte de arhitectură, design și design interior, dar Bas consideră că „arhitectura iese în evidență deoarece restul sunt părți integrale din aceasta”. În acest interviu, Bas vorbește despre arhitectura de astăzi și despre relația sa cu clienții, afirmând că pentru fiecare proiect nou, principala sursă de inspiraţie este clientul.
Libero Events: Care a fost motivul pentru ai început să studiezi arhitectura?
Bas ten Brinke: Am avut un talent natural pentru desenele tehnice și o minte iscoditoare. Ideea de a fi un architect mi-a apărut în jurul vârstei de 13 ani. Chiar dacă mi-am dorit să devin un dirijor pentru o orchestră simfonică, am ales să studiez arhitectura. M-am îndrăgostit de posibilitățile profesiei, dar și de universitatea pe care am ales-o (Universitatea Tehnică Eindhoven).
Cum ai văzut această profesie la început?
Romantică. Arhitecții păreau niște artiști, făcând doar ceea ce le place. Am învățat repede că este mai mult decât atât.
Cum ți-ai început profesia de architect?
Mi-am început profesia de arhitect ca un intern la un mic birou de arhitectură în orașul meu natal. Mai târziu, am primit un loc de muncă acolo. În acest oraș care creștea mereu am făcut mai multe rânduri de case.
După câțiva ani am fost invitat să devin partener în cadrul firmei, dar joburile de design pe care aceasta le oferea nu mă atrăgeau, așa că mi-am creat propriul birou la vârsta de 28 de ani.
Cum privești arhitectura astăzi?
Arhitectura trebuie să fie în primul rând funcțională. Acesta este cel mai important lucru, dar estetica este o parte integrală din design.
Cum implementezi această filosofie în proiectele tale?
Încerc să acord foarte mult timp comunicării cu clientul pentru a-mi da seama ce vrea mai exact. De asemenea, încerc la fiecare decizie să răspund la întrebarea „de ce?”, ca apoi mereu să fac doi pași în față și unul înapoi.
Deții propria ta firmă de arhitectură, 70F. Poți să ne spui mai multe despre istoria sa?
Mi-am început compania în 1999. După câteva luni, prietena mea de atunci care lucra ca și arhitect/intern la un alt birou de arhitectură s-a alăturat companiei. Am avut noroc cu unele proiecte, după care au urmat primele publicații. Am fost norocoși să avem clienți buni și toate proiectele au devenit un succes.
Portofoliul nostru creștea, dar nu și biroul de arhitectură. Eram convinși că printr-o muncă intensă, dar personală în toate etapele unui proiect putem obține cea mai bună calitate a proiectelor.
În 2013, am decis să mă despart de partenerul meu. Am preluat conducerea biroului, iar acum biroul a trecut peste perioada de criză în care era. Echipa noastră fluctuează între 5 și 10 persoane.
Ai creat un set de case pentru o familie din Almere. Care sunt criteriile principale prin care înțelegi cât mai bine nevoia clienților tăi?
Ore și ore de discuții cu clienții, ca să pot să îi cunosc cât mai bine.
Locul I la World Architecture Festival cu proiectul fermei de oi
Care este cel mai mare proiect din portofoliul tău de care ești mândru?
Ferma de oi este unul din proiectele de care suntem cel mai mândri, deoarece pe lângă faptul că este un proiect de design perfect implementat, el redefinește funcția sa în istorie.
Poți să ne spui mai multe detalii despre istoria acestui proiect?
Am început acest proiect în 2003 și l-am finalizat în 2007. Orașul Almere avea o turmă de aproximativ 80 de oi care necesitau un grajd. Municipalitatea orașului ne-a propus să creăm nu doar un design de fermă de oi, ci aceasta trebuia să fie accesibilă vizitatorilor, având spațiu pentru clasele de la școală, un dormitor pentru păstor și un birou.
Am venit astfel cu soluția noastră de design care a fost acceptată după un lung proces politic. După finalizarea fermei am câștigat primul loc la World Architecture Festival din Barcelona concurând cu alte proiecte ale lui Norman Foster la aceeași categorie.
Cum te asiguri că oamenii înțeleg proiectul și implicațiile sale?
Vorbesc mereu despre aceste proiecte și le public. Filosofia noastră de design (totul este acolo dintr-un motiv) este foarte ușor de explicat, chiar și pentru non-profesioniști.
Noi, ca și birou de arhitectură, suntem orientați către minimalism, dar funcționalitatea rămâne cheia principală. Problema pe care o regăsim prin minimalismul accentuat este lipsa de ‘căldură’ și funcționalitate pentru client. Casele sunt făcute să locuiești în ele, nu să devină un muzeu. Este mai greu să creezi un stil minimalist util decât unul pur.
Folosești materiale neconvenționale în proiectele tale arhitecturale?
Da. Materialele pe care le folosești ar trebui să servească rolul funcțional și estetic. După aceea, orice alt material poate fi ales. Oțelul Cor-Ten, cărămida de beton și plasticul sunt doar câteva din materialele neconvenționale folosite în proiectele noastre.
Reducerile de buget și restricțiile la materiale. Aceste ‘probleme’ devin adevărate provocări.
Vei fi unul dintre speakerii la Architecture Conference&Expo – platforma de întâlnire a arhitecților din Transilvania. Ce mesaj dorești să transmiți publicului român în cadrul discursului tău?
Aș dori să arăt că baza unei arhitecturi excepționale o reprezintă dorința clientului, iar principala întrebare în arhitectură este „de ce?”.