„Ai o idee de afacere? Dă-ți demisia și începe acum! Nu aștepta următorul resalariu, să vezi ce va mai fi, să ai bani, bla, bla, bla. Banii vin și pleacă. Iar dacă ai o idee cu adevărat bună, merită să o implementezi și să te implici în ea 100%, nu part-time, pe lângă job” – este sfatul Corinei Buzatu, expert în marketing și comunicare, precum și scriitoare pe blog.Corina Buzatu
Corina BuzatuLa cei 27 de ani ai săi, Corina Buzatu a aplicat ea însăși această strategie și spune că nu regretă decizia luată. „Urma să rămân fără laptop și telefon, dar mai ales fără un venit sigur lunar”, își amintește ea. Totuși, a riscat, iar acum conduce o companie de succes – MKOR, un business de consultanță de marketing. A absolvit Faculatea de Stiinte Politice la UBB iar acum urmeaza un programul MBA al Cotrugli Business School. Spune despre ea ca s-a nascut sub un cer de stele norocoase. Corina Buzatu are propriul blog: Idei Blonde. Ea a acceptat să împășească din experiența ei în afaceri cu cititorii BuzzNews.ro, în cadrul unui interviu.Florin Șomodi: De ce ai ales acest domeniu si care sunt, în două cuvinte, avantajele si dezavantajele lui în România anului 2014?Corina Buzatu: Cred că acest domeniu m-a ales pe mine 🙂 Pot spune că viața mea s-a ghidat după vorba “Norocul este abilitatea de a profita de oportunități”: la 20 de ani am devenit PR pentru o firmă de outsourcing IT cu filiala la Cluj-Napoca, iar la 21 de ani am pornit prima mea afacere (NightBuyers, singurul serviciu de livrări la domiciliu noaptea). Apoi, am devenit Manager de Marketing la 24-FUN Cluj, dar am părăsit revista după o mărire de salariu, pentru a urma oportunitatea de a avea același post la Prodvinalco SA (al cincilea cel mai mare producător de spirtoase din România). Istoria s-a repetat după doi ani, când am părăsit noul job după o mărire de salariu, însă de data aceasta pentru a-mi urma visul de a fi antreprenor. Acum am propria agenție de consultanță de marketing, MKOR (Marketing + Cor, lat. inimă).Cred că ar fi de zis mai mult decât două cuvinte legat de condițiile de lucru din România, mai ales în domeniul consultanței. Este o piață a speculei și a nesiguranței. În condițiile în care legislația se schimbă o dată cu regimul (adică prea des), antreprenorii sunt nesiguri și nu prea vor să investească în servicii, mai ales când vorbim despre domeniul care are cele mai mari tăieri de bugete. Totuși, există destule oportunități și pe această piață, dacă știi să le cauți.Florin Șomodi: Cum apreciezi nivelul pietei regionale pe sectorul tau?Corina Buzatu: În Cluj, piața este imatură. Managerii nu înțeleg de ce ar trebui să plătească pe cineva să le creeze o strategie de marketing, mai ales dacă au deja un marketer angajat. La București, piața e diferită și pare a fi mai matură, dar îmi e greu să o caracterizez după doar un trimestru.Cred că va mai dura până când antrepenorii și directorii de companii din România vor înțelege că perspectiva obiectivă a unui profesionist cu experiență poate deveni un activ pentru compania lor. Marketing-ul este legat de strategie, pe termen lung, iar companiile care depășesc perioadele dificile sunt cele care înțeleg asta. Chiar zilele trecute scriam pe blogul MKOR despre cum înțelege Elon Musk marketingul în afacerile sale, inclusiv când se ocupă de utilități precum electricitatea. (http://mkor.ro/lectii-de-business-elon-musk/).Florin Șomodi: Cum ti-au influentat viziunea studiile făcute in facultate si/sau dupa?Corina Buzatu: Întotdeauna am fost pasionată de cunoaștere, așa că practic mă pot numi auto-didactă. Studiile universitare m-au învățat (la fel ca pe oricine) cum și unde să caut informații. Vara trecută (2013) am fost admisă cu bursă la un program MBA, aparținând Școlii de Business Cotrugli, din Croația.Experiența unui MBA este cu adevărat diferită, îți clădește o înțelegere nouă asupra lumii de afaceri. Iar acest lucru, completat cu experianța practică, te ajută să înțelegi! Iar când înțelegi, poți să îți ajuți clienții și partenerii mai mult și mai bine.Florin Șomodi: Cum ai pornit afacerea? A fost greu? Ai avut momente de ezitare?Corina Buzatu: În octombrie 2012, am fost la un eveniment de business, unde am avut norocul să îl cunosc pe Călin Sarchiz, cel care a devenit din acea clipă mentorul meu în afaceri. Momentul cel mai dificil pe care l-am întâmpinat a fost când a trebuit să îmi mențin hotărârea de a demisiona atunci când am primit vestea unei măriri consistente de salariu, care venea o dată cu o avansare, în compania pentru care lucram.Totuși am demisionat, riscând o viață ușoară și un venit sigur, pentru neant: nu aveam nici un client, urma să rămân fără laptop și telefon, dar mai ales fără un venit sigur lunar. M-am ales însă cu un contract de consultanță o dată cu demisia, din partea fostului angajator, devenit acum client.Apoi, lucrurile au început să intre pe un făgaș normal, iar MKOR a devenit consilierul pe probleme de marketing pentru mai multe organizații din țară – majoritatea bazate pe recomandări.Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de suflet realizate până acum?Corina Buzatu: E o întrebare grea, pentru că (știu că sună clișeic), pun suflet în fiecare dintre proiectele la care lucrez. Am pus mult suflet în colaborarea cu Prodvinalco, legătura noastră fiind una de suflet. Colaborarea cu TIFF, începută anul trecut, a avut un rol revelator pentru mine, în afaceri. Este un domeniu pe care îl explorez și anul acesta, continuând colaborarea cu acest festival, dar și prin o nouă colaborare, cu T-Festival, care va fi sărbătoarea transportului din România, la Cluj.Un proiect în care investesc suflet și timp, alături de partenerul meu, este Top Panouri Solare (www.toppanourisolare.ro), primul site de informare pe tema panourilor solare, din România. Practic, nu voi începe să escaladez acoperișuri pentru a monta sisteme solare, ci continuu să fac marketing, mai exact ceea ce se numește “lead-generation”, în limbaj de online.Florin Șomodi: Care au fost cele mai mari provocari in business-ul tau pana acum?Corina Buzatu: Fiecare discuție cu un prospect e o provocare, pentru că trebuie să conving acel om că afacerea sa va avea de câștigat de pe urma colaborării noastre.Lăsând semi-gluma deoparte, o provocare cu care am avut de-a face într-un mod interesant a fost să mă ocup de prezența Carpathia (by Prodvinalco) la TIFF. Practic, eram reprezentantul fiecăreia dintre părți, în relația cu celălalt. Au fost și momente dificile, dar a meritat. Cred că pot spune că știu puțin cum stă treaba cu dedublarea și teleportarea, în urma acestei experiențe 🙂Florin Șomodi: Cum apreciezi sustinerea statului oferita tinerilor intreprinzatori?Corina Buzatu: Am câțiva prieteni care au obținut finanțări prin programele adresate tinerilor și cred că este lăudabil. Totuși, suntem departe de a avea o cultură antreprenorială în rândul tinerilor din România. Cei mai mulți dintre aceștia aleg să se angajeze și să rămână la joburi care îi fac nefericiți, de teama de a nu da greș.Chiar dacă visează să aibă propria afacere, frica de eșec și stigmat social îi împiedică să acționeze. Și cred că e păcat, pentru că doar făcând ceva vezi cât de multe mai poți face. E ca un bulgăre de zăpadă, dar într-un sens bun.Florin Șomodi: Ce propunere de imbunatatire a legislatiei sau a cresterii sprijinului statului ai pentru stimularea dezvoltarii mediului de afaceri?Corina Buzatu: Cred că ar trebui să începem cu educația primară, iar școlile private au început deja acest lucru. Educația antreprenorială este utilă copiilor pentru că înțeleg încă de mici valoarea banilor și a recompenselor, precum și necesitatea de a munci pentru a câștiga ceea ce vor. Lucrul în echipă este un aspect extrem de important, pe care învățământul de la noi îl descurajează, dar care de fapt este o abilitate pe care angajatorii și mediul profesional o cer constant (sic!).Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de viitor?Corina Buzatu: Îți ziceam că am pornit proiectul Top Panouri Solare, care are rolul de a genera clienți pentru această industrie în plină expansiune, dar și de a face internetul un loc mai bun, prin informații de calitate, obiective. De asemenea, vreau să extind activitatea MKOR în București și să-mi creez o echipă. Din acest punct de vedere însă, sunt conservatoare. Un angajat reprezintă o mare responsabilitate, așa că voi face asta cu pași mici, asigurându-mă că îmi iau alături oameni cu care să rezonez.Florin Șomodi: Cu ce se completează meseria ta în timpul liber?Corina Buzatu: Care timp liber?!? Mă acuz singură că sunt un prost manager al propriului timp, iar acest lucru se întâmplă pentru că sunt implicată în prea multe: MKOR, Top Panouri Solare, MBA, Master PR la UBB Cluj, T-Festival, TIFF. În plus, vreau să citesc zilnic măcar câteva pagini, să scriu pe blogul personal și – mai ales – să am vreme pentru cei dragi. Zilele îmi sunt pline, dar frumoase, iar partea bună e că nu mă plictisesc deloc! 🙂Florin Șomodi: Ce sfat ai sa le dai celor care acum doresc sa-si deschida un business propriu?Corina Buzatu: Să se apuce chiar mâine! Să nu amâne, să nu aștepte următorul salariu, să vadă ce va mai fi, să aibă bani, bla bla. Banii vin și pleacă. Iar dacă ai o idee cu adevărat bună, merită să o implementezi și să te implici în ea 100%, nu part-time, pe lângă job. O idee nu e nimic dacă nu e implementată. NIMIC! Și încă ceva: o teorie de-a mea este că ideile au viață proprie și zboară dintr-o minte în alta. Astfel, dacă tu nu îți implementezi ideea, altcineva o va face, în doar câteva luni. Am observat-o de-a lungul carierei mele cel puțin de câteva ori, iar ultima oară chiar acum câteva zile!Să ai propria afacere e ca și cum ai avea propriul copil: îți ocupă tot timpul, te poate aduce la disperare, dar pasiunea și satisfacțiile pe care ți le oferă sunt de neprețuit!
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.