• Acasă
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • De ce avem atatea farmacii sau sali de jocuri de noroc la fiecare colt de strada? Află răspunsul!

De ce avem atatea farmacii sau sali de jocuri de noroc la fiecare colt de strada? Află răspunsul!

Publicat: 17 ianuarie, 2024 16:00

Actualizat: 19 ianuarie, 2024 19:31

Observam ca se intampla diverse lucruri in jurul nostru, in business, in zona comerciala sau electorala si nu reusim sa intelegem destul de bine comportamentele si alegerile oamenilor. De ce avem atatea farmacii sau sali de jocuri de noroc la fiecare colt de strada? De ce ne e frica de saracie? De ce alegem eroul salvator din politica in ultimul moment?nevoia de magie la romani

Astfel, Marius Luican, CEO – Reveal Marketing Research, isi propune sa dea o explicatia stiintifica acestor alegeri ale romanilor, pe care o regasiti in articolul de mai jos.

“Observăm că există numeroase voci care critică faptul că la fiecare colț de stradă există o bancă, o farmacie și o sală cu jocuri de noroc, însă cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema ține de educația și de cultura specifică românilor, care mai degrabă încurajează arderea unor etape și recompensa imediată, decât munca și efortul susținut?“

Cum arată societatea românească astăzi?

În contextul autohton, așteptările și valorile oamenilor evidențiază că prioritățile și preocupările actuale sunt dominate în general de frici, anxietăți și o nevoie sporită de control.

Fricile românilor au radăcini adânci în istoria tumultoasă a țarii. Instabilitatea economică și politică, diversele presiuni sociale sau știrile panicarde au contribuit la formarea unui teren fertil pentru dezvoltarea unei angoase persistente legate de viitor. Într-o lume agitată, în care oamenii deplâng faptul că fiecare zi aduce noi provocări și incertitudini se caută adesea soluțiile cele mai rapide, facile și miraculoase pentru a depași temerile și anxietătile vieții cotidiene. Se preferă așadar shortcut-ul, ca soluție eliberatoare de presiunea și dependențele comportamentale și mentale dominante. Aceste “găuri miraculoase” în gardul anxietății sunt alese în detrimentul construcției lente, progresive, pas cu pas. Ele țin de noi, de natura, educația și psihologia poporului român.

Observăm că există numeroase voci care critică faptul că la fiecare colț de stradă există o bancă, o farmacie și o sală cu jocuri de noroc, însă cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema ține de educația și de cultura specifică românilor, care mai degrabă încurajează arderea unor etape și recompensa imediată, decât munca și efortul susținut?

Pentru a încerca să găsim raspunsuri la aceste întrebări, vom face apel la unul dintre modelele de analiză utilizate în universul marketingului și psihologiei consumatorilor, care ne ajută să întelegem în profunzime complexitatea nevoilor, motivațiilor și a comportamentului uman. Acest instrument se numește harta arhetipurilor.

Ce este harta arhetipurilor?

Conceptul de arhetipuri derivă din psihologia analitică a lui Carl Gustav Jung, care identifică modele colective de gândire și comportament care transcend culturile și epocile. În acest context, arhetipurile devin o hartă a terenului mental al consumatorilor, relevând direcțiile motivaționale dominante și preferințele adiacente. Într-un sens mai larg, aceste arhetipuri reprezintă categorii simbolice ce capturează aspecte esențiale ale identității și aspirațiilor, reflectând modul în care oamenii se raportează la lumea din jurul lor.

Pe această hartă sunt poziționate o serie întreagă de arhetipuri, care servesc ca puncte cardinale, oferind o perspectivă asupra motivelor fundamentale care ghidează alegerile și acțiunile individuale ale oamenilor. Totodată harta arhetipurilor ajută în poziționarea diferitelor categorii de produse, segmente de consumatori sau brand-uri.

Ce semnifică fiecare arhetip?

  • Arhetipul Ancoră este teritoriul fricilor și anxietăților, simbolizând nevoia de stabilitate, control și siguranță.
  • Arhetipul Expertului reprezintă dorința de cunoaștere profundă, competentă și expertiza într-un domeniu specific, generat de un alt tip de manifestare a anxietăților.
  • Arhetipul Magicianului simbolizează dorința de transformare rapidă, inovație și descoperire a unor soluții neconvenționale, permițând explorarea unor perspective noi și îndraznețe.
  • Arhetipul Jesterului sau “Bufonul” semnifică dorința de nonconformism, eliberare, divertisment, imprevizibilitate, într-o notă superficială, hilară și chiar necredibilă.

Observăm faptul că Ancora și Expertul sunt situate în partea de jos a hărții arhetipurilor, iar Magicianul și Jesterul sunt poziționate diametral opus, acest lucru însemnând că reprezintă soluții absolut antagonice primelor.

Ce aplicatibilitate are însa această hartă a arhetipurilor în societatea românească și ce implicații are în ceea ce privește nevoile și motivațiile oamenilor?
Într-o societate care se confruntă cu grave provocări și carențe educaționale și culturale, aceste arhetipuri oferă o viziune esențială asupra modului în care românii răspund la presiunile și cerințele mediului înconjurător.

Pentru poporul român, arhetipurile Ancoră, Expert, Magician și Jester (“Bufon”) domină mentalul colectiv.

Cum identificăm arhetipurile în societatea românească?

Frica de boală

Una dintre fricile fundamentale ale românilor este cea legată de starea de sănătate (poziționată în zona de Ancoră și Expert), iar shortcut-ul către zona de Magician este reprezentată de dorința oamenilor de a accesa vindecări sau ameliorări rapide ale stării de sănătate.

În căutarea unor soluții simple, cu efect imediat, medicamentele și suplimentele alimentare oferă beneficii “instant”, care pot rezolva “ca prin minune” problemele de sănătate și anxietățile legate de acestea, transformând astfel radical calitatea vieții, în lipsa unei prevenții pe termen lung sau a schimbării stilului de viață.

Frica de sărăcie și marginalizare socială

Frica de sărăcie și marginalizare socială reprezintă o altă temere foarte răspândită și adânc înradăcinată (poziționată tot pe teritoriul Ancoră). Aceasta provine adesea din incertitudinea economică, dificultățile de a asigura un trai decent și teama de a nu putea satisface nevoile de baza.

Mulți români speră că pot depași dificultățile financiare, îmbogățindu-se peste noapte, ca prin minune (teritoriul Magician), dacă vor merge să joace la casele de pariuri sau vor caștiga la loterie. Cazinourile, pariurile sportive și alte forme de gambling sunt atractive întrucât oferă tentația câstigului fară efort, generând iluzia unor câstiguri imediate și speranța că prosperitatea poate veni rapid.

În mod fundamental, în percepția românilor, băncile sau companiile financiare sunt poziționate ca identitate pe teritoriul Ancorei și Expertului (al controlului, siguranței, profesionalismului), iar numai unele servicii (online sau digitale, precum aplicațiile sau cardurile) sunt poziționate pe teritoriul Magician (al transformării, inovației, noutății). Cu toate acestea, companiile preferă să ofere shortcut-uri de acces către zona Magicianului întrucât așa răspund cu succes unor pachete de nevoi relevante și deja existente.

Mitul salvatorului în politică

Un aspect interesant poate fi observat cu ușurință în politică. Aici, pe lângă arhetipul Magicianului, care poate juca același rol transformativ, găsim arhetipul “bufonului”, al Jester-ului. Vă las pe voi să descoperiți bufonii din politică. Însă, dincolo de bufoni, există candidați cu notorietate și încredere, pe care îi cunoaștem de ani de zile, care și-au clădit cariera carămidă cu carămidă prin multă muncă și sacrificii, făcând lucruri palpabile de care a auzit toată lumea.

Așadar, avem alegeri în 2024. Ce credeți că se va întampla atunci când vine un candidat de care nu s-a auzit mai nimic, dar posedă o aură mesianică, și care, ca prin minune, în ultimul moment, oferă soluții miraculoase care răspund unor apăsări profunde? Ce vor alege românii? Vor avea un comportament electoral așa cum am mai văzut în trecut sau se va schimba ceva? Vor dori să construiască progresiv sau vor folosi din nou bagheta magică? Vor alege ceva deja știut, la vedere sau vor folosi din nou jobenul?

În societatea agitată a României contemporane, încarcată de stres și incertitudine, în lipsa educației, românii sunt și probabil vor fi în continuare adepții căutării unor soluții miraculoase ca panaceu pentru depășirea fricilor fundamentale.

Deși interesați de schimbări profunde, transformative, probabil nu vor face nimic, întrucât este mai confortabil să ai la îndemană “baghete magice” moderne, chiar dacă acestea implică doar luarea unei pastile, parierea pe câteva numere la o ruletă sau alegerea soluției salvatoare pentru bunul mers al țării.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
5 decembrie, 2024
Trei decenii cu Rialda la Cluj
10 octombrie, 2024
Soluția ideală pentru confort în casa ta. Ce trebuie să știi despre eficiența unui calorifer electric
10 octombrie, 2024
TOP 7 aspecte pe care nu trebuie să le omiți atunci când vrei să cumperi o centrală termică
25 septembrie, 2024
Cum să obții cea mai bună variantă a preparatelor culinare
5 septembrie, 2024
Cum să alegi un țarc de joacă pentru copilul tău? CINCI aspecte de luat în considerare

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA a fost ales Președinte al Consiliului Economic și Social. ...

Sterică Fudulea de la IMM ROMÂNIA, ales președinte al Consiliului Economic și Social

Începând din 15 ianuarie 2025, compania aeriană AnimaWings va conecta orașul Cluj-Napoca cu capitala României, ...

AnimaWings dă start zborurilor directe Bucureşti – Cluj şi retur începând cu 15 ianuarie 2025

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj şi compania aeriană LOT Polish Airlines întâmpină Noul An cu ...

Aeroportul Internaţional Cluj şi LOT Polish Airlines anunţă creşteri de frecvenţe pentru zborurile spre Varşovia

Tot mai mulți români din marile orașe se laudă că în România se trăiește mai ...

În România se trăiește mai bine decât în diaspora? Ce răspunde economistul Dan Mureșan

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și WIZZ AIR au anunțat o nouă rută internațională din ...

Aeroportul Internațional Cluj anunță o rută nouă spre Castellón din vara lui 2025

În viața cotidiană, situațiile financiare neprevăzute pot apărea când te aștepți mai puțin. Îți faci ...

Cum să folosești eficient IFN-ul ca rezervă de bani până la următorul salariu

Dan Sicobean, consultant fonduri guvernamentale & europene și membru al Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj ...

Dan Sicobean, consultant fonduri: La ce să te aștepți dacă vrei să-ți finanțezi afacerea în 2025

Dan Mureșan, vicepreședintele IMM România, a avut o reacție dură la Ordonanța trenuleț, scoasă din ...

Dan Mureșan, vicepreședinte IMM România, reacție dură la Ordonanța trenuleț: Greva fiscală ar fi justificată
Success message!
Warning message!
Error message!