Cu Dacia în Sahara, start din Cluj

Publicat: 21 octombrie, 2011 11:38

Actualizat: 23 martie, 2022 07:24

Clujeanul Kurko Denes, deţinătorul unui autoturism Dacia 1300 din anul 1978, s-a hotărât să participe cu maşina sa la Raliul Budapesta-Bamako, în cadrul căruia va fi nevoit să traverseze şi deşertul Sahara. Competiţia va avea loc ianuarie 2012 şi este programată să dureze aproximativ o lună, în această perioadă participanţii urmând să parcurgă peste 20.000 de kilometri. Clujeanul va fi nevoit să traverseze deşertul Sahara, Marocul, savana Mali şi Bissau-Guinea, Mauritania şi Senegalul. Anamaria Pascal: De unde aveţi autoturismul şi când aţi început să îl modificaţi?Kurko Denes: Autoturismul l-am cumpărat astă-vara la Miercurea Ciuc. Povestea este în felul urmator: Aveam o Dacie “moştenire” de la tatal meu, din 1972, cu motor franţuzesc, şi planul iniţial era să mergem cu aceeaa. După ce am refăcut motorul şi am trecut la caroserie am observat că era aşa de rău ruginită încât nu puteam termina la timp, ca să nu mai vorbim de faptul că ne-ar fi costat de două ori mai mult (cel puţin) decât ne-a costat aşa. Vorbesc la plural, pentru că şi prietenul meu Zsombor este co-proprietar. În acest fel, am fost nevoiţi să găsim altceva şi încă repede, pentru că trebuia reparată şi modificată conform scopului nostru.A.P.: Ce modificari i-aţi adus autoturismului?K.D.: Autoturismul este o Dacia 1300 din 1978, de 1289 cmc, 40 kW (53CP). Am luat-o în stare foarte proastă, contrar afirmaţiilor fostului proprietar, n-a mers pe roţile ei nici macar 30 km (până acasă). Dupa 10 km a început să scoată fum pe ţeava de eşapament şi de sub capotă, iar dupa alţi 5 km şi-a dat duhul definitiv şi am fost nevoiţi să îi aducem mai multe modificări.
altera
Dacia
Toate arcurile sunt schimbate cu altele mai puternice, maşina este înălţata cu 6 centimetri, roţile au ramas de 13 ţoli (ca să nu avem prea multe probleme cu poliţia), dar cauciucurile sunt mai mari (165/80) care pretează mai bine la terenul accidentat. Motorul a rămas de 1300 cmc, dar are carburator de 1400, şi cel mai important, are montat un radiator mult mai mare decât cel original, şi are şi ventilator suplimentar comandat prin termocupla. Barele de protecţie sunt demontate, în spate am sudat două ochiuri pentru cârlig ca să putem fi scoşi din şanţ, din albia râului sau mai rău…În faţă este o bară de protectie mult mai dură decât cea originală, de la care se poate ridica maşina, în caz că rămâne înţepenită în nisip sau noroi. Având garda la sol mărită, nici cricul original nu mai ridica suficient, iar punctele de ridicare originale sunt complet inadecvate în conditii de infundare în nisip. Bancheta din spate este scoasă, ca să câştigăm loc de depozitare şi să putem reduce greutatea maşinii cât mai mult posibil. De asemenera se vor scoate geamurile laterale şi mecanismul lor de ridicare şi se va acoperi cu plăci netransparente. Luneta de asemenea va fi acoperita cu o folie opacă, pentru a feri maşina de soare, supraîncălzire şi de ochii celor nepoftiţi. Deci mai sunt catvea lucruri minore de rezolvat.A.P.: Aţi mai participat cu această maşină la alte evenimente? K.D.: Nu, Raliul Budapesta-Bamako va fi primul eveniment şi poate şi ultimul, având în vedere dificultatea extraordinară a lui. De fapt sunt şanse cam 50% să nu reziste şi să fim nevoiţi să o abandonăm undeva pe parcurs. Cu toate astea suntem pregătiţi, avem piese de schimb şi încercăm să o reparăm, dacă va fi cazul. Şi suntem optimişti, bineînţeles.
altera
Raid Sahara
A.P.: Cum ati aflat de acest raliu care trece prin Sahara, când v-aţi hotărât să participaţi şi ce va însemna această competiţie pentru dumneavoastră?K.D.: Despre raliu am primit informaţii vagi de la prieteni, dar am verificat pe internet şi am spus “da, vreau să particip neaparat”, la care se adaugă şi faptul că cealaltă Dacie o aveam deja. Asta s-a întâmplat exact cu un an în urmă, dar nu ne mai puteam înscrie în ediţia 2011, aşa că ne-am înscris pentru 2012. Înregistrarea am făcut-o în martie şi de atunci ne pregătim continuu, mai ales spiritual, dar şi fizic, şi evident cu reparatul-modificatul maşinii.Raliul Budapesta-Bamako este mai mult o aventură, nu seamănă deloc cu Dakarul, unde în fiecare noapte mecanicii refac maşina, unde un camion cară după tine o armată întreagă de organizatori, paramedici, militari, catering, şi alte lucruri similare. Aici noi decidem cum şi când mergem, de unde ne aprovizionam, câte canistre luăm pentru apa, câte pentru benzina, dacă intram pe traseul dat de organizatori sau ocolim căutând drumuri mai bune, despre trecerile de frontiera să nici nu mai vorbim. Deja avem emoţii.În aceast raid exista două categorii: competitie şi touring. La touring (cazul nostru) nu avem competitori, dar avem doi duşmani, aşa cum se spune şi pe site: timpul şi drumul. Vom face aproximativ 20.000 de kilometri într-o luna, ceea ce este enorm de mult acolo unde drumuri asfaltate abia exista, conform informaţiilor noastre. În schimb ne asteaptă 500-600 de kilometri zilnic, pe pistele Saharei în Maroc, Mauritania, Senegal, iar dupa aceeaa savana în Mali şi Bissau-Guinea, unde la fel, nu prea sunt drumuri. În caz de nevoie mare, putem căuta rute ocolitoare pe drumuri de beton, mai ales dacă maşina dă semne de slăbiciune, dar nu ăsta e planul.Cel mai important este faptul că vrem să vedem Africa cu ochii noştrii, să cunoaştem oamenii de acolo, cultura lor şi nu în ultimul rând acest raliu are şi un scop caritabil, vom dona câteva lucruri, haine, medicamente, probabil şi rechizite şcolare pentru copii.Pentru mine, acest raid înseamnă o excursie în necunoscut, într-o lume complet diferita de a noastra, o călătorie în natura neatinsă (în mare parte) şi în acelasi timp o ocazie de a descoperi ceva nou, şi aici nu mă gandesc numai la locurile necunoscute, ci şi la limitele propriei noastre fiinţe.A.P.: Ce planuri aveţi pe viitor, în afara de raidului trans-Sahara, împreună cu această Dacie?K.D.: Dacă ne vom întoarce teferi, atât maşina cât şi noi, mai planificam să ajungem şi în Asia, până la lacul Bajkal şi Mongolia. Şi acest drum este pe listă de ceva timp, dar lipsa de fonduri şi de timp a spulberat planurile. Poate în viitorul apropiat…A.P.: În acest sfârşit de săptămână veţi participa cu maşina la Parada Automobilelor de Epocă. De ce merită o Dacie să fie prezentă la aceasta paradă?K.D.: Sincer, la Parada Automobilelor de Epoca n-am vrut să mă duc, masina Dacia o ştim cu toţii, iar exemplarul acestaa nu este modificat spectaculos de mult. Dimportivă, m-am ferit de modificările prea stridente, deoarece la un control rutier şi asa ma astept la amenzi. În schimb, la insistenţele prietenul meu, Mihaly, unul dintre organizatori, am hotărât să mă prezint totuşi, dacă dânşii sunt de părere că locul acestei Dacii este acolo.A.P. De unde aveţi pasiunea pentru automobile vechi?K.D.: Pasiunea, nu ştiu, a venit aşa pe parcurs, în ultimii ani de facultate la inginerie mecanică. Pe undeva este şi o trăsătură moştenită, tatăl meu repara “en-gros” maşinile şefilor şi prietenilor în timpul comunismului. Iar pe atunci existau doar maşini socialiste şi vechi, cel putin pe la noi, în zona Harghitei. După câţiva ani de practică în meserie mi-am dat seama că motocicletele şi masinile vechi sunt nişte construcţii foarte simple şi foarte ingenioase în acelasi timp. De asemenea am mostenit o motocicleta Simson AWO de la tatal meu, care este din 1958, şi n-am vrut să o dau la fier vechi, ci o restaurez încet-încet şi pe aceea.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
30 septembrie, 2024
Dr. Delia Nicoară, IOCN: „E nevoie de abordări individualizate în prevenirea cancerului”
30 septembrie, 2024
La ce întrebări răspunde Chatbotul RAReș, disponibil pe site-ul Registrului Auto Român
30 septembrie, 2024
Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de Cancer
30 septembrie, 2024
Până în anul 2050, numărul de cazuri noi de cancer va crește cu 77 la sută
30 septembrie, 2024
Institutul Oncologic din Cluj, partea a unei rețele de expertiză europeană de luptă împotriva cancerului

Vicepreședintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, Dan Mureșan, a prezentat ...

TOP 3 consecințe ale respingerii aderării României la Spațiul Schengen terestru

Deputatul PSD Patriciu Achimaș-Cadariu nu crede că PNL va ieși de la guvernare: „E campanie ...

Deputatul Achimaș-Cadariu: PNL va ieși de la guvernare PLUS Cel puțin două partide din România ar trebui interzise

În sezonul rece, confortul termic din locuință devine o prioritate pentru fiecare dintre noi. O ...

Soluția ideală pentru confort în casa ta. Ce trebuie să știi despre eficiența unui calorifer electric

Alegerea unei centrale termice este o decizie importantă, care va influența confortul și eficiența energetică ...

TOP 7 aspecte pe care nu trebuie să le omiți atunci când vrei să cumperi o centrală termică

D.G.R.F.P. Cluj-Napoca reamintește persoanelor fizice că în anul 2024, termenul limită de depunere a formularului ...

30 septembrie 2024 – termen limită de depunere a formularului 216 și de plată, pentru impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare

Institutul Oncologic din Cluj pune umărul la întărirea rețelelor europene de expertiză oncologică pentru viitorul ...

Dr. Delia Nicoară, IOCN: „E nevoie de abordări individualizate în prevenirea cancerului”

Registrului Auto Român le transmite șoferilor că de acum pot accesa informații tehnice via Chatbotul ...

La ce întrebări răspunde Chatbotul RAReș, disponibil pe site-ul Registrului Auto Român

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” (IOCN) contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de ...

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de Cancer
Success message!
Warning message!
Error message!