Claudia Lonean este membră a echipei clujene care a pus pe picioare proiectul ”Școala Informală de IT”. Însă din interviul nostru veți vedea că nu e doar un profesionist ce dă înapoi comunității o parte din timpul și know-how-ul ei (cu o experiență de 12 ani în Testare), ci și un foarte dedicat mentor, cu afinități reale de pedagog. Propriile cuvinte o recomandă astfel.
Înainte să-i dăm cuvântul, o precizare ce ne poate introduce în atmosfera discuției și a conceptului Școlii Informale. Filosoful român Constantin Noica visa la o Școală de tipul Academiei lui Platon, pe care o și începuse la Păltiniș, și în care el își asuma rolul de ”antrenor spiritual”.
Pentru a-i încuraja pe tineri să se angajeze pe calea întrebărilor filosofice, găsise o formulă surprinzătoare, la prima vedere: ”Frumusețea filosofiei este că poate începe de oriunde”. Un îndemn, veți vedea, care se poate aplica și în cazul IT-ului, cu ramificațiile sale uluitoare de limbaje, tool-uri, abordări sistemice, unele mai creative decât altele, până în specializări precum Testarea.
Ideea Şcolii imaginate de Noica se poate rezuma astfel: o şcoală în care rutina nu ar trebui să intervină, pentru că ucide natura investigatoare a spiritului, o școală în care ”nu se ştie cine dă şi cine primeşte”, unde elevul și profesorul sunt într-un duet permanent.
S-o ascultăm pe Claudia.
Cum ai ajuns să predai la Școala Informală? De ce aici și nu în altă parte?
Toată viața mea mi-am dorit să fiu profesoară. Mama mă lăsa în sala ei de clasă și i-am simțit pasiunea. Tata chiar îmi făcuse o tablă pe casa scării și le predam copiilor din vecini.
Când a răsărit ideea Școlii, Răzvan Voica, alături de care lucrasem într-un program de creare a competențelor necesare unui leader, și-a amintit că m-a auzit spunând cât de mult mi-ar plăcea să predau, și astfel m-a contactat.
Am lucrat împreună la curriculă. Apoi am prelucrat materialele de curs, am căutat modele de transmitere a lucrurilor tehnice unor oameni non-tehnici. După care am tot ajustat și căutat diferite modele de a învăța eficient.
Am predat primul curs al Școlii (iulie 2014), ”Testare Manuală”, cu 11 cursanți. 90% dintre ei sunt angajați, trecuți de junior level.
Acum avem și grupuri pe Facebook pentru foști absolvenți, tocmai în ideea de a păstra comunitățile create în timpul cursurilor și de a urmări evoluția celor care au fost în Școală.
Ce te-a făcut să crezi în proiectul unei noi Școli?
Cred foarte mult în Școala Informală pentru că am contribuit la filosofia ei.
Am dorit foarte mult să mergem pe crearea unei alte mentalități (mindset). Dacă școala tradițională ne învață cum să memorăm informația mecanic, fără prea multă aplicabilitate, mindset-ul pe care încercăm să-l transmitem este de a-i face pe cursanți să se descurce în orice situație legată de testare. Să gândească contextual CE și CUM să aplice cunoștințele.
Administrarea informației ți-o dă trainerul, fără abordări mecanice, ci prin auto-interogări constructive: ”De ce fac așa și nu altfel?”. Ideea este ca fiecare cursant să înțeleagă aplicabilitatea conceptului.
La Școala Informală oferim trainer-ului posibilitatea de a transmite altora cunoștințele așa cum dorește, în modul propriu și personal si creativ.
Cât de greu este să faci o reconversie profesională spre IT? Care este feedback-ul din partea cursanților veniți din cariere cu totul diferite?
Le este foarte greu. Trebuie să muncească mult și cât se poate de serios. Să înveți concepte abstracte e marea greutate în IT. Aici contează foarte mult modalitățile de predare a conceptelor.
Am încercat să aplic tehnici de predare pentru a-i face pe cursanți să nu alerge după note, să înțeleagă mai repede si mai bine. Dar și să evidențiem talentele.
Am modificat sistemul de evaluare tocmai pentru a-i scoate din zona de confort. Dacă vrei să schimbi domeniul, trebuie efort extra, iar trainerul trebuie să te scoată din ceea ce numim zonă de confort. Cursantul trebuie ținut motivat.
O întâmplare edificatore cu unul dintre cursanți, care avea la activ cursuri de programare diverse, și o bună cultură generală: a venit la cursul meu, dar nu a reușit să rămână suficient de focusat/concentrat.
Ei bine, o vizită la o firmă de soft, cu testeri, i-a schimbat întreaga abordare, a inteles ca cursul era ancorat in realitatea IT-ului pentru că a văzut că înțelegea totul. Reacția lui a fost: ”Le-aș fi dat și idei!”. În trei săptămâni a reluat tot materialul, cu toate temele. Și a fost angajat.
Domeniul IT este extrem de vast și dinamic. Care ar fi cea mai productivă abordare, pentru cel aflat la început: acumulare de cultură generală – puțin din cât mai multe, sau axarea din start pe o singură nișă?
Dacă îți propui să intri în IT, e important să fii puțin geek, culturalizat cu această lume, ancorat în tehnologie. Fără asta, va fi extrem de greu, dacă nu chiar imposibil. E bine să citești cât mai mult și cât mai divers despre lucruri legate de zona IT.
Îl prefer pe cel cu capul plin de informații aleatoare, culese de ici, de colo, pentru că e familiarizat cu informația și am pe ce lucra, pe ce construi. Ca receptor, e mult mai pregătit pentru a primi și structura noi informații înrudite.
Ce le recomanzi celor care se confruntă cu așteptări înșelate pe drumul ales în IT, sau sentimentul că nu pot merge mai departe, că au nimerit pe o stradă ce pare înfundată?
E foarte important să comunice trainerului ce simt, cu ce se confruntă. Aici vreau să le transmit ce-am învățat eu la un curs Harvard, ”Learning how to learn”.
Trebuie să faci o PAUZĂ, să ieși din contextul de IT, să faci orice altceva. Mintea e obosită, nu mai reușește să facă acele conexiuni necesare procesării informațiilor asimilate.
Se spune că cel mai bun mod de adunare a gândurilor e ”defuse-mode”, o stare de activitate în care faci orice altceva, nu te gândești la nimic, dar mintea aranjează informația în tot acest timp, undeva în fundal. O structurează. Sportul e recunoscut ca cel mai bun defuse-mode pentru minte.
Apoi, revii focusat pe ce ai învățat la curs. E foarte important să fii focusat DOAR pe ce ai învățat la curs, NU pe altceva.
Când înveți o chestie nouă, nu înveți doar o zi, de exemplu în ziua de curs. Asta intră în memoria de scurtă durată. Pentru ca un concept să rămână în minte e nevoie de cel puțin o săptămână pentru sedimentarea conceptuală.
Mai este și metoda Pomodoro, care spune să stai focusat 25 de minute pe ce lucrezi/înveți. După care iei o pauza scurtă, apoi revii din nou focusat. Și eu aplic metoda asta la curs: le explic un concept nou maxim 25 de minute, apoi trecem la practică.
Avem acele ”Activity class” după fiecare nou concept introdus. Una din fricile mele personale e să primesc o informație, care să treacă pe lângă mine, pentru că nu am fost în stare să o procesez. Ca trainer încerc să mă asigur că informația nu trece pe lângă cursanții mei.
Ce alte opțiuni au în IT cei care simt că nu sunt făcuți să fie programatori?
Intrarea în IT e mai ușoară prin ramura de testare (Testing), sau analiza de business (Business Analysis), pentru cei care nu au mai avut de-a face cu domeniul.
Ce este testing-ul și ce skill-uri trebuie să ai, dacă matematica și programarea nu sunt punctul tău forte? Poți să fii un tester în condițiile acestea?
Abilitățile non-tehnice, pe care ar trebui să le aibă oricine își dorește o carieră în IT sunt: structura, organizarea și comunicarea.
Dacă la toate acestea se adaugă dedicarea, adică muncă multă, avem o formulă câștigătoare garantată. Nu trebuie să intimideze un nivel tehnic mai scăzut. De acest aspect ne vom ocupa tot noi!
La sfârșitul anului 2016, Școala Informală de IT a fost certificată pentru „The most outstanding educational tech program” în cadrul galei Cluj Tech Industry Award, iar în 2017, în cadrul Galei ANIS a primit titlul „Education Program of the Year”.