Guvernul Ponta chiar daca este de factura social-democrata a reusit sa iasa pe piata cu un proiect de Cod Fiscal nou ce s-ar vrea valabil din ianuarie 2016 sau chiar mai repede si cu care ia facut invidiosi pana si pe liberali.
Din punctul meu de vedere aceste modificari fiscale sunt de natura sa creeze un mare soc pozitiv pentru economia Romaniei. Acest proiect este bine construit (din punctual meu de vedere) ca ia luat prin surprindere pe toti „specialistii” in ale economiei, chiar daca, recunosc, proiectul suporta modificari, lucru pentru care proiectul se asi afla in dezbatere publica.
Totusi multi se intreaba daca Romania este pregatita din punct de vedere al bugetului pentru un astfel de Cod Fiscal „revolutionar”? Poate ca este doar o masura electorala, ca proiectul nu se va aproba, guvernul va cadea si va ramane in istorie ca cel mai bun Cod Fiscal care nu a fost pus in aplicare vreodata! S-au Guvernul va aproba Proiectul chiar si prin Parlament, dar in 2016 liberalii nu vor sti ce sa faca cu el daca vin la conducere!
Eu cred ca Romania este mai pregatita ca oricand pentru un astfel de Cod Fiscal dar care obligatoriu sa fie urmat simultan si de urmatoarele masuri:
– Reducerea masiva a plafoanelor pentru operatiunile in numerar (5.000 lei pentru persoane fizice si 3.000 lei/zi incasari+plati la personae juridice). Totodata la persoane juridice, in cazul unui contract care presupune facturari partiale, doar in cazul facturilor emise pana la 3.000 lei sa se mai poata face plata in numerar, iar facturile peste 3.000 lei sa poata fi platite doar prin banca si sa nu mai fie fractionate. Aceasta reducere a plafoanelor pentru operatiunile in numerar este necesara cu atat mai mult cu cat in luna februarie 2015 numerarul aflat in circulatie in Romania a atins cel mia ridicat nivel, ori se stie faptul ca un numerar masiv pe piata creeaza premisele unei evaziuni fiscal ridicate.
– Implementarea obligatorie de POS-uri la toti agentii economici utilizatori de case de marcat, care sa faciliteze plata cu cardul. Instalarea s-ar face pe cheltuiala bancilor, cheltuiala care s-ar recupera foarte rapid din comisioane.
– TVA la incasare – sa fie optional pentru toate firmele – aplicarea doar pentru o anumita categorie de firme a creat distorsiuni majore pe piata intre firmele care aplica si cele care nu aplica sistemul de tva la incasare.
– Taxare inversa pentru operatiunile intre doua persoane din Romania platitoare de tva – o masura (pe pricipiul taxarii inverse in cazul operatiunilor intracomunitare) care ar mai reduce din evaziunea fiscala in domeniul TVA. In plus TVA este o taxa gandita sa fie suporta de utilizatorul final, ori nu este normal ca intr-un circuit mai amplu sa ne jucam cu deducerea si colectarea unui TVA care in aceste conditii actuale este foarte greu de gestionat de autoritatile fiscal si care implica niste costuri uriase din partea statului, costuri care prin intruducerea taxarii inverse, pe pricipiul taxarii inverse in cazul operatiunilor intracomunitare, s-ar reduce semnificativ.
– Asociatiile/Fundatiile/ONG-urile sa nu poata desfasura in cadrul acestora decat operatiuni fara scop patrimonial, iar daca doresc si realizeaza operatiuni economice acestea sa fie efectuate numai pe o entitate distincta cu statut de societate si care sa fie infiintata de asociatia respectiva. Este absolut necesara o astfel de masura intrucat multe asociatii/fundatii/ong-uri au profitat de acest statut „interpretabil” al separarii activitatilor in activitati cu scop patrimonial si activitati economice si pe fondul ca fiscul nu a desfasurat niciodata actiuni de control la aceste tipuri de entitati, considrandu-se ca nu reprezinta un risc. In acest context consider ca este necesar eliminarea din Codul Fiscal al prevederilor privind impozitarea activitatilor economice ale asociatiilor… si impozitarea acestora similar societatilor cu personalitate juridica.
– Capitol distinct in Codul Fiscal referitor la tratamentul fiscal al proiectelor de finantare. Lipsa unor aspecte fiscal a dus la multe situatii interpretabile in implementarea proiectelor si care in final se regasesc in procentul mic de atragere de finantari si implementare de proiecte
– In cazul impozitului pe microintreprinderi sa nu se intruduca cota fixa de impozit. Este similar unui impozit minim obligatoriu si care din experienta de acum 4-5 ani va pune pe butuci din nou foarte multe firme mici.
– Locurile de munca disponibile la institutiile statului sa fie gestionate de catre ANOFM , ar duce la o reducere a somajului, la o selectie mai performanta a angajatilor, la eliminarea suspiciunilor de angajari „pe pile si relatii”
– In invatamant profesorii sa fie colaboratori pe baza de contract de prestari servicii (PFA) si/sau drepturi de autor si eliminarea angajarilor „pe viata”, iar plata sa fie la tariff orar. Ar duce la o selectie mai performanta a profesorilor, la posibilitatea inlocuirii acestora oricand de instituita de invatamant respectiva
– Reforma totala in sistemul de sanatate – stabilirea de drepturi si obligatii la sistemul de sanatate functie de valoarea cu care s-a contribuit la sistemul de sanatate si introducerea unui sistem de credite/puncte care sa poata fi folosite in sistemul public pe baza unor criteria foarte bine stabilite. In present indifferent ca contribui cu 50 lei/luna sau cu 500 lei/luna ai aceleasi drepturi, lucru care nu este normal.
– Extindere sistem norma de venit la toate formele de persoana fizica PF, persoana fizica autorizata PFA, Intreprindere individuala II, Intreprindere familiala IF.
– Reglementari din partea BNR de extindere a posibilitatii efectuarii de operatiuni in valuta pe teritoriul Romaniei de toate entitatile cat si de persoanele fizice, atata timp cat in Romania majoritatea contractelor si aspectelor de natura comerciala se stabilesc cu precadere in valuta (euro).
– Modificarea urgenta a Codului Muncii si aducerea acstuia la realitatile curente. Actualul Coda al Muncii este depasit in proportie de 40% de realitate.
– In cazul accidentelor provocate de persoane aflate in stare de ebrietate, acestea sa suporte toate costurile cu interventia institutiilor abilitate (Smurd, Politie, etc).
AUTOR: LUCIAN FANEA, economist
Mai multe articole de acelasi autor pe lucianfanea.blogspot.ro