Tarifele Companiei de Transport Public cresc de la 1 iulie deși Primăria pretinde că încurajează mersul cu autobuzul și mai puțin cu mașina personală. Structura grilei tarifare de la Cluj e depășită pentru că se referă la numărul de călătorii și nu la timpul în care ai putea folosi un bilet. „Abordarea aceasta prin Europa nu mai prea există”. În plus, există zone urbane neacoperite și probleme de conexiune între linii. Vinerea verde nu există și pentru cetățenii din comunele metropolitane și pentru abonații CTP: Abonamentele lunare nu s-au ieftinit cu echivalentul a patru zile gratuite. Cam acestea sunt concluziile emisiunii Punctul Critic de la BuzzNews.ro, unde i-am avut ca invitați pe consilierul local USR Radu Boloveschi și pe expertul în mobilitate ing. Tudor Măcicășan.
Consilierul local USR Radu Boloveschi a criticat majorarea tarifelor de călătorie CTP începând cu 1 iulie 2022, arătând că prin această măsură sunt penalizați cei care folosesc transportul public și încurajați clujenii care folosesc mașina personală.
El a spus că, în acest context, îndemnul primarului Emil Boc adresat clujenilor de a lăsa mașina acasă și de a folosi transportul public este un exercițiu de PR. El a spus că „un abonament pe o linie costă mai mult decât o parcare pe un an”.
„Poate fi o asumare politică, despre cât poate fi încasat de la călători și cât suportă orașul ca să fie prețul atractiv. În cazul scumpirilor de la Cluj, problema nu este neaparat valoarea în sine, ci structura grilei tarifare, o grilă blocată în trecut, în care ne uităm la abonamente pe o linie și pe două linii, și pe o linie urbană cu una metropolitană.
Abordarea aceasta prin Europa nu mai prea există. Abonamentul trebuie să fie de acces la serviciu, la fel cum biletul trebuie să fie doar pe timp nu conceptul de o călătorie, ai coborât din vehicul, s-a terminat. Exemplu de bună practică, ar trebui să existe abonamente pe termen lung cu tarife avantajoase.
Ar trebui să existe un abonament pe an care să coste cât 10 abonamente lunare și Clujul nu are încă acest abonament anual, nici grila să ofere abonament pe toate liniile nelimitat la nivel metropolitan, acum avem doar urban”, a spus ing. Tudor Măcicășan.
El a spus că în schimb la București a avut loc o restructurare a grilei tarifare cu ocazia scumpirii și există mult mai puține titluri de călătorie. Biletul estre valabil pe timp dar nu pe distanțe sau rute. În cele 90 de minute se pot schimba vehicule inclusiv în afara orașului, în metropolă, abonamentele sunt săptămânale sau lunare dar valabile pe absolut orice și s-a reușit o integrare cu metroul. Exista problema a două sisteme de tarifare care nu comunicau și acum s-a agreat un abonament comun care este mai ieftin decât cele două abonamente separat. 140 de lei e comun, câte 80 de lei abonamentul pentru metrou și 80 pentru transportul de la suprafață dacă se fac separat”, a spus ing. Tudor Măcicășan.
Consilierul local USR Radu Boloveschi a declarat că trebuie să fie eficientizată CTP, să existe o strategie, un plan de a aduce mai mulți călători, de a merge pe un management performant.
„În ceea ce privește Vinerea Verde (clujenii pot circula gratuit cu autobuzul în zilele de vineri – n.red.), acolo ce vedem în realitate e că se aplică doar la cetățenii din Cluj-Napoca, deci pe cei din Zona Metropolitană nu îi ajută, primăriile comunale probabil nu își pot asuma aceste costuri astfel încât cetățenii folosesc mașina personală să vină în Cluj-Napoca.
Există reclamă pentru Vinerea Verde, se pun afișe, dar validatoarele merg, sms-urile se încasează. Cei care nu știu că există de multe ori plătesc.
Ar fi bine să nu avem doar declarativ Vinerea Verde. Validatoarele sunt electronice, se pot opri din sistem, să nu se mai încaseze nimic”, a declarat Radu Boloveschi.
„La fel și în cazul sistemului de plată prin sms. Cum nu poți plăti parcarea prin sms în afara orelor de parcare, să nu poți plăti nici tarife CTP prin sms în Vinerea Verde. Și oarecum ne furăm căciula: dăm această zi gratis odată pe săptămână, patru pe lună, pe urmă scumpim transportul public că nu sunt venituri, iar Vinerea Verde se aplică discreționar.
Plătitorii de bilete sunt beneficiari în mod evident, dar abonamentele pe o lună nu s-au ieftinit cu echivalentul a patru zile, nici n-au fost prelungit la 34 de zile.
Și de fapt abonații sunt fraieriți. Pentru ei vinerea verde nu există”, a spus ing. Tudor Măcicășan. Cât de ecologic e parcul auto al CTP și ce alte probleme au mai indentificat invitații noștri, aflați din emisiune.