• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • Consiliul Național al IMM-urilor dă de pământ cu birocrația în construcții: sutele de modificări legislative și zecile de avize cerute descurajează investitorii

Consiliul Național al IMM-urilor dă de pământ cu birocrația în construcții: sutele de modificări legislative și zecile de avize cerute descurajează investitorii

Publicat: 25 martie, 2011 16:23

Actualizat: 23 martie, 2022 07:55

Sistemul de autorizare a lucrarilor de constructii in Romania a devenit un adevărat “nod gordian” – e complicat, greoi, în mare parte nefuncțional, cu multe mecanisme blocate, se arata intr-o analiza a Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIMMR). Rezultatul: descurajarea investitiilor. „Romania doreste cu adevarat stoparea recesiunii si iesirea din criza, sau oficialitatile statului clameaza doar aceste obiective ca pe un slogan electoral? Daca s-ar dori cu adevarat, ar trebui sa fie macar o efervescenta daca nu o emulatie pentru gasirea de metode si aplicare de masuri practice pentru incurajarea investitiilor autohtone si straine”, sustine CNIMMR.Potrivit Consiliului, in loc de preocupare in acest sens, se constata o totala nepasare, care duce in final la agresiunea sistemului de autorizare asupra cresterii economice in Romania prin descurajarea potentialilor investitori.”Finalitatea acestor analize este propunerea unor solutii rationale, simple si pe alocuri spectaculoase, care, prin aplicare ar avea ca efect simplificarea si coerenta sistemului actual de autorizare a lucrarilor de constructii”, se arata in documentul CNIMMR.Consiliul arata ca sistemul de autorizare a lucrarilor in constructii reprezinta un cumul de legi si acte normative, din care, doua legi sunt extrem de importante: Legea 50/1991 “privind autorizarea lucrarilor de constructii” si Legea 350/2001 “privind amenajarea teritoriului si urbanismul”.In decursul anilor, aceste doua legi au suferit sute de modificari pe care legiuitorul motiveaza invariabil ca le aplica pentru “simplificarea legislatiei” in acest domeniu. In realitate, majoritatea modificarilor complica si mai mult sistemul de autorizare, in principal in folosul unor grupuri de interese.

Haosul urbanistic creat de folosirea abuziva a PUZ-urilor

Coerenta urbanistica a oricarui oras civilizat este asigurata de un Plan Urbanistic General (PUG) si de un Regulament Local de Urbanism (RLU), aferent.Acestea reglementeaza amplasarea si realizarea constructiilor in diferite zone, stabileste parametri esentiali ai constructiilor (Regim de inaltime, procentul de ocupare al terenului POT, coeficientul de utiliazare al terenului CUT), in armonie cu cerintele de dezvoltare ale zonei si cu posibilitatile de furnizare a tuturor utilitatilor si cu asigurarea la unstandard normal a cailor de circulatie si transport.Acolo unde PUG este prea general, autoritatea locala elaboreaza (pe cheltuiala sa si nu a investitorilor interesati) un PUZ, care detaliaza PUG –ul pe o anumita zona, fara a-i schimba parametrii esentiali.Unica in Europa, legea urbanismului din Romania permite ca PUZ sa fie elaborat in urma unei initiative private si nu de autoritatea locala, mai grav permite ca PUZ sa schimbe radical parametri esentiali ai PUG.Posibilitatea ca o persoana sau o institutie privata sa propuna un PUZ, cand peste tot in lume aceasta este atributul exclusiv al autoritatii locale, (responsabila cu coerenta urbanistica a localitatii) precum si lipsa unei limitari derogatorii de la PUG, fac ca urbanismul localitatii respective sa fie lasat fara posibilitate de control, la indemana unor grupuri de interese ce actioneaza prin intermediul Consiliilor Locale ale respectivelor localitati.Astfel, s-a creat o retea de influenta intre urbanisti, autori de PUZ-uri “de succes” si Membrii Comisiilor Tehnice de Urbanism, ce avizeaza favorabil aceste Puz-uri. Chiar daca avizul acestor comisii este consultativ, punctul lor de vedere constituie un argument moral pentru membrii Consiliilor Locale.Pentru orice cetatean sau om de afaceri de buna credinta, elaborarea periodica a PUZ-urilor pentru zona sa de interes si pe cheltuiala sa, devine o “repetabila povara” avand in vedere costurile ridicate (de zeci de mii de Euro pentru un PUZ) si timpii pierduti (minim sase luni).Daca, in dinamica lucrurilor, constata ca mai are nevoie de o banala constructie, sa zicem o cabina de paza cu o suprafata mai mare de 5 mp, dar are PUZ-ul expirat, este obligat sa treaca prin toate aceste “furci caudine” reluand tot circuitul descris din faza initiala, explica CNIMMR.In localitatile din mediul rural, care in proportie de peste 80% nu au PUG-uri, lucrurile functioneaza din punct de vedere urbanistic doar pe baza Regulamentelor Locale de Urbanism.Solutia, simpla si evidenta, este de intrare in normalitate prin eliminarea paragrafului din Legea 350/2001 prin care se permite ca PUZ-urile sa contina masuri derogatorii de la PUG-uri precum si a paragrafului ce permite initierea PUZ-urilor de catre alte entitati, urmand ca acestea sa fie initiate numai de Consiliile Locale, pe cheltuiala proprie, subliniaza CNIMMR.Aceasta solutie nu reprezinta o noutate, ea fiind cunoscuta de autoritati, dar nu este aplicata din cauza intereselor financiare majore pe care le au anumite grupuri influente.

Incoerenta documentatiilor cadastrale

Piesele de pornire pentru orice documentatie de urbanism sau documentatie pentru autorizarea lucrarilor de construire sunt “Planul de incadrare in zona” si “Planul de retele” utilitare a zonei respective, ce se obtin de la Oficiul de Cadastru si obligatoriu trebuie sa poarte stampila acestuia.Desi, pe parcursul anilor ’90 au fost alocate fonduri substantiale pentru completarea documentatiilor cadastrale (a se vedea Legea 7/1996 – Legea cadastrului si a publicitatii imobliare) la nivelul localitatilor, acestea sunt departe de a reflecta realitatea.Investitorul interesat plateste ca sa obtina aceste planuri si mai asteapta si 2-3 saptamani, in conditiile in care i se elibereaza documente fara informatii actualizate.Acesta este principalul motiv pentru care investitorul este obligat de catre legiuitor sa obtina Avizele de amplasament de la fiecare furnizor de utilitati in parte.“Plimbareala” aceasta costa timp (cca. 3 saptamani: o luna pentru fiecare aviz, desi prin lege au termen de 15 zile) si bani (fiecare Aviz de amplasament se elibereaza contra cost) iar uneori foarte multi bani (exemplu: Distrigaz Sud unde pentru a se face mentiunea ca nu are retele in zona, se percepe o taxa de 700 lei, invocand ca temei legal HG 1043/2004, care nu are legatura cu subiectul in cauza).Solutia vine de la sine si anume, obligarea, prin lege, a tuturor furnizorilor de utilitati de a transmite planurile de retele actualizate si a oricaror modificari ulterioare, la Oficiul de Cadastru, de unde investitorul urmeaza sa obtina planuri actualizate.

Lipsa de transparenta

Desi reglementata de Legea nr. 52/2003 “privind transparenta decizionala in administratia publica”, aceasta nu se aplica decat intr-o foarte mica proportie in domeniul despre care vorbim. Cel mai simplu este sa vizualizati site-urile oricarei primarii si veti constata ca informatiile in acest domeniu ori lipsesc, ori sunt publicate partial (de ex. este publicat textul autorizatiei de construire fara documentatia ce face parte integranta din aceasta).Din acest motiv, cetateanul interesat nu se poate informa operativ, daramite sa influenteze decizia (oricum, legea spune ca parerea cetateanului este “consultativa”, adica formala)Solutia este clara: respectarea legii de catre cei in cauza.

Agresivitatea sistemului prin numarul mare de Acorduri si Avize

Pentru cea mai banala constructie, esti obligat sa obtii un numar de minim 15-20 de avize, numarul acestora tinzand spre 100, in cazul in care investitia necesita si documentatii de urbanism precum si alimentarea cu toate utilitatile (pentru fiecare utilitate esti obligat sa obtii autorizatii de construire, deci sa reiei tot circuitul din faza initiala).In aceasta situatie, pentru un practician cu expertiza in domeniu, obtinerea unei Autorizatii de Construire in 4-5 luni constituie o adevarata performanta, termenul realist fiind intre 6 luni si 2 ani.Avize pentru autorizaţia de construire:1. Evaluarea iniţiala a investiţiei – Agenţia de Mediu;2. Daca dupa evaluare se constata ca investiţia are impact negativ cu factorii de mediu – Studiul de impact; 3. Avize de amplasament de la toti furnizorii detinatori de reţele;– ENEL – Energie Electrica; – Apa Canal (Apa Nova); – Distrigaz; – Romtelecom; – Energie Termica; 4. Avize si acorduri privind:– Securitatea la incendiu; – apărarea civila; – Sănătatea populaţiei; – Acord de Mediu; – Salubrizare; 5. Avize pentru reglementari Urbanistice (daca obiectivul nu se înscrie in reglementările existente sau daca nu exista reglementari de urbanism pentru zona in care urmează a se edifica investiţia:– Toate Avizele menţionate la punctul 1, 2, 3 si 4; – Aviz de schimbare a categoriilor de folosinţa a terenurilor. – Avize Comisia Tehnica de Amenajare a Teritoriului si Urbanism; – Aviz Comisia de Circulaţie; – Hotărârea Consiliului Local de aprobare PUZ sau PUD; 6. Alte Studii si Avize:– Studiu Geotehnic; – Ridicarea topografica planuri cadastrale; – Expertiza tehnica (in cazul in care exista elemente de legătura structurala cu o clădire existenta); -Aviz Inspectoratul de Stat in Construcţii (in cazul extinderilor construcţiilor existente); – Declaratrie notariala – teren liber de sarcini; 7.Dupa obţinerea autorizaţiei de construire se reia tot ciclul de autorizare (CU– Avize AC) pentru fiecare aviz de racordare la utilităţi: – energie electrica; – gaze naturale; – termoficare; – apa canal. 8. Dupa obţinerea tuturor acestora si finalizarea lucrărilor de construcţii si instalaţii aferente se întocmesc documentaţii pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare:– Autorizaţia de Mediu ; – Autorizaţia de secutritate la incendiu; – Autorizaţia sanitar veterinara (pentru obiective cu specific alimentar);Solutia!: Centralizarea informatiilor la nivelul unui Birou Unic si eliberarea, de catre acesta, a unui singur Aviz care sa faca referire la toate aspectele solicitate pentru eliberarea Autorizatiei de Construire.

Taxele de autorizare si de executie a lucrarilor de constructii

Valoarea lor de 2,1÷2,5% din valoarea (C+M) a investitiilor este substantiala. Apreciem ca in conditiile actuale, scaderea cunatumului acestor taxe ar constitui o masura suplimentara de incurajare a potentialilor investitori, cu mentiunea ca eventualele diminuari ale acestora ar putea fi compensate prin cresterea volumului de investitii.De asemeni, tinand cont de faptul ca obiectele de constructii finalizate sunt bunuri imobile care, prin declarare schimba substantial valoarea de impozitare (statul nu va mai percepe numai impozitul pe teren, ci si pe cladiri), consideram ca diminuarea cuantumului taxelor de autorizare este o masura ce trebuie aplicata, subliniaza CNIMMR. TAXE:1. De autorizare: – 1 % din valoarea investitiei (C+M); 2. Inspectoratul de stat in construcţii: – 0,1+0,7% din valoarea investiţiei; 3. Taxe pentru obtinerea certificatului de Urbanism si a Avizelor intre 0, 2 ÷ 0, 5 % din valoarea constructiei ; 4. Taxa de 0,03% din valoarea constructiei pentru Apararea Civila. 5. Taxa timbru Arhitectura: – 0,05.Total taxe de autorizare si executie: intre 2,1 si 2,5% din valoarea (C+M) a constructiei.

Codul Constructiilor

altera
Pregatirea santierului Big Build 2010
Sistemul de autorizare in domeniul constructiilor face parte integranta, impreuna cu legislatia de executie, cu legislatia de receptie si cu legislatia de utilizare si postutilizare a constructiilor din Sistemul Calitatii in Constructii, reglementat de Legea 10/1995, lege foarte necesara, foarte buna si care este implementata la ora actuala in Romania.Conform prevederilor acestui act normativ, toti factorii implicati in acest sistem trebuie (si sunt) atestati, avand responsabilitati concrete si precise.Asa este si normal, din punct de vedere al calitatii, orice rabat in acest domeniu putand duce la adevarate catastrofe. Singura deficienta majora a acestui sistem este volumul foarte mare de acte normative distincte, care consider ca este necesar sa fie continute de un Cod al Constructiilor.Solutie! Elaborarea Codului Constructiilor.

Moratoriu pentru perioada de criza

CNIMMR sustine ca pentru coerenta sistemului de autorizare a lucrarilor de constructii, guvernul ar trebui sa ia in serios fenomenele prezentate si sa aplice masurile propuse precum si alte masuri.In afara de aplicarea acestor masuri, pentru dinamizarea procesului, ar trebui redus drastic volumul de verificari in faza premergatoare autorizarii si, in cadrul sistemului de asigurare a calitatii, intarit si extins controlul Inspectoratului de Stat in Constructii, in timpul realizarii constructiilor.In acest caz documentele necesare autorizarii ar fi mult simplificate, astfel: 1. Cerere; 2. Titlu de proprietate al terenului; 3. Aviz de urbanism eliberat de Primarie; 4. Un singur Aviz dat de o Comisie multidisciplinara (Biroul Unic) care sa analizeze viitoarea constructie din punct de vedere al amplasamentului, asigurarea utilitatilor necesare, asigurarea cailor de transport, sigurantei la foc, apararii civile si a impactului acesteia cu mediul si sanatatea populatiei. 5. Documentatia Tehnica pentru autorizarea constructiilor D.T.A.C., elaborata de arhitecti si proiectanti atestati si verificata pentru toate exigentele de verificatorii tehnici atestati, asa cum prevede legislatia actuala.In aceste conditii o autorizatie de construire ar putea fi eliberata in maxim o luna fara a diminua nivelul de calitate. Aplicarea acestor solutii, coroborata cu o serie de masuri proactive pe care le vom propune in continuare, ar avea ca efect imediat relansarea investitiilor pe teritoriul Romaniei, iar pentru viitor permanetizarea veniturilor statului prin impozitul pe cladiri (bunuri imobile).

Masuri proactive pentru perioada determinata:

1. Reducerea substantiala a taxelor pentru obtinerea Autorizatiilor de Construire; 2. Pentru investitiile noi – scutirea de la plata impozitelor pe cladiri pe o perioada de 3 ani de la data punerii in functiune; 3. Scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit, pentru investitorii ce realizeaza constructii pe teritoriul Romaniei; 4. Acordarea de facilitati pentru angajatorii ce utilizeaza forta de munca adusa din teritoriile Romaniei cu somaj mare; 5. Reducerea volumului de taxe prin centralizarea acestora.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
10 martie, 2025
Stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește în Baciu
5 martie, 2025
Loc de joacă modern în satul Suceagu
21 decembrie, 2024
Aeroportul Internațional Cluj, primul din România care are autobuz electric pentru pasageri
19 decembrie, 2024
România, cele mai multe morți în cele mai multe paturi de spital
19 decembrie, 2024
Baciu, comuna cât un orășel: ce planuri are primăria pentru a-l dezvolta

Transformarea băii într-un spațiu plin de personalitate și stil începe cu alegerea paletei de culori ...

Combinații de culori pentru o baie cu personalitate

Prim-vicepreședintele IMM România, Augustin Feneșan, a declarat în emisiunea Antreprenoriada moderată de Raul Chiș că ...

Augustin Feneșan: România, pregătiri discrete în caz de război

Un proiect de ordin ANPC aflat în dezbatere publică prevede pentru comercianți obligația de a ...

ANPC vrea etichete cu prețul de achiziție și prețul final! Augustin Feneșan: „O invenție pur românească”

Într-o lume a afacerilor ultra-dinamice, unde informația este putere, ListaFirme.ro face un salt uriaș în ...

Descoperă revoluționarul asistent AIA pe ListaFirme.ro (A)

Apare un control total al statului asupra activității economice a contribuabilului, spune vicepreședintele IMM România ...

Ești patron? ANAF va ști totul despre finanțele tale datorită raportărilor SAF-T

ANAF a început să verifice sumele de bani transferate între rude și anunță că vor ...

ANAF verifica banii care sunt transferați între rude – ce urmărește?

Vicepreședintele IMM România, Dan Mureșan, apreciază că cutremurul geopolitic global va afecta și România. „Puneți-vă ...

Puneți-vă centurile: Cutremurul geopolitic global va afecta și România

Primarul comunei Baciu, Balázs János, a prezentat stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește ...

Stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește în Baciu
Success message!
Warning message!
Error message!