Legea nr. 370/2022 pentru aprobarea și modificarea Ordonanței nr. 16/2022, care a adus o serie întreagă de schimbări la Codul fiscal, a fost publicată în Monitorul Oficial, a informat MDM Group.
Iată care sunt principalele modificări:
1. Impozitul pe proprietate nu se mai mărește din 2023
Una dintre principalele modificări vizează impozitele pe proprietate, care ar fi urmat să crească de câteva ori, prin introducerea grilei notarilor.
Noutatea ține de prorogarea termenului. Astfel, în loc să se aplice grila notarilor din 2023, se va aplica doar din anul 2025.
2. Scutiri de impozit pentru clădirile eficiente energetic
Consiliile locale vor putea acorda scutiri sau reduceri de impozit pentru clădirile noi sau reabilitate, cu destinația de locuință, pentru care proprietarii execută pe cheltuiala proprie lucrări pentru creşterea performanţei energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate de colectare și tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu.
3. Clarificări privind dividendele interimare
Pentru dividendele distribuite în cursul anului, impozitul rămâne 5%.
Dividende care se vor distribui în 2023 se va aplica o cotă de 8%.
4. Consultanții fiscali vor beneficia și din 2023 de regimul microîntreprinderilor
O modificare a Ordonanței se referă și la consultanții fiscali, care vor putea să beneficieze și din 2023 de regimul microîntreprinderilor.
Este vorba despre Activități de contabilitate si audit financiar, consultanță în domeniul fiscal.
Aceștia erau excluși în varianta inițială a OG 16/2022.
5. Pragul de 1 milion de euro la microîntreprinderi
În ceea ce privește pragul la micro, de la 1 ianuarie scade la 500.000 euro.
Noul act normativ precizează că acele firme care nu depășesc până la finalul acestui an 1 milion de euro, în 2023 vor rămâne microîntreprinderi.
În concluzie, din anul 2023, trec de la impozit de 1% pe venitul microîntreprinderii la impozit pe profit de 16% microîntreprinderile care au realizat venituri din consultanță și/sau management – cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920-«Activități de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal» – în proporţie de peste 80% din veniturile totale.
6. Schimbări în taxarea jocurilor de noroc
O altă modificare prevede că impozitul datorat în cazul veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine și lozuri cu o valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 1.000 de lei (anterior era 66.750 lei) se determină printr-un barem asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obținut se scade suma de 30 de lei.
Baremul este următorul în OG 16/2022:
• până la 10.000 inclusiv – 3%
• peste 10.000-66.750 inclusiv – 300 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000
• peste 66.750 – 11.650 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750
„Verificarea încadrării în plafonul neimpozabil se efectuează la fiecare plată indiferent de tipul de joc din care a fost obținut venitul respectiv. În cazul în care venitul brut primit la fiecare plată depășește plafonul neimpozabil de 1.000 de lei inclusiv, impozitarea se efectuează distinct față de veniturile obținute din participarea la alte tipuri de jocuri de noroc”, arată modificarea.
Aceste modificări urmează să intre în vigoare cu luna următoare după publicarea în Monitorul Oficial, adică din ianuarie 2023.
7. POS pentru firmele care au încasări în numerar mai mari de 50.000 de lei
Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice.
Obligația de acceptare de către persoanele juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, se naște începând cu trimestrul următor celui în care încasările în numerar din cursul anului respectiv au depășit pragul de 50.000 lei.
În cazul în care, timp de 2 ani consecutivi, pragul menționat nu a fost depășit, entitățile desemnate nu mai au obligația de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptării acestor instrumente de plată.