Fabrica de Pensule lucrează în trei schimburi și în perioada premergătoare Paștelui, așa că dacă rămâneți la Cluj în această săptămână aveți foarte multe de văzut. Veți putea vedea două filme și fotografii care surprind relocarea locurilor de muncă ale firmei Nokia din oraşul german Bochum în oraşul Cluj din Transilvania, piesele Norway.today, de Igor Bauersima, si Florin de Mină, în regia lui Alexandra Felseghi. Puteti învața Capoeira, puteti sa invatati sa cantati la tobe sau sa faceti fotografie si multe, multe, altele.
Cathleen Schuster & Marcel Dickhage – Following the Line of Arguments
Galeria Plan B, etaj III
20.04.2011 – 21.05.2011, marți – sâmbătă 16.00 – 19.00 h
Vernisaj: 20.04.2011, 18.00 – 22.00 hCu sprijinul: Centrului Cultural German Cluj-Napoca, Radio România CulturalTema expoziţiei este relocarea locurilor de muncă ale firmei Nokia din oraşul german Bochum în oraşul Cluj din Transilvania. Mutarea firmei Nokia a fost făcută publică la începutul anului 2008, fiind motivată de costurile salariale mari şi în general de nivelul ridicat al cheltuielilor.Hotărârea luată de Nokia a fost urmată de reacţii dure din partea angajaţilor, a mass-mediei şi a lumii politice, până la boicotul produselor Nokia de către populaţie. S-a aflat faptul că firma Nokia a încheiat anul financiar 2007 cu un câştig record de 7,2 miliarde de euro. Reacţiile nu au avut niciun efect asupra mersului lucrurilor.În timpul rezidenţei din Cluj, Marcel Dickhage şi Cathleen Schuster au avut ocazia să cunoască situaţia la faţa locului. În cadrul expoziţiei, ei prezintă două filme. Într-o dezbatere conceptuală, artiştii abordează subiectul prin fotografie, video şi instalaţie.Lucrarea POI înfăţişează un tur în jurul fabricii Nokia de la Jucu.
Al doilea film lucrează cu înregistrări foto-video ale celor doi artişti şi cu materiale de arhivă. Marcel Dickhage şi Cathleen Schuster preiau conceptul de flexibilitate şi îl aplică mediului filmic.www.plan-b.ro, contact@plan-b.ro
Norway.today, de Igor Bauersima
Sala Mică, etaj II
20.04.2010, 20.00 hO producție Pulzus (Ungaria) şi Sala Mică.
Regizor: Botos Bálint
Distribuție: Julie – Guary Szandra (HU) , August – Kroó Balázs (HU)
Dramaturg: Adorjáni Panna
Video: Csibi László
Costume: Rákossy RenátaPiesa „norway.today” este jucată în premieră și are la bază o poveste reală, transpusă pe scenă într-un decor inedit.Întâmplarea care stă la baza spectacolului este de fapt tragedia a doi tineri care, în 1997, au decis să se sinucidă aruncându-se de pe o stâncă din Norvegia. Această decizie a fost luată de cei doi pe internet, comunicând pe un newsgroup. Întâlnirea lor este, în cele din urmă, un prilej de cunoaștere reciprocă, și nu în ultimul rând o ocazie de autocunoaștere. Oameni cu trăiri diferite, cu speranțe și vise, August și Julie își contopesc temerile și neliniștile în scurta lor întâlnire de pe stâncă, într-un mod care întruchipează mai degrabă un început decât un sfărșit.O piesă care abordează o temă delicată și controversată, îmbinând deopotrivă suspansul cu simplitatea vieții, trăită, palpabil sau doar virtual, într-un univers al simțurilor ce pare să se desprindă de presiunea timpului și a morții.Intrare: 17 RON (12 RON redus pentru elevi, studenți și pensionari). Rezervare: sala.mica.cj@gmail.com sau 0731 357 975 zilnic între orele 15.00 – 19.00. Biletele se găsesc la Sala Mică înainte de spectacol (de la ora 19.00), – de la Librăria de Artă Gaudeamus, str. Iuliu Maniu, nr. 3, 0264 439 281, de luni până vineri între orele 10.00-18.00 și sâmbăta între orele 10.00-14.00 și de la Galeria Quadro, Str. Napoca 2-4, et. I, 0264 431 105, de luni până vineri între orele 11.00-18.00.norwaytoday.net84.net,sala.mica.cj@gmail.com, 0731 357 975
Bányavirág (Flori de mină), regia: Alexandra Felseghi
Sala Studio, etaj I
21.04.2011, 20.00 hSpectacol în limba maghiară, subtitrat în română.Text: Székely Csaba
Regia: Alexandra Felseghi
Distribuţia:
Iván – Orbán Levente
Ilonka – Szász Reka
Mihály – Bodor Balázs
Irma – Olga Kelenhegyi
Illés – Kovács KárolyDefinită prin bilingvism (echipa este formată atât din români, cât şi maghiari), Compania de teatru Dupblat mizează tocmai pe această nişă neexploatată în teatrul autohton. Proiectul încearcă o colaborare între cele două naţionalităţi şi, implicit, între două şcoli de teatru total diferite. Teatru 2.0 este un proiect dedicat publicurilor tinere; el se întoarce la text, ca să plece de aici mai departe, alături de şi în beneficiul publicurilor sale posibile. Teatru 2.0 vrea să spună poveşti, dar poveştile să fie adevărate.Bányavirág (Flori de mină) a fost realizat în cadrul proiectului european „Practică teatrală în regiunea centru şi nord-vest”, organizat de Asociaţia Centrul Multimedia TEATRU 74 din Târgu Mureş. Spectacolul a ocupat locul al doilea la festivalul organizat în cadrul aceluiaşi proiect, urmând să fie prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu din acest an.Povestea are loc într-un sat minier din Ardeal, care atrage atenţia televiziunii printr-o ciudăţenie specifică: un aflux de sinucideri, în aparenţă inexplicabile. Decupând un episod din viaţa câtorva dintre locuitorii satului, spectacolul realizează o analiză cutremurătoare a mecanismelor de funcţionare a micilor comunităţi rurale, distrugând din temelii orice posibilă imagine idilică despre viaţa liniştită de la ţară. Frustrarea unor vieţi ratate e transpusă scenic într-un limbaj de un comic nebun, cu personaje puternice şi o regie subtilă, perfect dozată.Preţul biletului este de 10 RON, iar intrarea se face pe bază de rezervări la numărul de telefon 0748 940 531 sau la adresa de email teatru2.0@gmail.com.teatru2.0@gmail.com, 0748 940 531
Capoeira Angola, Asociația Arta Capoiera (Bogdan Rakolcza)
Sala Studio, etaj I
marţi 17.00 – 19.00 hCapoeira Angola, venind din Brazilia cu rădăcini africane e luptă şi joc, un dialog al corpurilor. Te învaţă cum să transformi conflictul în joacă, cum să improvizezi şi să te exprimi ca individ în muzică, în cântare şi în mişcare, atât în cercul „fermecat” de capoeira cât şi în prelungirea lui firească: în viaţa de zi cu zi.Responsabilii pentru cursuri sunt Bogdan Rakolcza şi Adi Cimpoeşu. Începătorii pot să se alăture oricând antrenamentelor. Singurul lucru de care e nevoie sunt o pereche de adidaşi uşori, şi haine lejere.Bogdan Rakolcza, 0757 559274, bogdan@caravain.de
capoeiraAngolaRomania.wordpress.com
Your brain on drums (atelier deschis de percuţie şi ritm)
Sala Studio, etaj I
miercuri 19.30 – 22.00 hNu este om să nu fie şi muzician. Din toate vremurile e valabil: cine vrea să cânte, cântă – fiecare, în felul lui.Sunt bineveniţi: cei care nu au bătut niciodată la o tobă, dar îşi doresc să înveţe, cei care doresc să înveţe să comunice şi să se exprime prin ritm, profesionişti căutând libertatea de exprimare, căutători şi căutătoare – oameni dispuşi la joacă. Cei interesaţi se pot alătura cursului orişicând. Nu se percep taxe fixe. Contribuţia e liberă.Asociaţia Arta Capoeira, Adi Cimpoeşu – 0751 835 599, Bogdan Rakolcza – 0757 559 274 bogdan@caravain.de, http://www.facebook.com/home.php?sk=group_161979820486805
Łukasz Jastrubczak – Miraj
Galeria Sabot, etajul II
1.04 – 4.05.2011, marți – sâmbătă 16.00 – 20.00 hMIRAŻ. Miraż înseamnă miraj. Proiectul lui Łukasz Jastrubczak este un amestec între iconografia mitului El Dorado, căutarea muntelui Paramount, și teoria lui Władysław Strzemiński asupra percepției vizuale. Artistul intenționează să grupeze prezentarea concluziilor proiectului său în trei etape succesive: expoziția de la Sabot; sculpturi în spațiul public din Świecie, în contextul proiectului Przebudzenie; rezidența de la San Francisco Headlands Centre of Arts și călătoria dinspre Coasta de Vest spre Coasta de Est în căutarea muntelui Paramount, care se va concretiza într-un road-video.Expoziția de la Sabot se concentrează asupra teoriei lui Strzemiński. Pictorul polonez descrie evoluția percepției vizuale și se oprește asupra stadiilor finale ale filosofiei vizuale burgheze, în special asupra impresionismului și a interpretării vizuale realiste, acordând o atenție specială reprezentărilor realiste în picturile lui Cézanne, care au generat adevărata manieră de percepție, în care ochiul se concentrază asupra diferitelor părți ale realității și asupra diferitelor părți ale picturii însăși. [Putem înțelege asta în comparație cu cinematografia: ajungem să percepem mai bine spațiul atunci când camera se mișcă și schimbă punctele de vedere.]Lucrările prezentate la Sabot sunt în mare parte lucrări video, dar și o compoziție cu cărți, câteva fotografii, desene și colaje, și o instalație [diverse obiecte ascunse sub o pânză neagră].www.galeria-sabot.ro, info@galeria-sabot.ro, 0723 224 105
Shannon Bool – Das Gitter
Peles Empire, etaj I
1.04 – 4.05.2011, pe bază de programarePeles Empire prezintă prima expoziție solo în România a lui Sannon Bool. Shannon Bool este o artistă canadiană care trăiește în Berlin. Das Gitter este o compoziție adaptabilă la mediu, formată din bări de metal de la tavan până în podea, care s-a dezvoltat din sculpturile de bări de striptease ale lui Shannon Bool, folosind același limbaj al colajului pentru a destabiliza o citire a spațiului bazat pe putere.Das Gitter este contectată cu un proiect la care Bool a lucrat pe parcursul ultimelor luni – un desen pe perete puternic decorativ pe care îl realizează cu femei din JVA Pankow, o mică închisoare de femei din Berlin. „The Imprisoned Drawing” ancorează arhitectura burgeză a închisorii umplând un zid mare, curbat cu un model de tapet de la Wiener Werkstatt, care este conturat și apoi pictat cu mâna. „The Imprisoned Drawing” citează cât și accesează procese gemene de producție, precum Atelier Martine a lui Paul Poiret, unde designerul a fondat o școală de design pentru fete, pentru a crea modele art deco naive și frumoase. Das Gitter reflectă câteva dintre exercițiile spațiale din „The Imprisoned Drawing”. Elementele din oțel și alamă sunt lustruite pentru a indica frumusețea materialității lor și pentru a atrage atenția asupra potențialului fanteziei sau fetișării ideii de a fi ‚închis’. Funcțiunea este astfel ștearsă prin actul de a cola bări de metal ca un model.www.pelesempire.com, pelesempire@gmail.com
8. Berszán Zsolt, Betuker István, Veres Szabolcs – Welcome to the Uncanny Valley
Bázis- galerie de artă contemporană, etaj I
11.03 – 25.05.2011, pe bază de programarecurator: Adriana Oprea
Pictura a murit de câteva ori până acum, însă, de fiecare dată când arta contemporană a înmormântat-o, am plâns la o înmormântare fără mort, pentru că pictura fusese îngropată de vie. Ea a revenit mereu după aceea. Pentru că, de fapt, nu a plecat niciodată. Berszán Zsolt, Betuker István şi Veres Szabolcs sunt artişti care au luat pe cont propriu reîntoarcerea picturii (cea mai recentă resurecţie a ei) în arta contemporană românească. Pictura lor e exact aşa cum pare: o practică serioasă, împachetată aproape fără fisură. Dar, fiind o readucere la viaţă a ceea ce nu a murit, pictura lor pare să fie exact aşa cum e: o practică bântuită, un câmp al subiectivităţii, devastat. Nu întâmplător, unul din conceptele care o pot explica este freudian – the uncanny (straniu, nefamiliar, străin, ciudat). Expresie lansată în robotica japoneză, the uncanny valley este traducerea dinamicii psihice în confruntarea a ceea ce e uman şi viu cu ceea ce e inuman şi mort (la originea expresiei, convieţuirea omului cu maşina) […]Dacă ceea ce vedem e atât de interiorizat, subiectivizat, adus în sfera umană prin figuraţie (în pictura primilor doi), de ce pare – şi este – atât de sinistru? Pentru că, aşa cum Berszán Zsolt o arată abstractizând, adică radicalizând problema în termeni picturali, familiarul cel mai straniu, necunoscutul cel mai apropiat nouă este negrul morţii. The uncanny este reamintirea morţii de care ne e teamă, confruntarea cu ceea ce nu vrem să ştim, deşi o ştim prea bine: negrul care înghite mai devreme sau mai târziu toate culorile. (Adriana Oprea, critic de artă, cercetător în artă contemporană, arhivist la Muzeul Național de Artă Contemporană din București)www.bazis.ro, bazisgallery@gmail.com
Mircea Suciu – Full Moon
Galeria Laika, etaj IV
25.02.2011 – 25.04.2011, marți – sâmbătă 16.00 – 20.00 hIstoria înțeleasă ca o serie de evenimente ordonate cronologic poate crea senzația unei liniarități confortabile din punctul de vedere strict al cunoașterii. Depășind limitele sistematizabile ale acestei interpretări, e imposibil să nu remarcăm anatomia unor idei vagaboande ce bântuie prin secole și domenii, subminând convenționalul și provocând imaginarul. De cele mai multe ori, aceste idei dobândesc o viață secretă și duc în cele din urmă la erori constante, aparent imprevizibile.Repetitivitatea acestor erori de-a lungul istoriei, cu consecințe suspecte asupra înțelegerii naturii umane, alcătuiește o tematică generoasă pentru Mircea.
Dincolo de umanismul profund narativ și speculativ al lucrărilor, expoziția Full Moon se prefigurează și ca un studiu al luminii cu valențe auxiliare, de sorginte cinematografică. La fel cum primii regizori de film studiau și aplicau canoane artistice deplin maturizate, Mircea realizează un transfer estetic inversat pornind dinspre film spre desen.Opțiunea pentru desen intareste din perspectiva experimentala legitimitatea studiului si propune o conversie a imaginii în suprafețe ecranate și tonuri de gri de o picturalitate evidentă. Un studiu al luminii ambalat într-o instalație ce stă sub numele lunii pline nu poate decât să incite privitorul spre un demers poetic. Un demers ce sugerează subtil ca până și noi înșine suntem istoria unor idei pe cât de încăpățânate pe atât de fascinante.info@laika.ro,www.laika.ro, 0745 438 316
Atelier de fotografie
atelier Irina Dumitrașcu, etaj IV
începând din 22.03.2011, în fiecare marți 18.30 hAtelierul este dedicat amatorilor de fotografie care doresc să intre în contact cu lumea fotografiei profesioniste, pentru cei care vor să afle despre arta fotografică, precum și despre tehnică. Atelierul se va desfășura cu întâlniri săptămânale, fiecare întâlnire având altă tematică (de la portretul în studio la fotografia în stradă). Se vor face experimente și multă practică.Pentru mai multe informații: bavardestudio@gmail.com sau 0721 474 298