Arhitectul Șerban Țigănaș: Metroul, scos din joben, marile proiecte de infrastructură întârzie, digitalizarea este frânată

Publicat: 23 aprilie, 2024 09:54
Actualizat: 13 mai, 2024 10:10

Marile proiecte de infrastructură din Cluj – trenul metropolitan sau centura de sud nu au progresat credibil și suficient iar digitalizarea primăriei lasă mult de dorit. La polul opus, proiectele din zona spațiului public, cum ar fi pietonalizările, reabilitarea unor străzi și conectarea acestora sunt binevenite. Aceasta ar fi concluzia arhitectului Șerban Țigănaș, decanul Facultății de Arhitectură și Urbanism din UTCN, care a venit la emisiunea Punctul Critic pentru a analiza plusurile și minusurile ultimilor patru ani de mandat ai primarului Emil Boc. Această emisiune face parte dintr-o serie dedicată alegerilor locale. Oferim clujenilor opinia experților despre diverse probleme ale orașului pentru a-i ajuta să aleagă în cunoștință de cauză. 

Redăm pe scurt câteva idei din emisiunea la care a participat arhitectul Șerban Țigănaș:

Digitalizarea a fost o necesitate în pandemie, s-a eficientizat foarte rapid, ori după ce nu a mai fost nevoie, mulți au lăsat-o baltă. Primăria și alte instituții aproape s-au întors în timp și suntem la fel de bulversați, loviți de netransparență, pentru că digitalizarea face transparență.

Ședințele Comisiei de urbanism sunt la fel de dominate de arhitectul și urbanistul principal al orașului, care este primarul, la fel de discutabile din punct de vedere al felului în care se tratează probleme similare, cu aceeași metodă, cu aceeași monedă, la fel de neclare din perspectiva unei voci a unui arhitect șef care să prezinte o viziune și să explice lucruri elementare și să conducă negocierea urbanistică

E nefiresc ca primarul să conducă Comisia de Urbanism. Legea 350 a urbanismului spune foarte clar – Comisia tehnică de urbanism și amenajare a teritoriului este o comisie formată din specialiști, consultativă, deci deciziile ei nu sunt aplicabile obligatoriu, deși uneori așa se interpretează la Cluj, este o comisie consultativă pe lângă arhitectul șef

Arhitectul șef poate să țină cont, în funcție de viziune, de principii etc. să înainteze consiliului local propunerile respective cu avizul lui. Nu se vorbește nicăieri de primar în comisia de urbanim (…). Primarul nu are ce căuta acolo, primarul se exprimă în consiliul local.

În acest mandat a lipsit un avans credibil pe marile proiecte de infrastructură de mobilitate – proiectele mari – mai ales centura metropolitană, care este un subiect de 20 de ani, discutat, identificat, din ce în ce mai greu de realizat

Costă tot mai mult exproprierile, trebuie să ții pe loc presiunea de dezvoltare a proprietarilor de terenuri, s-a pierdut un tempo, lucrurile merg mult prea încet, centura ar trebui să devină un suport, măcar pe bucăți, pentru o mobilitate mai bună.

Toată lumea își dă seama că orașul nu se mișcă cum trebuie

Metroul a fost scos din joben, nu era prevăzut în PUG, care a avut studiu de mobilitate, a presupus niște măsuri, pe bucăți, să se circule mai bine. Metroul a fost un proiect adus politic, nu e foarte fericit, există îngrijorări mari, proiectul nu e foarte credibil, ca orizont de folosire. Se face o linie, o bifurcație și nu o rețea și de aceea metroul nu rezolvă problemele de trafic.

Trenul metropolitan, calea ferată urbană cu stații dese folosind infrastructura existentă, ne-ar putea ajuta să beneficiem de faptul că traversează orașul. Aeroportul ar trebui să fie un hub de mobilitate intermodală, are calea ferată la 300 de metri distanță și nu există nicio stație.

Marile proiecte de infrastructură chiar și așa spectaculos agrementate cu miraculosul metrou nu au progresat credibil suficient, sunt tot pe hârtie sau în diverse faze de contract, ceea ce nu aduce speranță de mai bine pentru următorii nu știu câți ani

Traficul e efectul, nu problema. Dacă încerci să rezolvi traficul fără să înțelegi ce generează traficul nu ajungi nicăieri. Problema Clujului – o concentrare de interese enormă în zona centrală și cu diluție extraordinară periferică.

În schimb, proiectele din zona spațiului public au fost crema, ele sunt binevenite, pietonalizarea, reabilitarea unor străzi, conectarea dintre ele.

Ideea că primarul sau președintele CJ conduce orașul mie mi se pare de pe vremea comuniștilor, cu marele om, marele bărbat, ctitor, erou, cu care ne-a îndoctrinat comunismul. Orașul este administrat, facilitat, slujit, e nevoie de un foarte abil negociator, observator al tuturor forțelor și intereselor din oraș, care să le pună în armonie. Investițiile publice sunt 10 la sută, ca în orice țară. Restul, bugetul e făcut de impozitele de la privat.

Din aceeași serie:

Imagini fabuloase cu fauna din Inelul Verde Metropolitan + Restanțele administrației în materie de spații verzi

La rece, despre Metrou și Transportul public din Cluj, cu expertul în mobilitate Tudor Măcicășan

Clujul, blocat de mașini. Soluții dezinteresate electoral de la Radu Mititean

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
20 decembrie, 2024
În ce condiții ar candida Daniel David la funcția de președinte al României
13 decembrie, 2024
Daniel David: „Mă îngrozesc abordările legate de o Românie bizară care e împotriva științei și a religiei”
2 decembrie, 2024
Deputatul Patriciu Achimaș Cadariu, bilanț la final de mandat parlamentar
22 noiembrie, 2024
Chirurgul Achimaș: Noul termen de finalizare a Spitalului Regional de Urgență Cluj, prea optimist
18 octombrie, 2024
Deputatul Achimaș-Cadariu: Institutul Oncologic din Cluj are nevoie de mai mulți psihologi pentru bolnavii de cancer

Accesoriile sunt detalii esențiale care pot transforma orice ținută, oferindu-ți ocazia să îți exprimi personalitatea ...

Tendințe în accesorii: Statement sau discret? Ce se poartă în acest sezon

Augustin Fenesan de la IMM România analizează creșterea PIB-ului României pe cap de locuitor, evidențiind ...

PIB-ul pe cap de locuitor, umflat artificial în România: nu trăiesc atât de bine românii

Prim vicepreședintele IMM România, Augustin Feneșan, a vorbit în emisiunea Antreprenoriada despre intenția noului ministru ...

Augustin Feneșan de la IMM România, analiza momentului despre limitarea plăților cash

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA a fost ales Președinte al Consiliului Economic și Social. ...

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA, ales președinte al Consiliului Economic și Social

Începând din 15 ianuarie 2025, compania aeriană AnimaWings va conecta orașul Cluj-Napoca cu capitala României, ...

AnimaWings dă start zborurilor directe Bucureşti – Cluj şi retur începând cu 15 ianuarie 2025

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj şi compania aeriană LOT Polish Airlines întâmpină Noul An cu ...

Aeroportul Internaţional Cluj şi LOT Polish Airlines anunţă creşteri de frecvenţe pentru zborurile spre Varşovia

Tot mai mulți români din marile orașe se laudă că în România se trăiește mai ...

În România se trăiește mai bine decât în diaspora? Ce răspunde economistul Dan Mureșan

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și WIZZ AIR au anunțat o nouă rută internațională din ...

Aeroportul Internațional Cluj anunță o rută nouă spre Castellón din vara lui 2025
Success message!
Warning message!
Error message!