Clujana este un brand de tradiţie al Clujului, prezent pe piaţa românească încă din anul 1911. Sortimentele de încălţăminte marca Clujana acoperă o gamă variată şi sunt adresate unei arii largi de consumatori: femei, bărbaţi, adolescenţi, personal industrial, cadre militare. Cu toate că este în plin proces de dezvoltare, produsele sale fiind prezente la târgurile de profil importante din Europa, Fabrica Clujana se confruntă cu o mare problemă: lipsa personalului calificat.
Societatea Clujana are în prezent şase benzi de cusut şi două benzi de tălpuit, cea de-a şasea bandă fiind înfiinţată în ultimul an, ca urmare a cererii crescute pentru producţia de încălţăminte a clienţilor Clujana şi a nevoii de eficientizare a activităţii.
Spre comparație, în perioada de vârf a brandului clujean, anii ’82-’83, Clujana opera cu 13 benzi. În perioada de glorie se muncea în două sau trei ture, în funcţie de comenzi.
Mulţi dintre muncitorii de acum au lucrat la Clujana înainte de închiderea fabricii în 1999. S-au reangajat 4 ani mai târziu, când a reînceput producţia.
În acest moment, producţia ajunge la circa 1.500 de perechi de încălţăminte pe zi, cu peste 370 de angajaţi.
Pentru a menţine un nivel calitativ ridicat al produselor fabricate, în ultimii doi ani s-au făcut investiţii pentru utilaje în valoare de 244.500 de lei.
Totodată, datorită diversificării şi creşterii numărului de clienţi, în ultimii doi ani s-a făcut export direct de produse finite şi semifabricate în ţările din Uniunea Europeana în valoare de peste 300.000 de euro.
Recent, compania a lansat trei modele noi de încălţăminte, care au o cerere foarte bună şi se pregăteşte să lanseze o colecţie nouă pentru sezonul de iarnă. Toate produsele sunt realizate din 100% piele, raportul calitate-preţ fiind unul foarte avantajos.
Se pare că clujenii optează tot mai mult pentru această marcă, având în vedere că doar în ultimii doi ani Clujana a avut vânzări de peste două milioane de lei doar în municipiul Cluj-Napoca, în cele două magazine proprii.
”Deşi se confruntă cu o mare problemă, legată de lipsa personalului calificat în domeniul producţiei de încălţăminte, Clujana reuşeşte în continuare să-şi distribuie articolele atât pe piaţa internă cât şi la export, în ţări precum Italia, Franţa, Olanda şi Germania”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Mihai Seplecan, aflat într-o vizită la Clujana.
În 2011, cu 80% dintre acţiuni controlate de AVAS şi 11% controlate de Consiliul Judeţean, Clujana a avut pierderi de 600.000 de euro, dar a beneficiat ulterior de o reeşalonare a unor datorii de un milion de euro către Fisc.
Azi, S.C. Clujana S.A. este o companie la care Consiliul Judeţean Cluj este acţionar majoritar, cu o unitate de producţie proprie în Cluj-Napoca, Piaţa 1 Mai şi opt magazine în municipiile Cluj-Napoca (două unităţi), Dej, Bistriţa, Timişoara, Sibiu, Târgu-Mureş şi Bucureşti. Magazinul din Alba-Iulia s-a închis în primăvara acestui an.
Fabrica Clujana a fost fondată în anul 1911, ca iniţiativă privată, iar în câţiva ani a devenit cea mai mare fabrică de pielărie şi încălţăminte din România. În timpul celui de-al doilea război mondial, la fabrica din Cluj se produceau bocanci şi harnaşamente pentru armată, iar în anul 1948 a trecut în proprietatea statului. Cu toate că vârful de producţie s-a înregistrat la începutul anilor ’80, declinul Clujana începuse înainte de întoarcerea României la așa-zisul capitalism.