Un raport al consilierei primului ministru Andreea Paul Vass arată că până la finele anului 2012 Guvernul intenționează să finalizeze doar tronsonul Suplacul de Barcău-Borș al Autostrăzii Transilvania. Acest lucru înseamnă că de la Cluj nu se va putea ajunge prea curând pe autostradă până în Vama Borș, pentru că din acest puzzle lipsește tronsonul Gilău-Suplacul de Barcău.Pe harta consilierei primului ministru, 297 de km din Autostrada Transilvania sunt în pregătire pentru a fi construiți, însă nu se știe când. Cert este că guvernul nu se gândește să îi abordeze în următorii doi ani.Consilierul primului-ministru, Andreea Paul Vass prezintă pe blogul personal mai multe măsuri pentru relansarea activităţii economice inițiate de Guvernul Boc. Vass ne arată și o hartă a celor 276 de kilometri de autostradă care ar urma să fie finalizați până la finalul anului electoral 2012. Efortul financiar: 2,97 miliarde de euro.Potrivit documentului prezentat de consiliera lui Emil Boc, până în decembrie anul viitor ar urma să fie finalizat tronsonul de autostradă Suplacul de Barcău-Borș, în lungime de 64 de kilometri, pentru care trebuie alocați 883 de milioane de euro (din care 163 de milioane de euro reprezinta TVA, iar 66 de milioane de lei despagubiri pentru terenurile expropriate).Harta lui Vass nu promite și lucrări pe tronsonul Gilău-Sânpaul, cum ar fi dorit mulți dintre liderii politici de la Cluj care cred ca autostrada ar trebui să ajungă cât mai repede până la Borș. Acea porțiune e trasată cu negru pe harta lui Vass, care înseamnă că tronsonul e în pregătire. Tot cu negru e desenată pe hartă și porțiunea dintre Câmpia Turzii și Brașov.Din păcate, nici la Suplacul de Barcău lucrurile nu sunt roz: oficial, acolo mai sunt 300 de muncitori, însă în realitate șantierul a fost pus în conservare anul trecut.Din campania electorală din 2004 (când panglica la autostradă a fost tăiată de ministrul de Interne de atunci Ioan Rus și de premierul Adrian Năstase) și până acum s-au făcut abia 52 de km, la uriașul preț de 15,6 milioane de euro/km. Adică aproape de 4 ori mai scump.Nu demult, compania americană și-a mutat o bună parte din utilaje în Kosovo, unde execută un alt contract.Proiectul Autostrada Transilvania, Brașov-Borș, are 415 km, iar după șapte ani se circulă abia pe 52 de km, între Câmpia Turzii și Gilău (aproximativ 10 la sută din total). Contractul cu Bechtel a fost semnat pentru suma de 2,2 miliarde de dolari, sumă din care deja s-a cheltuit jumătate.În ipoteza în care se va întâmpla o minune iar cei 64 de km din Bihor vor fi finalizați și dacă îi adăugăm pe cei 52 de km care alcătuiesc acum doar o mare șosea de centură pentru Cluj, Turda și Câmpia Turzii, mai rămân pe harta consilierei primului ministru încă 299 de km din Autostrada Transilvania care sunt în pregătire pentru a fi construiți, însă nu se știe când. Cert este că guvernul nu se gândește să îi abordeze în următorii doi ani.
Vezi mai jos o galerie foto cu hărțile prezentate de consiliera primului ministru:
[slideshow]Pe hârtie, programul de construcție de autostrăzi înglobează 840 de kilometri, la prețul de peste 5 miliarde de euro.Realitatea e că acum avem 313 km de autostradă executați, 276 în execuție și peste 98 de km pentru care există semnate contracte.Dacă toate autostrăzile prezentate de consiliera lui Emil Boc ar exista, am putea merge de la Borș prin Cluj și Brașov până la București și apoi până la Marea Neagră sau de la Arad prin Timișoara, Sibiu și până în Capitală. Pe urmă din zona Târgu Mureș am putea ajunge foarte ușor în Moldova și de acolo am putea reveni la București, tot pe autostradă.Din păcate, harta lui Vlass conține linii negre foarte lungi – potrivit legendei, acele tronsoane sunt în pregătire – și prea puține linii verzi, adică autostrăzi executate.Foarte multe dintre termenele de finalizare a tronsoanelor Autostrăzii Transilvania au fost depășite, potrivit unui grafic prezentat de puterea.ro, iar unele nici măcar nu au fost începute.Graficul iniţial de finalizare a tronsoanelor de autostradă:Secţiunea 1A, Braşov – Făgăraş (53 km): perioadă realizare 28.11.2010-31.12.2013
Secţiunea 1B, Făgăraş – Sighişoara (52 km): perioadă realizare 28.02.2010-31.12.2013
Secţiunea 1C, Sighişoara – Ogra (56 km): perioadă realizare 29.11.2009-31.12.2013
Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii (37 km): perioadă realizare 29.11.2009-31.12.2010
Secţiunea 2B, Câmpia Turzii – Cluj Vest (54 km): perioadă realizare 28.05.2004-28.02.2010
Secţiunea 3A, Cluj Vest – Mihăileşti (24 km): perioadă realizare 01.03.2008- 31.12.2010
Secţiunea 3B, Mihăileşti – Suplacu de Barcău (76 km): perioadă realizare 02.12.2010
Secţiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borş (64 km): perioadă realizare 28.05.2004-28.02.2010
Graficul modificat de conducerea CNADNR
Secţiunea 1A, Braşov – Făgăraş (53 km): perioadă realizare 2011-2013
Secţiunea 1B, Făgăraş – Sighişoara (52 km): perioadă realizare 2010-2013
Secţiunea 1C, Sighişoara – Ogra (56 km): perioadă realizare 2010-2013
Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii (37 km): perioadă realizare 2011-2013
Secţiunea 2B, Câmpia Turzii – Cluj Vest (54 km): perioadă realizare 2004-2011
Secţiunea 3A, Cluj Vest – Mihăileşti (24 km): perioadă realizare 2011-2012
Secţiunea 3B, Mihăileşti – Suplacu de Barcău (76 km): periodă realizare 2011-2013
Secţiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borş (64 km) : perioadă realizare 2004-2012