Premierul Emil Boc cere companiei Bechtel să respecte standardele de cost pe kilometru de autostradă ca şi condiţie pentru continuarea lucrărilor la autostrada Transilvania. Acest standard este cuprins între 3,8 milioane de euro şi 5,9 miloane de euro pe kilometru, fără TVA, în timp ce un kilometru de autostradă realizat de Bechtel a costat 15,6 milioane de euro. „Răpsunsul se află în negocierile din ministerul Transporturilor şi Bechtel. Un singur lucru trebuie să se înţeleagă doar, că acest proiect este necesar, este vital pentru Transilvania şi îl voi susţine cu toate mijloacele posibile, dar în acelaşi timp trebuie să se înţeleagă faptul că nu se poate face la orice preţ, pentru că sunt bani publici. Odată ce România a adoptat standardele de cost pe ce înseamnă kilometru de autostradă, indiferent cine face această autostradă în România, mă refer la ideea de autostradă, trebuie să respecte standardele naţionale în privinţa costurilor. Iar aici Bechtel trebuie să cadă de acord cu Ministerul Transporturilor pe ceea ce înseamnă preţuri, astfel încât lucrările la autostradă să continue pentru că de departe reprezintă un obiectiv al Guvernului”, a explicat Boc.Conform premierului, în câteva săptămâni Ministerul Transporturilor va avea rezultatele negocierilor purtate cu compania Bechtel şi va putea transmite informaţiile cu privire la înţelegerea la care se va ajunge.„Ministerul Transporturilor va putea oferi informaţiile cu privire la rezultatul negocierilor în câteva săptămâni. Procesul de negociere e treaba specialiştilor, eu doar spun că obiectivul este continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, dar la costurile statului român, potrivit standardelor pe care le avem”, a continuat şeful executivului.Emil Boc a ţinut să precizeze că Bechtel trebuie să respecte standardele de cost impuse de România, deoarece statul nu are bani pentru a plăti preţul cerut acum de Bechtel. De asemenea, premierul a explicat că variata unui parteneriat public-privat reprezintă una dintre posibilităţile ca acest proiect să meargă mai departe.Pe o hartă a autostrăzilor din România prezentată de consilierul primului ministru, Andreea Paul Vass, 297 de km din Autostrada Transilvania sunt în pregătire pentru a fi construiţi, însă nu se ştie când. Cert este că guvernul nu se gândeşte să îi abordeze în următorii doi ani. Potrivit documentului prezentat de consiliera lui Emil Boc, până în decembrie anul viitor ar urma să fie finalizat tronsonul de autostradă Suplacul de Barcău-Borş, în lungime de 64 de kilometri ( cost: 883 de milioane de euro, din care 163 de milioane de euro reprezinta TVA, iar 66 de milioane de lei despagubiri pentru terenurile expropriate).Din campania electorală din 2004 (când panglica la autostradă a fost tăiată de ministrul de Interne de atunci Ioan Rus şi de premierul Adrian Năstase) şi până acum s-au făcut abia 52 de km, la uriaşul preţ de 15,6 milioane de euro/km. Adică aproape de 4 ori mai scump.Nu demult, compania americană şi-a mutat o bună parte din utilaje în Kosovo, unde execută un alt contract. Proiectul Autostrada Transilvania, Braşov-Borş, are 415 km, iar după şapte ani se circulă abia pe 52 de km, între Câmpia Turzii şi Gilău (aproximativ 10 la sută din total). Contractul cu Bechtel a fost semnat pentru suma de 2,2 miliarde de dolari, sumă din care deja s-a cheltuit jumătate.
Boc cere Bechtel să facă Autostrada la preţul standart de maxim 5,9 milioane de euro pe km, nu la 15,6 milioane de euro, ca până acum
ULTIMELE ȘTIRI