La Cluj există peste 32.000 de locuri de parcări auto, dar extrem de puține „parcări” pentru biciclete, chiar dacă cei care se deplasează pe două roți plătesc și ei impozite și taxe. Avem o situație de discriminare? Înclinam să credem că da.
Majoritatea instituțiilor publice din Cluj nu încurajează mersul cu bicicleta, de vreme ce nu au în fața sediilor baterii de rastele pentru astfel de vehicule.
Contribuabilii care se deplasează pe două roți sunt nevoiți în aceste condiții să își lase bicicletele rezemate de copaci și stâlpi. La Cluj există puține rastele de biciclete, majoritatea în piețe publice sau parcuri. Printre instituțiile care au astfel de dotări se numără Primăria, Universitatea „Babeș-Bolyai”, Casa de Cultură a Studenților sau Muzeul Etnografic al Transilvaniei.
Majoritatea persoanelor care își desfășoară activitatea în centrul orașului și vor să renunțe la mașină, se află în imposibilitatea de a găsi pentru bicicletă un spațiu amenajat de parcare aproape de locul de muncă. Iar cetățenilor care au treabă la instituții precum ITM, Agenția de Șomaj, Tribunal sau Prefectură nu le rămîne altceva de făcut, decît să își lege bicicleta de gard sau de câte un stâlp.
Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism „Napoca” (CCN), a declarat pentru BuzzNews.ro că a înaintat Primăriei o listă cu amplasamentele de rastele de biciclete, pe care el le consideră necesare luînd în calcul un oraș de mărimea Clujului.
Lista conține obiectivele care atrag publicul cum ar fi instituțiile publice din Cluj, zona Piața Muzeului, intens populată de tineri, zonele centrale din cartierele mari, Parcul Mare unde sunt deja amplasate cateva baterii de rastele, însă acestea sunt prea puține. Radu Mititean își declară nemulțumirea și față de infrastructura existentă în oraș. „Pistele pentru biciclete sunt prea înguste, nu sunt semnalizate adecvat, există obstacole în calea bicicliștilor și de fapt în Cluj există doar bucăți de pistă, nu un traseu complet”.
El a mai menționat că singura porțiune relativ acceptabilă, dacă e să luam în calcul elementul de siguranța, este porțiunea Hotel Napoca – strada Donath, care are câte o pistă pe fiecare sens de mers.
Întrebat dacă alte orașe din România se apropie de standardele vestice în privința facilităților oferite pentru iubitorii de biciclete, directorul CCN a menționat că nici Sibiul sau Brașovul nu au reușit să dezvolte o rețea de piste mai coerentă decât cea a Clujului, cu toate astea ”au o direcție bună și sunt în dezvoltare”.