Clubul de Cicloturism Napoca anunță o victorie importantă pentru cicloturism, după 24 de ani de eforturi: a fost adpoptată Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism.
”Guvernul României a aprobat, în şedinţa de astăzi, Normele metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism”, anunţă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
Elaborarea acestor norme reprezintă una dintre reformele asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), prin Componenta 11 – Turism şi Cultură, prin care se urmăreşte înfiinţarea Centrului Naţional de Coordonare Velo (CNCV), în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, şi crearea cadrului pentru operaţionalizarea, la nivel naţional, a 3.000 km de trasee cicloturistice, având un buget dedicat de 247,5 milioane de euro.
”România are un mare potenţial în domeniul cicloturismului, dar care, în momentul de faţă, are un nivel extrem de redus de valorificare, una dintre cauze fiind lipsa unei infrastructuri specifice, în principal lipsa marcării de trasee de cicloturism”, a menţionat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.
Astfel, actul normativ stabileşte
– tipologiile, caracteristicile şi clasificarea traseelor cicloturistice în funcţie de nivelul teritorial (naţionale, regionale şi locale), nivelul de dificultate (lejer, mediu şi dificil) şi formă (liniar şi circuit);
– omologarea, marcarea,administrarea şi finanţarea traseelor de cicloturism;
– reglementarea rolului şi a atribuţiilor CNCV.
Totodată, vor fi dezvoltate o platformă naţională eVelo şi o aplicaţie digitală pentru telefoane inteligente, în vederea furnizării de informaţii tematice despre cicloturism, şi va fi elaborat un studiu privind distribuţia teritorială a traseelor cicloturistice la nivel naţional, pe baza unor criterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanţi şi integrând iniţiativele existente de consolidare a patrimoniului natural şi cultural.
”Traseele de cicloturism vor permite României să participe şi să contribuie la reconfigurarea reţelei europene de trasee EuroVelo şi a diverselor trasee cicloturistice internaţionale”, a subliniat ministrul Cseke Attila, precizând că, astfel, se va dezvolta ecoturismul şi se va încuraja utilizarea bicicletei ca mijloc de transport alternativ.
Având în vedere iniţiativele autorităţilor administraţiei publice locale de a amenaja trasee cicloturistice, aprobarea cadrului normativ va încuraja finanţarea unor astfel de proiecte la nivel naţional şi va contribui la creşterea absorbţiei de fonduri destinate dezvoltării infrastructurii cicloturistice şi a cicloturismului.
„Ca ministru, fost sportiv de înaltă performanţă şi iubitor al vieţii active şi sănătoase, mă bucur să anunţ că 3.000 de km de pistă de biciclete vor fi construite de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Guvernul României a aprobat, în şedinţa de astăzi, Normele metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism. Traseul de biciclete EuroVelo va lega atracţiile şi destinaţiile turistice, încurajând familiile să le viziteze cu bicicleta. Rutele mai mici de biciclete existente vor fi conectate la noua reţea de piste de biciclete, iar o aplicaţie digitală pentru smartphone va fi dezvoltată pentru a-i ajuta pe turişti să se orienteze”, a declarat ministrul Sportului, Eduard Novak pe Facebook.
Ce spune directorul Clubului de Cicloturism Napoca
Triumful acesta este unul de etapă, pentru că nu este un final, ci un început. Urmează elaborarea de norme de aplicare ce vor trebuie aprobate prin ordine ministeriale până la finalul lunii septembrie 2022, o necesară modificare și completare a normelor adoptate prin actuala hotărâre de guvern pentru a reduce deficiențele din în cuprinsul lor, operaționalizarea CNCV.
Mai sunt necesare găsirea unui cadru de participare a societății civile la dezvoltarea Rețelei ROVELO, adoparea unor modificări și completări ale cadrului normativ cu rang de lege și a mult-amânatului normativ de proiectare a infrastructurii velo în domeniul și începerea aplicării practice a normelor, profitând de faptul că sunt disponibile pentru trasee ciclotruistice finanțări importante prin PNRR și alte programe, fapt la care FBR a avut un aport important, susține av. Radu Mititean, președinte – Federația Bicicliștilor din România (FBR) și director executiv – Clubul de Cicloturism Napoca (CCN).