Strategia Fiscal Bugetara pentru 2012-2014, aprobata miercuri de Guvern, limitează o serie de cheltuieli bugetare, în contextul în care economia mondială a fost afectată de o criză economică şi financiară fără precedent din ultimii 75 de ani. Va fi blocată ocuparea posturilor vacante, instituțiile publice nu vor putea achiziționa autoturisme, mobilier şi aparatură birotică, iar tichetele de masă și tichetele cadou și tichetele de vacanță rămân o amintire din vremurile bune. De asemenea, prevederile care vizau majorarea unor pensii vor fi blocate. Ne place sau nu să recunoaștem, este o decizie curajoasă a unui guvern care știe foarte bine că anul viitor vor fi alegeri locale și parlamentare. În fond, vorbim de reducerea cheltuielilor în cazul unui sector bugetar supradimensionat, care consumă în exces resursele furnizate de sectorul privat fără a oferi în chimb altceva decât multă birocrație și, nu în puține cazuri, umilințe la ghișeu. Mai rămâne întrebarea când va fi limitată și hemoragia bugetară cauzată de contractele păguboase încheiate de stat cu cumetrii de partid.Anul 2010 a adus în prim plan un eveniment legislativ de primă importanţă: elaborarea primei Strategii fiscal bugetare integrată într-un orizont pe termen mediu 2011-2013, document instituit de Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr.69/2010.Aceasta fundamenta în premieră o serie de indicatori bugetari (veniturile, cheltuielile, deficitul bugetar, datoria publică) pe un orizont de trei ani, şi instituia o conduită austeră şi prudentă a cheltuielilor bugetare prin evidenţierea unor principii şi reguli fiscale numerice care trebuiau respectate.Tot în anul 2010, Parlamentul a aprobat Legea nr.275/2010 pentru aprobarea plafoanelor unor
indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar prin care s-au stabilit plafoanele pentru deficitul bugetului general consolidat exprimat ca pondere în produsul intern brut, precum şi pentru cheltuielile de personal exprimate ca pondere în produsul intern brut care sunt obligatorii pentru anii 2011 şi 2012.Posturi blocateGuvernul consideră că se impune aplicarea şi în anii 2012 şi 2013 a măsurii de blocare a ocupării posturilor vacante, fapt ce va permite reducerea cheltuielilor de personal până la un nivel care să reprezinte 7,2% din produsul intern brut în anul 2012 şi 7,1 % în anul 2013. Din aplicarea acestei măsuri se estimează economii la cheltuielile de personal de cca. 1.722 milioane lei în anul 2012 şi cca. 1.997 milioane lei în anul 2013.Potrivit art.22 din O.U.G. nr.34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a acestui act normativ, a fost suspendată ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din instituţiile şi autorităţile publice indiferent de modul de finanţare, cu excepţia unui procent de maxim 15% din posturile care se vacantează ulterior.Ce nu pot achiziționa instituțiile publiceGuvernul a decis în cazul instituțiilor publice să mențină în anii 2012 și 2013 și interdicția achiziţionării de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică instituită prin Ordonanța de Urgență 34 din 2009.Cum e afectată justițiaPrevederea legală referitoare la preluarea de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a atribuțiilor Ministerului Justiţiei referitoare la gestionarea bugetului
curţilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate şi al judecătoriilor va intra în vigoare abia din 1 ianuarie 2014 în loc de 1 ianuarie 2011.Motivul: Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu are posibilitatea de a-și organiza un compartiment economico–administrativ care să asigure gestionarea resurselor financiare ale tuturor instanţelor. În acest context, este necesară asigurarea continuităţii derulării contractelor în care Ministerul Justiţiei este parte şi care au ca obiect realizarea
unor investiţii, repararea sediilor instanţelor, informatizarea.Adio tichete de masăGuvernul a decis totodată să amâne aplicarea prevederilor Legii nr. 142/1998, Legii nr. 193/2006 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 pentru personalul din instituţiile şi autorităţile publice, respectiv acordarea tichetelor de masă, tichetelor cadou şi a tichetelor de vacanţă, personalului din sectorul bugetar.Impactul financiar asupra cheltuielilor bugetare în cazul acordării acestor drepturi în anul 2012, ar fi de cca. 9.133 milioane lei, din care: 1.544 milioane lei-tichete de masă, 2.604 milioane lei-tichete cadou şi 4.985 milioane lei tichete de vacanţă, iar în anul 2013 de 9.646 milioane lei, din care: 1.598 milioane lei-tichete de masă, 2.799 milioane lei-tichete cadou şi 5.249 milioane lei tichete de vacanţă.Este de menţionat că, datorită impactului financiar major generat de aceste drepturi, încă de la aprobarea lor, anual, prin acte normative a fost suspendată acordarea acestora personalului din sectorul bugetar, cu excepţia acordarii tichetelor de masa personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.Educația nu primește 6 la sută din PIBNoua Lege a educaţiei naţionale, nr.1/2011, prevede că pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv. Prevederea nu intră în vigoare mai devreme de anul 2014. Motivul: Aplicarea acestor măsuri ar presupune un efort bugetar suplimentar în anul 2012 de 22,4 miliarde lei şi de 23,7 miliarde lei în anul 2013.Majorarea unor pensii, blocatăMajorarea unor pensii a fost de asemenea blocată până în 1 ianuarie 2014. Potrivit prevederilor Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, începând cu anul 2012 ar fi urmat să intre în vigoare unele măsuri în ceea ce priveşte:• acordarea majorării punctajelor lunare cu 25% pentru persoanele care au desfăşurat activităţi în condiţii deosebite de muncă după data de 1.04.2001;• aplicarea unui indice de corecţie la punctajul mediu anual pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data de 1 ianuarie 2011. Aceste măsuri ar fi dus la cheltuieli suplimentare ale bugetului asigurărilor sociale de stat de aproximativ 865 milioane lei la nivelul unui an.Ce economii se realizeazăPlafoanele de cheltuieli prevăzute în Strategia fiscal bugetară pentru perioada 2012-2014 reprezintă limite maxime, sunt indicative şi pot fi revizuite potrivit prevederilor Legii responsabilităţii fiscal-bugetare, nr.69/2010 pe parcursul etapelor de pregătire a proiectului de buget pentru anul 2012.Proiectul de act normativ va fi depus la Parlament, însoţit de Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2012-2014 aprobată de Guvern, ca document de fundamentare.Guvernul susține că măsurile propuse au un impact financiar asupra cheltuielilor bugetare în anul 2012 de cca. 34,1 miliarde lei, reprezentând cca. 5,8% din produsul intern brut, iar
pentru anul 2013 impactul ar fi de cca. 36,2 miliarde lei reprezentând 5,6% din produsul intern brut, iar în cazul neadoptării lor deficitul bugetar pe anul 2012 ar putea ajunge la 8,8% din produsul intern brut şi respectiv 8,1% din produsul intern brut pe anul 2013.În ceea ce priveștre impactul social, guvernul susține că menţinerea deficitului bugetar în limite sustenabile permite controlarea ratei inflaţiei și asigură astfel stabilitatea puterii şi a valorii de circulaţie a monedei naţionale.
Când sectorul privat este în agonie, e firesc să prospere aparatul birocratic? VEZI ce cheltuieli bugetare reduce guvernul până la 1 ianuarie 2014
ULTIMELE ȘTIRI