
Augustin Feneșan, președintele Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj, a vorbit în emisiunea Business Cafe de la Via Cluj TV despre scandalul politic al momentului: proiectul de lege semnat de 137 de parlamentari de la PSD, PNL şi UDMR care, odată adoptat, va permite achiziții de lucrări în valoare de 1 milion de euro, fără licitație.
Proiectul apare în contextul în care premierul Nicolae Ciucă anunță că anul acesta avem cel mai mare buget de investiţii din ultimii 30 de ani. Există suspiciunea că dacă nu se vor mai organiza licitații, banii ar putea ajunge fără nicio opreliște legală la firmele de casă ale primarilor. Augustin Feneșan a mai vorbit și despre slaba absorție a fondurilor europene cauzată de lipsa de eficiență a unor bugetari precum și despre angajările la stat care, paradoxal, merg mână în mână cu digitalizarea.
Contracte cu dedicație?
Întrebat dacă adoptarea proiectului care permite achiziții publice de un milion de euro fără licitație va determina încheierea unor contracte cu dedicație, Augustin Feneșan, care este și prim vicepreședintele al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România a spus că, într-adevăr, intervine acest mare semn de întrebare.
„Avem totuși instituții ale statulului care vor trebui să vegheze ca aceste adjudecări de lucrări sau contracte să fie făcute cu respectarea legii. Sigur, licitația este făcută să reducă costurile. Se preconizează că acolo unde sunt mai mulți ofertanți, prin competiția dintre ei să fie realizată o lucrare sau o investiție sau derularea unui contract în condiții mai avantajoase economic”, a spus Augustin Feneșan.
Proiectul mai prevede că autorităţile contractante sunt obligate să ”consulte” minimum trei operatori pentru achiziţiile directe de peste 130.000 de lei la bunuri şi 500.000 de lei la lucrări. Dacă în urma consultării autoritatea respectivă (primărie, minister etc.) primeşte doar o ofertă valabilă, achiziţia poate fi realizată.
Să mai spunem că proiectul de lege amintit a apărut chiar în perioada în care premierul Nicolae Ciucă se lăuda că anul acesta avem cel mai mare buget de investiţii din ultimii 30 de ani prevăzut în buget – 88 de miliarde de lei. Așadar, banii vor putea fi cheltuiți mai ușor dacă proiectul de lege va fi adoptat. Dar mai ușor nu înseamnă și mai corect.
Incapacitatea statului de a gestiona banii europeni
Problema României nu este lipsa banilor de investiții, explică Augustin Feneșan, ci capacitatea redusă de implementare a proiectelor, de a cheltui acești bani, fapt dovedit de absorția mediocră a fondurilor europene. Cauza: la nivelul statului există o inerție foarte mare, incapacitatea de a gestiona aceste sume.
„Dar iată, și PNRR a rămas tot în cârca Ministerului Fondurilor Europene fără ca acolo să se schimbe niște structuri. Aceleași structuri ale ministerului primesc încă 30 de miliarde de euro pe care trebuie să le gestioneze într-un interval mult mai scurt, până în 2026”, a spus Augustin Feneșan.
O armată evaluează trei proiecte pe zi
Președintele APM Cluj mai spune că lucrurile merg la fel de prost și în privința unor programe foarte necesare pentru mediul de afaceri, cum este și Programul de digitalizare a IMM-urilor, în sensul că toate termenele sunt depășite. S-a discutat prin consultare publică despre niște termene – depunerea proiectelor de către solicitant să se facă în 30 de zile iar autoritatea contractantă să evalueze proiectele în 60 de zile.
„Nouă, celor de la CNIPMMR, 60 de zile ni s-au părut foarte multe. Dar care credeți că a fost concluzia finală? Evaluarea se va face în 120 de zile. Adică tot compartimentul ăla de la autoritatea de management își propune să evalueze în medie trei proiecte pe zi. Este impardonabil, trei proiecte face pe zi o armată de evaluatori?”, se întreabă Feneșan.
Termene împinse la maxim
Augustin Feneșan a declarat că salariile s-au ajustat în mod corespunzător în mediul public dar nu cu efect în zona eficienței.
„Toată lumea fuge, lasă pe săptămâna viitoare. Nu sunt destui potențiali angajați? Sistemul bugetar nu are indicatori de performanță. Ori, neexitând indicatori de performanță, și mâine este o zi, și săptămâna viitoare. Și pâna la anul și mai am până la pensie. Nu se mai poate”, a spus Augustin Feneșan.
„Te duci la o primărie de comună să ceri prelungirea unei autorizații de construire. Sigur, legiuitorul pune generic un maxim de 30 de zile pentru emiterea unei autorizații sau pentru un aviz.
Dar nu înseamnă că personalul din compartimentul respectiv nu poate să-l emită în două-trei zile dacă are posibilitatea. Deci totul se duce la maximum.
Eu m-am dus cu o prelungire de autorizație de construcție la Primăria Gilău și a spus ăla „Cât e astăzi? 27? O să veniți în 26 luna viitoare”. Dar n-ai nicio treabă, stăteai în curte, m-ai așteptat acolo”, a povestit președintele APM Cluj.
Augustin Feneșan a spus că, „dacă pentru o autorizație se cer 7-10 avize și fiecare aviz necesită un maxim de 30 de zile până la eliberare, am amânat investiția cu o jumătate de an”.
„Păi este foarte important dacă eu dau de lucru unui om astăzi și îi dau salariul să aibă ce mânca familia respectivă sau i-l dau peste o jumătate de an. Este un mod de abordare pentru că nu sunt indicatori de performanță”, a subliniat el.
Digitalizare cu angajari de mii de bugetari
„Lucrăm intens la digitalizare. Se fac niște investiții enorme. Nimeni nu discută de reduceri. Dimpotrivă, am văzut o creștere exorbitantă a numărului de bugetari, în ultimele luni s-a angajat masiv în sectorul public. În ultimele luni s-au angajat 30 000 de persoane (o ordonanță a dat liber la angajările la stat – n.red.).
Nu facem digitalizare să mai angajăm oameni. Dispar ghișee, iar oamenii aceia ce fac? Îi ținem tot acolo, cu aceleași salarii, cu aceleași beneficii?”, s-a întrebat Augustin Feneșan. Detalii în emisiune.