Românii au zeci de mii de drone iar autoritățile din domeniul aeronautic spun că avioanele de pasageri pot fi puse în pericol dacă piloții acestor aparate nu respectă legislația în domeniu. La Cluj au existat și incidente. De exemplu, un echipaj de pe un elicopter SMURD a sesizat că o dronă survola Cluj Arena la o altitudine de 900 de metri, punând în pericol traficul aerian. Înalțimea legală la care aceste aparate de zbor pot fi pilotate este de maxim 120 de metri, cu condiția să nu fie restricții în acea zonă (culoar de zbor, mulțimi etc.).
Dronele și legislația care reglementează modul în care acestea pot fi folosite au fost subiectele unei întâlniri care a avut loc la Aeroportul Cluj.
Datele oficiale arată că, pe parcursul anului 2021, s-a înregistrat o creștere a numărului de raportări cu privire la incidente în care au fost implicate drone, iar multe dintre acestea au avut loc în apropierea unor aeroporturi civile, afectând traficul aerian și, implicit, determinând pierderi financiare pentru companiile aeriene și aeroporturi.
Potrivit datelor Autorității Aeronautice Civile Române, în ultimii 4 ani au fost înregistrate 30 de evenimente în care au fost implicate aeronave fără pilot, care au afectat desfășurarea activităților pe aeroporturi. În anul 2018 au avut loc două astfel de incidente, 11 s-au petrecut în 2019, șapte în anul 2020, iar în anul 2021 au fost înregistrate zece incidente.
La Cluj, un elicopter a fost incomodat de o dronă ridicată mult prea sus de pilot, la 900 de metri, când înălțimea permisă e de 120 de metri, iar cazul este anchetat de autorități, a declarat șeful de serviciu al Autorității Aeronautice Civile Române, Remus Dogaru, prezent și el la întânirea de la Cluj.
David Ciceo, Directorul General al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a declarat că cei care ridică drone în zone de excludere riscă nu doar amendă, ci și dosar penal, pentru că fapta reprezintă o infracțiune, potrivit Codului Aerian. El a spus că în timpul UNTOLD, patru drone au survolat Cluj Arena, în zona culoarului de zbor.
“Suntem conștienți că domeniul aeronavelor fără pilot este în plină expansiune, accelerată de avansul tehnologic din ultimii ani. Acest domeniu are un potențial economic semnificativ, ce nu poate fi ignorat, dar trebuie să luăm toate măsurile pentru ca această dezvoltare să aibă loc într-un cadru coerent, bine reglementat, care să nu pună în pericol siguranța activității de transport aerian convențional. Vrem să fim o parte activă în această dezbatere care trebuie să țină cont, în primul rând, de siguranța aeronautică”, a spus David Ciceo.
La ședința de lucru au participat reprezentanți ai Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, ai Autorității Aeronautice Civile Române și ai altor instituții cu atribuții în domeniul singuranței și ordinii publice. Părțile implicate au convenit asupra necesității accelerării colaborării inter-instituționale în vederea prevenirii situațiilor în care dronele ar putea periclita siguranța și securitatea traficului aerian și a operațiunilor pe aeroporturi, dar și a intervenției rapide și coordonate în cazurile unor incidente în care sunt implicate drone. Vezi aici tipuri de drone și reguli de pilotare.