Clujenii ar putea ieşi din ţară mai repede pe autostrada Sibiu-Nădlac decât pe Autostrada Transilvania. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat ieri deschiderea lucrărilor pe patru tronsoane de pe autostrăzile Nădlac-Arad, Timișioara-Lugoj și Orăștie-Sibiu din cadrul Coridorului IV Paneuropean. Aceste tronsoane totalizează 65 de kilometri și urmează să fie finalizate în 2013. În tot acest timp, Autostrada Transilvania e doar o linie pe o hartă pe aproape întreaga suprafaţă a judeţului Sălaj, ca să nu mai vorbim de faptul că Bechtel mai are de lucru pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş.Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a precizat la inaugurarea lucrărilor că valoarea primelor loturi este de 450 milioane de euro şi că în perioada imediat se va interveni şi pentru execuţia celorlalte contracte restante – 93 km de autostradă.Ministrul a promis că la sfârşitul acestui an vor începe și lucrările pe autostrada Nădlac – Sibiu. ”Deja 724 de milioane euro au fost semnaţi pe contracte de finanțare cu UE, urmând să semnăm alţi 250 de milioane, până la sfârşitul lunii noiembrie, ceea ce înseamnă că avem aproape un miliard deja contractat de la UE.”
Care sunt costurile pe fiecare tronson?
Lucrările la primul lot din Autostrada Nădlac-Arad, de 22,2 km, au fost contractate pentru 115,8 milioane de euro (inclusiv TVA). Cost mediu: 5,22 milioane de euro/km.Al doilea lot din Nădlac-Arad de aproape 17 km, contractul este în valoare de 124,45 milioane de euro (inclusiv TVA). Cost mediu: 7,33 milioane euro/km.Au demarat și lucrările la Autostrada Timișoara-Lugoj pe o lungime de 9,5 km, totalizând 63,6 milioane de euro (inclusiv TVA), contract de proiectare și execuție. Cost mediu: 6,7 milioane de euro/km.Porțiunea din Autostrada Oraștie-Sibiu va totaliza, pe 16,10 km, contract de proiectare și execuție, 146,6 milioane de euro (inclusiv TVA). Cost mediu: 9,1 milioane de euro/km.Execuția tuturor acestor tronsoane se va întinde pe un an și jumătate, până în aprilie 2013. Finanțarea este asigurată din fonduri nerambursabile europene prin Fondul de Coeziune (85%) și de la bugetul de stat (15%).Valoarea celor 65 de kilometri de autostradă dați în construcție totalizează 350 milioane euro, fără TVA, 450 milioane euro cu TVA. ”Cei 32 de kilometri de autostradă de la Arad la Timișoara sper să fie gata până în decembrie, astfel vom avea 123 de kilometri în circulație până la sfârșitul anului.”, a declarat premierul Boc.În prezent, se poate circula pe 90 de kilometri de autostradă: 52 – Transilvania, 17 – Sibiu, 21 – Constanța, spre mare. ”Mai sunt kilometri de drum în regim de autostradă – 20 de kilometri de la Voluntari până la București -, o parte din centura Timișoarei de 30 de kilometri, 15 kilometri din centura Ploieștiului, tot în regim de autostradă”, a mai spus premierul.Autostrada Nădlac-Constanţa va avea până la final peste 850 de kilometri, lucrările urmând teoretic să fie finalizate în 2020. Până acum se circulă doar pe tronsoanele Piteşti-Bucureşti (111 km) şi Bucureşti-Cernavodă (151 km) și pe centura Sibiului (20,8 km).Potrivit Ancăi Boagiu, pentru ”anul acesta se află în execuție 276 de km, la care se adaugă cei 65, demarați ieri, plus 93, care pornesc foarte curând pe Coridorul IV, deci, practic, 434 porniţi în anul 2011.”În ceea ce privește partenerii neserioși, aceștia vor suporta sancțiunile incluse în contract, a declarat Anca Boagiu: ”0,01% pe zi până la atingerea valorii totale de 15% din valoarea totală a contractului. Sper să nu ajungem în situaţia rezilierii, pentru că ați văzut că nu ezităm. V-am dat exemplul pe Cernavodă-Medgidia, unde un constructor obraznic a crezut că în România vii la piață și măsura s-a dovedit a fi corectă, pentru că în urma relicitării tronsonului chiar am obținut o valoare cu 60 de milioane de euro mai mică decât cea cu care fusese adjudecat.”Vecinii maghiari se apropie de granița noastră cu construcția autostrăzii. Ministrul Transporturilor a declarat că ”vom termina împreună în 2013, conform protocolului semnat între Guvernul României și Guvernul Ungariei, prin cei doi miniștri ai transporturilor”.
Ce se întâmplă cu Autostrada Transilvania?
Potrivit datelor furnizate hotnews.ro de CNADR, dupa renegocierea contractului cu statul roman, Bechtel s-a angajat sa finalizeze lucrarile incepute la Suplacu de Barcau-Bors, urmând sa fie gata 17 km în 2012 şi 43 de kilometri în 2013.În 2013 va fi finalizată şi porţiunea de 8 km dintre Gilău şi Nădăşelu din Autostrada Transilvania. Acest lucru înseamnă că se va face puţin mai mult de 600 de metri de autostradă pe lună dacă lucrările vor fi gata exact într-un an. Nu ar fi prima oară când termenele de predare nu sunt respectate.Această porţiune ar fi trebuit sa fie realizată de Bechtel, dar în urma renegocierii contractului, statul român a hotărât scoaterea ei la licitaţie până la finalul anului 2011.Dupa ce toate aceste tronsoane vor fi predate vor mai rămâne de executat aprximativ 300 de km de autostradă. Partea bună este că lucrările vor putea fi finanţate din bani europeni, după cum a anunţat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, în 21 octombrie 2011, la Cluj. Toată documentaţia necesită, însă, timp de pregătire, la fel şi licitaţiile şi, pe urmă, exproprierile şi execuţia în sine. Partea cea mai neplăcută este că nici la finalul anului 2013 nu se va putea ajunge pe autostradă de la Cluj la Borş.Între Cluj şi Borş, pe Traseul Autostrăzii vom avea şi în 2013 mult teren viran – aproape întreg teritoriul judeţului Sălaj. Acest lucru înseamnă că nu sunt legate puncte strategice pe Autostradă.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.