Guvernul a modificat in sedinta de miercuri Codul fiscal, iar una dintre masuri se refera la majorarea in doua valuri a accizelor pentru benzina si motorina. Incepand cu 15 septembrie 2017, se va majora cu 0,16 lei/litru și cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017. Guvernul sustine ca aceste niveluri ale accizelor pentru carburanți sunt valabile până în anul 2022, inclusiv.
„De asemenea, s-a constatat că deși diminuarea fiscalității efectuată la începutul anului 2017 a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, reducerea preconizată a fost atenuată ca urmare a faptului că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri astfel încât, în prezent, ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din UE, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.
În ceea ce privește colectarea, din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al acestui an încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767,633 milioane lei”, arata guvernul.
Potrivit analizei realizate de Ministerul Finanțelor, s-a constatat faptul că deși ponderea taxelor în prețul carburantului este sub nivelul mediu practicat în Uniunea Europeană, acest lucru nu este direct corelat cu prețul la pompă al benzinei și motorinei.
De exemplu, în luna iulie 2017, în România, ponderea taxelor în prețul la pompă era cea mai mică din Uniunea Europeană, respectiv 52% din prețul benzinei și 50% din prețul motorinei, în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei. Si comparativ cu țările din regiune, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este în prezent mai redusă în România. Cu titlu de exemplu:
Austria – ponderea taxelor în prețurile de piața: 60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei,
Polonia – ponderea taxelor în prețurile de piața: 57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei
Bulgaria – ponderea taxelor în prețurile de piața: 53% pentru benzină și 51% pentru motorină.
Efectele majorarii accizelor
Blocul National Sindical (BNS) a subliniat recent ca efectul creșterii accizelor va fi resimțit rapid în prețul la pompă al carburanților. „Dacă avem în vedere că acciza reprezintă aprox 43% din prețul la pompă al benzinei fără plumb și 40% în cazul motorinei, este de așteptat ca prețul la pompă al benzinei și motorinei să crească cu aprox 10%, în cazul în care comercianții nu vor mai face și alte ajustări decât cele rezultate din creșterea accizei.
Creșterea prețurilor nu se va opri însă aici, 10% va fi creșterea directă și imediată. Până la sfârșitul anului estimăm că populația va resimți un efect suplimentar al acestei măsuri, prin creșterea prețurilor pentru alte produse și servicii pentru a căror distribuție se folosesc mijloacele de transport.
În nenumărate rânduri Guvernul și-a justificat deciziile prin invocarea prevederilor Programului de Guvernare, menționând că populația a votat pentru acest program. Majorarea accizelor nu este menționată în Programul de Guvernare.
BNS a mai aratat ca majorarea ridică nivelul accizei peste nivelul minim stabilit de Directiva Europeana 203/96/EC.
Nivelul accizei în euro practicat de România este în acest moment, înainte de creșterea vizată, unul din cele mai reduse din Europa. Dacă ajustăm nivelul accizelor pentru cele 3 produse cu nivelul de trai din fiecare țară, România este a doua, după Bulgaria, cu cele mai mari niveluri ale accizei, în condițiile în care Bulgaria are accize la toate cele 3 produse vizate, la nivelul minim din Directivă.
În aceste condiții majorarea accizei este complet nejustificată”, sustine BNS