Ministerul Transporturilor a prezentat marti o nouă varianta a Master Planului General de Transport, cea mai importantă modificare fiind transformarea în autostrăzi a unor drumuri expres.
• Sibiu-Pitești
• Bacău – Pașcani
• Tg. Neamț – Iași – Ungheni
• Legătura Tg. Mureș – Tg. Neamț (propusă la standardul de autostradă fazată)
De asemenea a fost propusă și o centură la profil de autostradă pentru Municipiul București care să conecteze toate arterele rutiere rapide ce converg spre capitală. Au fost propuse mai multe sectoare de Drumuri Expres care iniţial făceau parte din rețeaua Drumurilor Trans Regio, spre exemplu:
• Dej – Beclean – Bistrița
• Nod Livada – Satu Mare –Petea
• Alexandria – Caracal – Craiova (Drum Expres fazat)
După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km autostradă (cu un plus de 645 de km față de versiunea inițială a MPGT), 1.878 km de Drum Expres, 3.147 km de Drum Trans Regio şi Euro Trans și 67 de Variante de Ocolire (de sine stătătoare sau parte din proiectele de autostradă sau drumuri expres) la care se adaugă Centura Bucureștiului la profil de autostradă, arata noul Master Planul General de Transport.
Investiția în sectorul rutier se ridică la 26,480 miliarde de euro, din care peste jumătate investiție în autostrazi.
Sectorul feroviar
În urma dezbaterilor publice au fost propuse investiții pentru reabilitarea coridoarelor feroviare (3.219 km) dar și investiții pentru reabilitarea unor căi ferate cu potențial economic (1.131 km – Linia Industriei Auto, Linia Cerealelor, Linia Cărbunelui).
De asemenea au fost propuse pentru electrificare toate sectoarele de cale ferată care aparțin rețelei TEN-T Core, în total 425 de km. S-a propus și implementarea unor sectoare de cale ferată cu viteză sporită care să conecteze principalele centre urbane din România, peste 1000 de km. În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se recomandă achiziționarea a 90 de bucăți de material rulant (locomotive, rame electrice şi rame diesel).
Investițiile totale pentru sectorul feroviar se ridică la aproape 19 miliarde de euro.
Sectorul naval
Master Planul General de Transport arată că pentru sectorul naval au fost propuși 752 de km de căi navigabile și modernizarea infrastructurii portuare pentru 12 porturi, prevede Master Planul General de Transport.
Investițiile totale în sectorul naval depăşesc 2 miliarde de euro.
Sectorul aerian și multimodal
În urma dezbaterilor publice au fost revizuite ariile de captare pentru toate aeroporturile propuse pentru investiții. Astfel se recomandă investiții în infrastructura aeroportuară pentru 14 aeroporturi în valoare de 588 milioane de euro.
În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se propun investiții pentru 12 terminale multimodale poziționate strategic pe teritoriul țării în strânsă legătură cu rețeaua de transport, dar și cu polii economici de creștere.
Suma revizuită pentru sectorul multimodal este de 142 de milioane de euro.
În concluzie, valoarea totală a investițiilor pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport din România propusă prin Master Planul General de Transport este de peste 48 de miliarde de euro.
Sectorul rutier, detalii:
• Legătura Sibiu – Pitești se va realiza la standard de autostradă 2×2
• Legătura Tg.Mureș – Tg. Neamț se va realiza la standard de autostrada fazată
• Legătura Tg.Neamț – Iași – Ungheni se va realiza la standard de autostradă 2×2
• Legătura Bacău – Pașcani se va realiza la standard de autostradă 2×2
• Legătura Dej – Beclean – Bistrița se va realiza la standard de drum expres
• Legătura București – Alexandria se va realiza la standard de drum expres
• Legătura Alexandria – Craiova se va realiza la standard de drum expres fazat
• Al II lea inel de centură al Bucureștiului – A fost inclus proiectul de autostrada inelul doi (de centură) al Bucureștiului
• Legătura Henri Coandă – Autostrada A3 – Legătura rutieră la nivel de drum expres între autostrada A3 și aeroportul Henri Coandă
În Sectorul feroviar, documentul prevede electrificare parțială a căilor ferate de pe rețeaua TEN-T Core. Pentru electrificare a fost indentificat sectorul Oradea –Cluj. Toate căile ferate de pe rețeaua TEN-T Core vor fi electrificate.