În plin proces de transformare din regie în societate comercială pentru a putea prelua și transportul metropolitan, RATUC recunoaște că două treimi din mașinile aflate în parcul auto au durata de exploatare „îndeplinită sau depășită”. Probabil acesta motivul pentru care oficialii regiei nu s-au obosit să se înscrie la licitația pentru rutele de transport din zona metropolitană, arată într-un comunicat de presă comun președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu (PNL) și vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Ioan Oleleu (PSD). „Știrea că RATUC solicită Consiliului Local Cluj-Napoca să-i aprobe instituirea unei noi taxe ne-a luat prin surprindere, mai ales când am aflat de ce este nevoie de acest nou bir impus clujenilor. Aceasta în condițiile în care toți cei implicați în problemele transportului local din municipiu, inclusiv primarul Emil Boc au susținut că regia are capacitatea de a deservi nu doar municipiul Cluj-Napoca, ci și rutele din zona metropolitană. Aflăm acum că flota RATUC este una învechită și că e nevoie de aproape 9 milioane de euro pentru a o înnoi!Grav nu ni se pare faptul că se solicită fonduri pentru achiziționarea de mijloace de transport moderne, mai puțin poluante, ci că în nota de fundamentare a proiectului nu se spune nimic despre faptul că RATUC are nevoie de autobuze în plus pentru a deservi noile linii de transport. Concret este vorba despre traseele spre Florești, Apahida, Ciurila și Feleacu, pentru care va fi nevoie de mijloace de transport noi, capabile să deservească zecile de mii de locuitori ai acestor comune”, arată Horea Uioreanu și Ioan Oleleu.Cei doi mai arată că „explicațiile detaliate privind starea tehnică a parcului auto reprezintă cea mai bună dovadă a faptului că primarii din comunele aparținând zonei metropolitane au fost „fentați” și că promisiunile privind preluarea de către regie a traseelor de transport în comun au fost doar păcăleli”.Horea Uioreanu și Ioan Oleleu cred că tot așa se justifică și faptul că înregistrarea noii companii la Registrul comerțului este tergiversată cu bună știință și rea voință.”În aceste condiții, consilierii locali ai USL vor aproba acest proiect numai cu condiția expresă ca mașinile nou achiziționate să deservească și zona metropolitană. Concomitent, aleșii locali aparținând USL vor depune un proiect de hotărâre de consiliu local privind folosirea staţiilor RATUC de către operatorii de transport, pentru a facilita accesul locuitorilor din comunele limitrofe la locul de muncă. În schimb, operatorii de transport beneficiari ai acestei facilități vor achita un tarif de utilizare stabilit prin hotărâre de consiliu local.Oricum, ne punem întrebarea dacă din banii cheltuiți pe celebrele tramvaie mov (achiziția fiind în atenția DNA!), nu se puteau cumpăra troleibuze sau autobuze pentru a deservi rutele din zona metropolitană. Că de liniile de transport în comun spre parcurile industriale TETAROM I și II se pare că nu poate fi vorba”, mai arata Horea Uioreanu, președinte al Consiliului Județean Cluj, și Ioan Oleleu, vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj.Ce e cu taxa specială a RATUCConsiliul local are pe ordinea de zi a ședinței din 11 decembrie un proiect de hotărâre privind introducerea unei taxe speciale de transport public local în procent de 6,65 la sută care ar urma să se aplice la tariful iletului/abonamentului de călătorie începând cu 1 ianuarie 2014.În referatul proiectului se arată că există o analiză RATUC privind starea tehnică a parcului de autobuze, troleibuze și tramvaie. Potrivit acesteia, din totalul de 330 de mijloace de transport, 207 au durată normală de exploatare îndeplinită sau depășită și anual ar trebui înlocuit 10 la sută din acest parc de troleibuze și autobuze.În medie, pe an, suma necesară pentru dotare este de 36.490.000 lei. Scoaterea din exploatare a mijloacelor de transport învechite și înlocuirea acestora cu altele cu consumuri energetice reduse determină o reducere a cheltuielilor cu piesele de schimb și manopera pentru reparații.Ideea este că prețul biletului nu crește – tariful pentru transportul urban avea în componență fondul de dezvoltare care acum va fi înlocuit cu această taxă specială.
ATAC DEVASTATOR la RATUC și Primăria lui Boc în chestiunea transportului METROPOLITAN
ULTIMELE ȘTIRI