Marile proiecte de infrastructură din Cluj – trenul metropolitan sau centura de sud nu au progresat credibil și suficient iar digitalizarea primăriei lasă mult de dorit. La polul opus, proiectele din zona spațiului public, cum ar fi pietonalizările, reabilitarea unor străzi și conectarea acestora sunt binevenite. Aceasta ar fi concluzia arhitectului Șerban Țigănaș, decanul Facultății de Arhitectură și Urbanism din UTCN, care a venit la emisiunea Punctul Critic pentru a analiza plusurile și minusurile ultimilor patru ani de mandat ai primarului Emil Boc. Această emisiune face parte dintr-o serie dedicată alegerilor locale. Oferim clujenilor opinia experților despre diverse probleme ale orașului pentru a-i ajuta să aleagă în cunoștință de cauză.
Redăm pe scurt câteva idei din emisiunea la care a participat arhitectul Șerban Țigănaș:
Digitalizarea a fost o necesitate în pandemie, s-a eficientizat foarte rapid, ori după ce nu a mai fost nevoie, mulți au lăsat-o baltă. Primăria și alte instituții aproape s-au întors în timp și suntem la fel de bulversați, loviți de netransparență, pentru că digitalizarea face transparență.
Ședințele Comisiei de urbanism sunt la fel de dominate de arhitectul și urbanistul principal al orașului, care este primarul, la fel de discutabile din punct de vedere al felului în care se tratează probleme similare, cu aceeași metodă, cu aceeași monedă, la fel de neclare din perspectiva unei voci a unui arhitect șef care să prezinte o viziune și să explice lucruri elementare și să conducă negocierea urbanistică
E nefiresc ca primarul să conducă Comisia de Urbanism. Legea 350 a urbanismului spune foarte clar – Comisia tehnică de urbanism și amenajare a teritoriului este o comisie formată din specialiști, consultativă, deci deciziile ei nu sunt aplicabile obligatoriu, deși uneori așa se interpretează la Cluj, este o comisie consultativă pe lângă arhitectul șef
Arhitectul șef poate să țină cont, în funcție de viziune, de principii etc. să înainteze consiliului local propunerile respective cu avizul lui. Nu se vorbește nicăieri de primar în comisia de urbanim (…). Primarul nu are ce căuta acolo, primarul se exprimă în consiliul local.
În acest mandat a lipsit un avans credibil pe marile proiecte de infrastructură de mobilitate – proiectele mari – mai ales centura metropolitană, care este un subiect de 20 de ani, discutat, identificat, din ce în ce mai greu de realizat
Costă tot mai mult exproprierile, trebuie să ții pe loc presiunea de dezvoltare a proprietarilor de terenuri, s-a pierdut un tempo, lucrurile merg mult prea încet, centura ar trebui să devină un suport, măcar pe bucăți, pentru o mobilitate mai bună.
Toată lumea își dă seama că orașul nu se mișcă cum trebuie
Metroul a fost scos din joben, nu era prevăzut în PUG, care a avut studiu de mobilitate, a presupus niște măsuri, pe bucăți, să se circule mai bine. Metroul a fost un proiect adus politic, nu e foarte fericit, există îngrijorări mari, proiectul nu e foarte credibil, ca orizont de folosire. Se face o linie, o bifurcație și nu o rețea și de aceea metroul nu rezolvă problemele de trafic.
Trenul metropolitan, calea ferată urbană cu stații dese folosind infrastructura existentă, ne-ar putea ajuta să beneficiem de faptul că traversează orașul. Aeroportul ar trebui să fie un hub de mobilitate intermodală, are calea ferată la 300 de metri distanță și nu există nicio stație.
Marile proiecte de infrastructură chiar și așa spectaculos agrementate cu miraculosul metrou nu au progresat credibil suficient, sunt tot pe hârtie sau în diverse faze de contract, ceea ce nu aduce speranță de mai bine pentru următorii nu știu câți ani
Traficul e efectul, nu problema. Dacă încerci să rezolvi traficul fără să înțelegi ce generează traficul nu ajungi nicăieri. Problema Clujului – o concentrare de interese enormă în zona centrală și cu diluție extraordinară periferică.
În schimb, proiectele din zona spațiului public au fost crema, ele sunt binevenite, pietonalizarea, reabilitarea unor străzi, conectarea dintre ele.
Ideea că primarul sau președintele CJ conduce orașul mie mi se pare de pe vremea comuniștilor, cu marele om, marele bărbat, ctitor, erou, cu care ne-a îndoctrinat comunismul. Orașul este administrat, facilitat, slujit, e nevoie de un foarte abil negociator, observator al tuturor forțelor și intereselor din oraș, care să le pună în armonie. Investițiile publice sunt 10 la sută, ca în orice țară. Restul, bugetul e făcut de impozitele de la privat.
Din aceeași serie: