“Încă există o reticență a clienților de a cumpăra online, în comparație cu modul în care se comportă cumpărătorii de peste hotare (…). Afacerea obisnuita nu pune suficient accent pe canalele de promovare online (blog, social media, campanii de promovare online etc). Ceea ce inseamna in final ca este loc pentru cei care au curajul sa fie astazi pionieri pe domeniul lor”, spune Florin Roșoga, considerat blogerul numărul 1 în România pe zona de dezvoltare personală.
Florin Rosoga FOTO: FacebookFlorin este urmărit de peste 120.000 de cititori lunari și 300.000 pagini afișate lunar, mai mult de 30.000 de abonați la blog. Scrie despre evoluție personală, antreprenoriat online și ofera consultanță pe aceste subiecte. Este căsătorit și are un băiețel de 5 ani.Oferă consultanță individuală și organizațională despre blogging, social media și productivitate. Este și public speaker pe aceste subiecte.
Începutul
Curioși de succesul pe care îl are în mediul online dar și ca autor, i-am propus un interviu din care să aflăm mai multe despre ceea ce reprezintă pasiunea lui: blogging-ul.Florin Șomodi: De ce ai ales acest domeniu și care sunt, în două cuvinte, avantajele și dezavantajele lui în România anului 2013?Florin Roșoga: Am ales să scriu pe blogul meu www.florinrosoga.ro despre dezvoltare personala și ulterior despre antreprenoriat online pentru că sunt domenii care mă interesau pe mine însumi și despre care vroiam să învăț mai multe. Adevărul este că nu am avut un plan foarte bine pus la punct de la bun început, a fost mai degrabă o joacă. Vroiam să văd ce pot învăța eu însumi.Avantaje: domenii în plină dezvoltare în România, cu mult potențial în fațăDezavantaje: trebuie să construiești totul de la zero, informațiile existente în română sunt incomplete și uneori eronateFlorin Șomodi: Cum apreciezi nivelul pieței locale clujene/regionale pe sectorul tau?Florin Roșoga: În zona Clujului există atât interes pentru subiect, cât și mai multe proiecte care îl vizează. Sunt câteva organizații dintre cele mai bune în România care oferă produse de calitate de dezvoltare pesonală aici.Există în continuare mult potențial pe partea de dezvoltare de produse online pentru piața de dezvoltare personală sau domenii conexe și mă aștept ca în următorii ani pe piață să apară proiecte noi cu produse proprii.
Cum devine joaca o afacere
Florin Șomodi: Cum ți-au influențat viziunea studiile făcute în facultate și/sau după?Florin Roșoga: Am absolvit Politehnica din Cluj. Ceea ce am învățat în facultate m-a ajutat prea puțin. A trebuit să învăț ulterior de la zero tot ce am avut nevoie să știu.Florin Șomodi: Cum ai pornit afacerea? A fost Greu? Ai avut momente de ezitare?Florin Roșoga: Am pornit-o din joacă. La început nu am gândit-o ca o afacere, vroiam doar să scriu online despre experiențele mele și să cresc un blog. Pe măsură ce primul blog și următoarele au crescut am luat în considerare transformarea lor într-o afacere.Au existat câteva momente foarte dificile, am avut și ezitări. Fiind părinte nu îmi permit luxul de a da greș sau de a renunța. Am mers mai departe.Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de suflet realizate până acum?Florin Roșoga: Blogul www.florinrosoga.ro, devenit cel mai apreciat blog românesc de dezvoltare personală (peste 120.000 de vizitatori lunar). Este proiectul în care am investit cel mai mult efort până acum, iar rezultatele nu au întârziat să vină.Un al doilea proiect care mi-a oferit multă satisfacție este cartea “Arta Dezvoltării Personale” pe care am lansat-o în 2013 și care a fost pentru mine o ocazie să înțeleg mai bine procesul de publicare și lansare exclusiv onlive a unei cărți de către un blogger. Cartea este disponibila pentru comanda online la www.artadezvoltariipersonale.ro.Și un al treilea proiect, recent, este Blog2Money. Blog2money (www.blog2money.ro) este o serie de tabere de tip bootcamp care doresc să ghideze pas cu pas pe cineva de la zero la un blog apreciat și ulterior la transformarea blogului într-o afacere.Ne interesează să „transformăm” oameni simpli în antreprenori online, prin aceleași strategii pe care eu le-am folosit să ajung bloggerul no. 1 de dezvoltare personală și adăugând suplimentar educație financiară și antreprenorială oferită de cel mai apreciat trainer de educație financiară din România. Creăm practic un antreprenor online desăvârșit. Este un concept nou care nu există în România sub această formă și nu știu să existe nici în mediul internațional.
Dezvoltarea personală
Florin Șomodi: Ce inseamna de fapt dezvoltare personala?Florin Roșoga: Dezvoltarea personala, cred eu, inseamna la final modul in care noi evoluam si devenim o mai buna versiune a noastra. Evolutia noastra ca si oameni, de cand ne nastem pana murim.Florin Șomodi: De ce inceteaza unii dintre noi sa se dezvolte personal?Florin Roșoga: Sunt multi oameni care nu stiu ca se pot dezvolta, ca se pot schimba. Sau care pur si simplu sunt prea speriati de problemele lor personale si nu stiu incotro sa o apuce. Cu putina indrumare ar putea iesi din starea lor si s-ar putea transforma.Florin Șomodi: A te dezvolta inseamna a iesi din zona ta de confort si a experimenta lucruri noi. E usor?Florin Roșoga: De obicei nu. Presupune ca la un moment dat sa iti confrunti temerile si sa treci peste ele. Iar daca nu esti obisnuit sa iesi din cochilia ta (zona de confort), inceputul e de obicei dificil. Cu rabdare, putem trece peste asta.Florin Șomodi: Ce invata de la tine persoanele care cer consultanta pe dezvoltare personala?Florin Roșoga: Discutam despre ceea ce isi doresc ei si ce ii impiedica sa obtina asta. Nu obisnuiesc sa ofer solutii la aceste probleme, chiar daca as putea sa le ofer. Prefer sa-i ajut sa descopere solutiile lor, iar eu doar sa le deschid ochii. La final, ii ajut sa devina o mai buna persoana, orice inseamna asta pentru ei.Florin Șomodi: Cum se schimba acesti oameni?Florin Roșoga: Prin mici actiuni de zi cu zi, care presupun mai ales sa isi schimbe vechile obiceiuri negative cu altele care le schimba viata in bine.
Reticențe online
Florin Șomodi: Care au fost cele mai mari provocări în business-ul tău până acum?Florin Roșoga: Cele mai mari provocări au fost legate de promovarea produselor mele, ținând cont că promovarea o fac exclusiv online. Încă există o reticență a clienților de a cumpăra online, în comparație cu modul în care se comportă cumpărătorii de peste hotare.Am experiență de peste 10 ani în promivarea de produse pe piața internațională și multe dintre strategiile funcționale acolo nu au funcționat pe spațiul de limba română. A trebuit să inventez noi abordări și strategii pentru limba română.Florin Șomodi: Cum apreciezi susținerea statului oferită tinerilor intreprinzători?Florin Roșoga: Știu că există mai multe inițiative în acest sens, dar nu cunosc detalii.Florin Șomodi: Care sunt cele mai de succes afaceri online?Florin Roșoga: In domeniul meu de expertiza afacerile informationale sunt printre cele cu cel mai mare potential de viitor. Cele in care produsul final este format din cunostintele acumulate, cunostinte care ofera solutii la problemele unor oameni. Cred ca in anii viitori domeniul acesta se va dezvolta exponential in Romania.Florin Șomodi: Este suficient de bine inteles de catre mediul economic mediul online ca si canal eficient de promovare a afacerii?Florin Roșoga: Inca nu suficient. Inca afacerea obisnuita nu pune suficient accent pe canalele de promovare online (blog, social media, campanii de promovare online etc). Ceea ce inseamna in final ca este loc pentru cei care au curajul sa fie astazi pionieri pe domeniul lor…Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de viitor?Florin Roșoga: Doresc să dezvolt o serie de tabere și platforme online care să suțină educația antreprenorilor online, bazându-mă preponderent pe experiența mea în această direcție și pe strategiile pe care le-am dezvoltat și stiu că funcționează pe spațiul online românesc. Blog2Money este primul proiect în această direcție, în 2014 îl voi continua cu o platformă de tip membership pentru educație antreprenorială online.Florin Șomodi: Cu ce se completează meseria ta în timpul liber?Florin Roșoga: Timpul liber obișnuiesc să îl petrec alături de familie.
Sfaturi pentru tinerii antreprenori
Florin Șomodi: Ce sfat ai să le dai celor care acum doresc să-și deschidă un business propriu?Florin Roșoga:a. Să facă un plan de început, care să fie bun, iar apoi să-I dea drumul. Vor avea ocazia să-l îmbunătățească din mers, nu e nevoie să fie perfect de la început. Să nu încerce să fie nici perfecți, nici mediocri.b. Să folosească instrumentele de promovare online, în special email marketing, social media și blogul. Blogul devine unul dintre cele mai eficiente instrumente de promovare și branding online, iar costurile sale de dezvoltare sunt rezonabile.c. Să fie consecvenți în construirea unei identități online. Cheia este să rămână mereu prezenți și să își crească pas cu pas vizibilitatea.Florin Șomodi: Care ar fi mesajul catre cei ce doresc să își crească vizibilitatea pe social media?Florin Roșoga: Am lucrat în ultimii ani cu foarte multe persoane sau organizații pentru a le ajuta să își crească vizibilitatea online. Și îți pot spune că probabil cel mai important factor este acela de a fi consecvent și a testa mereu ce funcționează și ce nu. Cei care considera ca au nevoie de consiliere, pot sa ma contacteze prin intermediul blogului meu.Fii primul care citește următoarele interviuri din rubrica Coffee Talk abonându-te la newsletterul nostru AICI.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.