Lumina Învierii s-a aprins la Ierusalim cu puțin timp în urmă. Venirea Luminii Sfinte sub forma unui foc albăstrui, care nu mistuie în primele secunde, este considerată un miracol al Ortodoxiei ce se produce în fiecare an de Paști deasupra Mormântului Sfânt, situat în Biserica Învierii.Biserica Învierii sau a Sfântului Mormânt din Ierusalim este construită pe locul unde a fost crucificat şi îngropat Iisus Hristos. În Vinerea Mare, Mormântul Domnului este pecetluit și nimeni nu mai are acces în interiorul său. Înainte de închidere sunt îndepărtate toate sursele de foc, candele sau lumânări.Patriarhul Ierusalimului intră în Sâmbăta Mare la prânz în lăcașul ce adăpostește Mormântul Sfânt și rostește o rugăciune specială pentru primirea Sfintei Lumini. Uneori Lumina vine din exterior din bolta bisericii și poate fi văzută de către credincioși, alteori se ridică precum o ceață luminoasă deasupra pietrei de pe mormântul Mântuitorului și aprinde fata presărată deasupra sa, de la care patriarhul va lua lumina.De la Ierusalim, Lumina Sfântă este dusă în Grecia, Rusia şi alte ţări ortodoxe. În România va ajunge la ora 18.30, la Aeroportul Henri Coandă, potrivit realitatea.netPe larg despre Sfânta Lumină, cea mai mare minune a CreştinătăţiiLumina Sfântă (greceşte, Άγιον Φως) este considerată de creştinii ortodocşi a fi o minune, care se întâmplă în fiecare an la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim în Sâmbata Mare, ziua dinaintea Paştelui Ortodox. Mulţi o consideră cea mai veche minune anuală atestată a lumii creştine. A fost documentată consecvent din 1106, menţiunile anterioare fiind sporadice.În sâmbăta de dinaintea Paştelui, la prânz, patriarhul grec, împreună cu clerul lui înveşmântat în straiele sacerdotale şi urmat de patriarhul armean cu clerul lui şi cu episcopul copţilor, mărşăluiesc în procesiune grandioasă şi solemnă, şi cântând imnuri, de trei ori în jurul Sfântului Mormânt.Odată procesiunea încheiată, Patriarhul Ortodox al Ierusalimului sau alt arhiepiscop ortodox recită o rugăciune anume, îşi dă jos robele şi intră singur în mormânt. Prelaţii armeni şi copţi rămân în antecameră, unde spun că şedea îngerul când s-a arătat femeii credincioase (Maria Magdalena) după învierea lui Iisus. Atunci, adunarea cântă „Doamne miluieşte” (Kyrie eleison în greacă) până când Lumina Sfântă coboară spontan peste 33 de lumânări legate împreună de către patriarh în timp ce e singur în încăperea mormântului lui Iisus. Patriarhul iese apoi la iveală din încăperea mormântului şi recită rugăciuni, aprinzând fie 33, fie 12 lumânări şi împărţindu-le celor adunaţi acolo.
Pelerinii susţin că Focul Sfânt nu arde câteva zeci de secunde după ce a fost aprins, trecându-l prin păr, barbă, sau peste faţă şi mâini. Înainte de a intra în Mormântul Domnului, patriarhul este examinat de autorităţile israeliene pentru a se dovedi că nu poartă cu sine mijloace tehnice de aprindere a focului. Această investigaţie era cândva întreprinsă de soldaţi turci. Azi, cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio banuială de înscenare – sunt politişti civili care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel.Minunea se petrece în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12,30 şi 14,30. Diodorus, fost patriarh al Ierusalimului între anii 1981 si 2000, mărturisea că, de obicei, minunea se întâmpla imediat după ce termina de spus rugăciunile.“Din mijlocul pietrei pe care a fost culcat Iisus Hristos se revarsă, precum ceaţa care se ridică de pe un lac, o lumină nedefinită, de culoare albăstrie, care nu arde”, afirma el.RUGĂCIUNEA PENTRU PRIMIREA LUMINII SFINTE CITITĂ DE PATRIARHUL IERUSALIMULUIStăpâne, Doamne, Iisuse Hristoase, Înţelepciune începătoare de lumină a Tatălui Celui fără-de-început, Care locuieşti întru lumina cea neapropiată, Care ai poruncit luminii să strălucească dintru întuneric, Care ai spus să fie lumină şi a fost lumină, Doamne, Dătătorule-de-lumină, Care ne-ai scos din întunericul înşelăciunii şi ne-ai călăuzit la lumina minunată a cunoştinţei Tale, Care ai umplut de lumină şi bucurie tot pământul prin venirea Ta în trup aici şi cele de dedesubt prin pogorârea Ta la iad, după care Tu ai vestit lumina tuturor neamurilor prin sfinţii Tăi apostoli, Ţie îţi mulţumim că prin credinţa cea dreaptă ne-ai scos din întuneric la lumină şi ne-am făcut fii ai luminii prin sfântul Botez şi am văzut slava Ta plină de har şi adevăr (Ioan 1, 14).
Dar o, Dătătorule-de-lumină Doamne, Care eşti lumina văzută de cei care au stat în întuneric; Stăpâne Doamne, Care eşti Lumina cea adevărată, care luminezi pe tot omul care vine în lume (Ioan 1,9), singura Lumină a lumii şi lumina vieţii oamenilor, de a Cărui slavă este plin tot universul, căci Tu ai venit ca lumină în lume prin pogorârea Ta în trup, deşi lumea a iubit întunericul mai mult decât lumina. Dătătorule-de-lumină, Doamne, ascultă-ne pe noi, păcătoşii şi nevrednicii robii Tăi, care în acest ceas stăm lângă acest preasfânt şi de-lumină-purtător Mormânt şi ne primeşte pe noi care cinstim Patimile Tale curate, preasfântă răstignirea Ta, moartea Ta de bună voie şi punerea şi îngroparea trupului Tău cel fără de viaţă în acest preacinstit Mormânt al Tău, şi Învierea Ta cea de a treia zi pe care începem să o prăznuim cu bucurie, pomenind pogorârea Ta la iad prin care ca un Stăpân ai slobozit prin strălucirea Dumnezeirii Tale sufletele drepţilor ţinute acolo, umplând cele mai de jos de lumină. De aceea prăznuind cu inimă plină de bucurie şi cu duhovnicească bucurie în această preabinecuvântată Sâmbătă, preamântuitoarele taine împlinite într-un mod dumnezeiesc, potrivit Ţie, pe pământ şi sub pământ, pomenind adevărata lumină lină (înveselitoare) şi de dorit, care a strălucit dumnezeieşte peste aceştia în cele mai de jos, şi într-un chip dumnezeiesc a strălucit din Mormânt, facem vădită Lumina care arată Teofania Ta, Cel care ai venit în lume pentru noi.
Căci aşa cum în această noapte mântuitoare şi strălucitoare toate se umplu de lumină, cerul şi pământul şi cele de dedesubt prin taina fericitoare a pogorârii Tale la iad şi învierea Ta cea de a treia zi din mormânt, cei ce primesc cu evlavie din această Lumină neîncetat aprinsă şi pururea strălucitoare o trec celor ce cred în Tine, Lumina cea adevărată, şi noi Te chemăm şi Te rugăm, Preasfinte Stăpâne, ca să arăţi acest dar de sfinţire plin de harul Tău dumnezeiesc prin harul preasfântului şi de-viaţă-purtătorului Tău Mormânt şi să binecuvântezi şi să sfinţeşti pe cei ce se ating de ea cu cucernicie, slobozindu-i de întunericul patimilor, şi să ne faci vrednici de preastrălucitoarele Tale sălaşuri unde străluceşte lumina cea neînserată a Dumnezeirii Tale. Dă-le, Doamne, sănătate şi viaţă bună, umple casele lor de tot binele. Dătătorule-de-lumină, Stăpâne, ascultă-mă pe mine, păcătosul, în acest ceas şi dă-ne nouă şi lor să umblăm în Lumina Ta şi să locuim în ea cât timp vom avea lumina vieţii de faţă. Fă, Doamne, ca lumina faptelor noastre bune să lumineze înaintea oamenilor, ca ei să Te slăvească pe Tine împreună cu Cel fără-de-început al Tău Părinte şi Duhul Tău cel Sfânt. Căci Tu ne-ai aşezat lumină neamurilor, ca să luminăm pe cei ce umblă întru întuneric, dar lucrând răul, am iubit întunericul mai mult decât lumina, căci oricine face răul urăşte lumina, după cuvântul Tău cel nemincinos.
De aceea păcătuind, ne poticnim zilnic pentru că umblăm în întuneric. Dă-ne să vieţuim restul zilelor noastre cu ochii minţii luminaţi. Dă-ne să umblăm ca fii ai luminii în lumina poruncilor Tale, albeşte veşmântul strălucitor al sfântului Botez pe care l-am înnegrit cu faptele noastre, Cel ce Te îmbraci cu lumina ca şi cu o haină. Dă-ne să îmbrăcăm armele luminii ca să îndepărtăm pe stăpânul întunericului ce se preface în înger al luminii. Doamne, aşa cum în această zi ai strălucit celor ce şedeau în întuneric şi în umbra morţii, tot aşa străluceşte în inimile noastre lumina Ta neînserată, ca strălucind cu lumina aceasta şi arzând în credinţă, să Te slăvim pe Tine, singura Lumină lină a Luminii celei dătătoare-de-lumină în veci. Amin!
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.