• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • CNIPMMR critica impozitul pe gospodărie: Mai multa birocratie, costuri uriase pentru stat si executari silite

CNIPMMR critica impozitul pe gospodărie: Mai multa birocratie, costuri uriase pentru stat si executari silite

Publicat: 5 mai, 2017 09:29
Actualizat: 23 martie, 2022 05:11

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) critica in termeni duri intentia guvernului de a modifica Codul Fiscal in sensul introducerii impozitului pe gospodărie şi eliminarea reţinerii impozitului la sursă. Potrivit acestui for, se poate anticipa ca multi contribuabili nu vor economisi sumele pe care le vor datora statului si vor risca executarea silita. „Eliminarea reținerii la sursă va avea ca efect numeroase executări fiscale silite ale contribuabililor care vor cheltui fără a economisi sumele aferente impozitului și care vor fi în imposibilitatea plății acestuia”, arata sursa citata.

altera
CNIPMMR arata ca deși reglementarea impozitului este de maxim interes pentru contribuabili, pentru noul concept de administrare prin globalizare a impozitului pe venit pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice nu este publicat decât un comunicat în care se anunță că „Încă de la începutul anului Guvernul lucrează la realizarea Codului Economic, care include Codul Fiscal, așa cum este prevăzut în Programul de Guvernare, iar impozitul pe venit este un capitol din Codul Fiscal. În acest scop, unul dintre grupurile de lucru organizate de Ministerul Finanțelor Publice analizează conceptul referitor la administrarea impozitului pe venit, prin globalizare anuală pentru fiecare gospodărie din România. Conceptul este evaluat de către o paletă largă de specialiști, atât din partea MFP, cât și din partea Uniunii Naționale a Notarilor Publici, a Camerei Consultanților Fiscali, a Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați și a Coaliției pentru Dezvoltarea României”.

Declaratii contradictorii

Referitor la „noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare” CNIPMMR sustine ca există  numeroase declarații politice contradictorii care trebuie clarificate (exp. declarații privind reducerea impozitării, concomitent cu creșterea fiscalității, prin extinderea bazei de impozitare și reducerea deducerilor fiscale:

„Nimeni nu va plăti mai mult. Se înlocuiesc cele două cote de impozitare — 16% impozit pe salarii și pe alte activități și cea de 5% pe dividende — se înlocuiesc cu 0% și 10%, adică toată lumea va plăti mai puțin” vs. „ceea ce urmărim este să lărgim baza de impozitare” vs.

“Ideea e să scoți din economia neagră toți banii posibili, apropo și de unde încasăm ca să mărim salariile: fiscalizăm totul” vs. „nu e echitabil ca un salariat care are salariul minim pe economie, dar şi venituri suplimentare semnificative din chirii sau dividende să primească aceleaşi deduceri fiscale ca un salariat cu salariul minim, dar fără niciun alt venit”). 

Gaura la buget si cresterea cheltuielilor

3. Necesitatea analizării impactului reglementării raportat la consecințe bugetare

Noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare implică modificări de cotă/calcul și plata impozitului anual după 25 mai a anului fiscal următor celui în care s-au realizat veniturile, în două tranşe (1/2 din suma datorată la data depunerii declaraţiei de venit global și 1/2 din suma datorată în termen de 60 de zile de la data depunerii declaraţiei de venit global). 

În anul 2016, 12,4% din veniturile totale ale bugetului general consolidat (27,7 miliarde de lei) au fost impozitele din salarii şi venit. Potrivit programării bugetare cuprinse în „Raportul privind situaţia macroeconomică pe 2017 şi proiecţia acesteia pentru 2018 – 2020“, în 2017, din impozitul pe salarii şi venit, ar urma să se încaseze la buget 30 de miliarde de lei, adică 11,8% din veniturile totale ale statului.

Plata impozitului anual după 25 mai a anului fiscal următor celui în care s-au realizat veniturile va avea ca efect un gol în vistieria statului în anul 2018 de cel puţin 30 de miliarde de lei, concomitent cu o creștere a cheltuielilor bugetului cu 4,2 miliarde lei/an reprezentând onorariile celor 35.000 de consultanți fiscali (10.000 lei onorariu x 35.000 x 12 luni).

O trecere de la 16%  la 10% a impozitului pe venitul din salarii ar însemna o diminuare a impozitului aferent anului 2018, care va fi încasat în anul 2019 cu 10 miliarde de lei raportat la cifrele din 2016 şi de 11,2 miliarde de lei raportat la prognoza de venituri din impozitul pe salarii pentru 2017.

În Programul de Guvernare se menționează: „Impactul bugetar al aplicării acestor măsuri, de la 1 ianuarie 2018, va fi amortizat în primul an şi jumătate, în special ca urmare a creşterii numărului de salariaţi, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul reducerii contribuţiilor în 2014, când după un an de zile, deşi Consiliul Fiscal prognoza o scădere a veniturilor din contribuţii in 2015, de peste 3,2 mld. lei, în realitate acestea au crescut cu 65 mil. lei“.

Amortizarea în primul an şi jumătate ca urmare a creşterii numărului de salariaţi nu se va putea realiza fără măsuri ample de stimulare a înființării de IMM-uri și noi locuri de muncă și fără lansarea unor proiecte ample de investitii și creșterea investițiilor publice, fără debolcarea fondurilor europene. 

Analizarea impactului reglementării raportat la consecințe bugetare trebuie să evidențieze sursele de venit pentru acoperirea celor 30 de miliarde de lei din impozit care vor fi încasate după 25 mai a anului fiscal următor celui în care s-au realizat veniturile, precum și a celor 4,2 miliarde lei reprezentând onorariile consultantilor fiscali, a celor 10 miliarde de lei mai puțini rezultate din cotele reduse de impozit, precum și costurile cu care va fi finanțat decalajul de încasare și de impozite. 

Executari silite

Eliminarea reținerii la sursă va avea ca efect numeroase executări fiscale silite ale contribuabililor care vor cheltui fără a economisi sumele aferente impozitului și care vor fi în imposibilitatea plății acestuia. 

Birocratie, presiune pe ANAF si pe buget

Reglementarea inteligentă (smart regulation) implică simplificarea procedurilor și reducerea cheltuielilor birocratice și administrative. 

În forma prezentată, noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare, va institui o sarcina administrativă suplimentară imensă (rezultată din înregistrare, stabilire obligaţii, evidenţă, plată/compensare, control etc.) și o creștere foarte mare a cheltuielilor birocratice și administrative (4,2 miliarde lei/an reprezentând onorariile celor 35.000 de consultanti fiscali, cheluială cu salariile, spațiile și dotarile necesare pentru noile posturi bugetare care vor fi înființate pentru înregistrarea, evidenţa, controlul celor 7,1 milioane de gospodării existente în România). 

Menținerea cotei unice și scăderea impozitării pe forţa de muncă 

Menţinerea cotei unice este necesară și este de analizat posibilitatea reducerii de la 16% la 10% a acesteia, inclusiv eliminarea impozitului pe dividende, cu menținerea actualului sistem fiscal coroborat cu scăderea impozitării pe forţa de muncă și a reținerii la sursă a impozitului, care asigură simplificare administrativ-fiscală, costuri birocratice reduse, cunoașterea regulilor și procedurilor de către toți contribuabilii, dar și creșterea veniturilor nete ale acestora, cu 6 puncte procentuale, cu efecte pozitive multiple economice și sociale.

5 ani de pregatire daca se vrea impozitare pe gospodării

Implementarea sistemului de impozitare pe gospodării, având în vedere schimbările pe care le implică, necesită în viziunea CNIPMMR:

– o perioadă de pregătire de minim 5 ani pentru ANAF şi cetăţeni (pregătirea salariaţilor şi a infrastructurii IT pentru noul sistem, informare şi explicare pentru cetăţeni);

– asigurarea numărului optim de consultanţi fiscali (angajare, pregătire profesională);

– constituirea fondurilor bugetare de trecere la noul sistem, raporat la faptul că, cel puţin 1,5 ani din momentul introducerii nu se va încasa impozitul pe salarii (în practică mai mult ca sigur în primii 2-3 ani nu se va reuși o colectare a impozitului de la toate gospodăriile care ar trebui să plătescă.)

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
28 martie, 2024
Noi zboruri spre Zurich de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj
27 martie, 2024
Federația Operatorilor Români de Transport se pregătește de proteste
22 martie, 2024
A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta, peisaj dezolant, șantier aproape pustiu
22 martie, 2024
Clujul, blocat de mașini. Soluții dezinteresate electoral de la Radu Mititean
12 martie, 2024
Curs gratuit despre sursele regenerabile de energie, la UTCN

Cluj-Napoca, 28 martie 2024: Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj anunță debutul noilor zboruri spre Zurich, ...

Noi zboruri spre Zurich de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

Federația Operatorilor Români de Transport susține că Romania este țara cu cel mai mare volum ...

Federația Operatorilor Români de Transport se pregătește de proteste

Ministerul de Finanțe amână până pe 15 aprilie momentul în care se va aplica OUG ...

Ministerul de Finanțe amână momentul în care se va aplica OUG privind microîntreprinderile legate

Președintele Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj, Augustin Feneșan, a comentat în cadrul emisiunii Antreprenoriada declarația ...

Augustin Feneșan, reacție la îndemnul lui Valentin Lazea de la BNR să trăim mai modest

Femeile din viața noastră trebuie prețuite și tratate corespunzător, indiferent de ocazie. Pentru a-i arăta ...

Cum să-ți surprinzi iubita într-un mod inedit? Top 3 sfaturi pentru a-i oferi o seară specială

Omul de afaceri clujean Călin Cozma, care este și președintele executiv al Federației Patronatelor din ...

Omul de afaceri Călin Cozma de la AUR, în cărți pentru candiatura la funcția de primar al Clujului

Deputatul PSD de Cluj, Patriciu Achimaș Cadariu, și-a îndemnat colegii să susțină adoptarea proiectului de ...

Deputatul Achimaș-Cadariu explică de ce avem epidemie de rujeolă: „Se face jocul antivacciniștilor”

Deputatul PSD Patriciu Achimaș-Cadariu crede că TikTok ar fi trebuit reglementat mai demult, nu doar ...

Ce spune deputatul Achimaș-Cadariu despre reglementarea TikTok
Success message!
Warning message!
Error message!