La Cluj există un grup de lucru care pregătește stabilirea unei noi componențe a consiliilor de administrație la școlile din oraș, potrivit noii Legi a educației.
Potrivit Primariei Cluj-Napoca, în aşteptarea adoptării normelor de aplicare a legii – aflate în acest moment în dezbatere publică – administraţia locală a apelat la comunitate pentru a pregăti cadrul de funcţionare al consiliilor de administraţie din grădiniţele şi şcolile clujene. Legea educatiei nr.1/2011 se va aplica începând cu anul şcolar 2011-2012.Principala noutate din punctul de vedere al administraţiilor locale se referă la modalitatea de alcătuire a Consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ, în care 1/3 din ponderea voturilor o va avea administraţia locală (reprezentantul primarului şi respectiv reprezentanţii consiliului local), 1/3 părinţii şi 1/3 grădiniţa sau şcoala.În măsura în care consiliile de administraţie vor valida managementul directorilor, acest algoritm este, din punctul nostru de vedere, foarte important.Pentru a răspunde acestor importante schimbări de politica publică în domeniul educaţiei, Primăria municipiului Cluj-Napoca a iniţiat organizarea unui grup de lucru interdisciplinar format din reprezentanţi ai tuturor factorilor implicaţi în procesul educativ: reprezentanţi ai părinţilor – prin Asociaţia Judeţeană a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar Cluj, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, ai ONG-urilor locale – prin Fundaţia Părinţi Clujeni, ai mediului de afaceri – prin Camera de Comerţ şi Industrie Cluj, ai instituţiilor de învăţământ superior – prin universităţi clujene, ai învăţământului privat – prin Şcoala Internaţională Cluj şi administraţiei locale – prin reprezentanţi ai Primăriei municipiului Cluj-Napoca.Acest grup de lucru care se întâlneşte periodic îşi propune să actualizeze strategia de dezvoltare locală a municipiului Cluj-Napoca la cerinţele noii legi a învăţământului. Principala provocare pe care o aduce această lege pentru comunitatea locală este creşterea puterii decizionale a consiliilor de administraţie din şcoli şi grădiniţe, a transparenţei şi eficienţei luării deciziilor în acest for executiv esenţial în conducerea oricărei unităţi de învăţământ.De asemenea, prin creşterea numărului de reprezentanţi desemnaţi de Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca în consiliile de administraţie din unităţile şcolare, ne aflăm în faţa oportunităţii date comunităţii locale (părinţi, mediu de afaceri, mediu academic, consilieri locali etc.) de a participa activ şi responsabil la aşezarea învăţământului clujean pe principii viabile şi eficiente de organizare şi funcţionare, adaptate nevoilor fiecărei unitate de educaţie în parte.„Am aşteptat atât ca decizia să se mute la nivel local, încât acum, când avem ocazia să decidem pentru fiecare dintre grădiniţele, şcolile sau liceele clujene strategia care li se potriveşte şi direcţia de dezvoltare pe care o considerăm potrivită, trebuie să ne asigurăm că trimitem în consiliile de administraţie ale şcolilor oameni capabili să le asigure realizarea acestor obiective”, a declarat primarul Sorin Apostu.Participanţi la Grupul de lucru
- Cătălin Chiş, Fundatia Părinţi Clujeni
- Cristina Grigore, Fundatia Părinţi Clujeni
- Vilcsek Karoly, Asociaţia Judeţeană a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar Cluj
- Florian Ovidiu, Asociaţia Judeţeană a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar Cluj
- Violeta Ilea Bonda, Asociaţia Judeţeană a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar Cluj
- Ioan Pop, Profesor universitar
- Nicolae Jurcău, Profesor universitar
- Anca Cristina Hodorogea, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj
- Lolica Tătar, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj
- Maria Simut, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj
- Laura Ionescu, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj
- Cristofor Filipaş, Primăria Cluj-Npoca
- Voichiţa Bondor, Primăria Cluj-Npoca
- Oana Buzatu, Primăria Cluj-Npoca
- Lucia Boariu, Director Departament Consultanţă CCI cLuj
- Ioan Drimuş, SC EST COMPANY ROM SRL
- Simona Baciu, Şcoala Internaţională Cluj
- Ciprian Ghisa, Şcoala Internaţională Cluj
Legea învăţământului – modificări importanteArt. 96. – (1) Unităţile de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică sunt conduse de consiliile de administraţie, de directori şi de directori adjuncţi, după caz. În exercitarea atribuţiilor ce le revin, consiliile de administraţie şi directorii conlucrează cu consiliul profesoral, cu comitetul de părinţi şi cu autorităţile administraţiei publice locale.(2) În unităţile de învăţământ de stat consiliul de administraţie este organ de conducere şi este constituit din 7, 9 sau 13 membri astfel:a) în cazul unităţilor de învăţământ de nivel gimnazial cu un singur rând de clase, consiliul de administraţie este format din 7 membri cu următoarea componenţă: 3 cadre didactice, inclusiv directorul; 2 reprezentanţi ai părinţilor; un reprezentant al primarului; un reprezentant al consiliului local. Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi pentru învăţământul preşcolar şi primar;b) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri, dintre aceştia 4 sunt cadre didactice, un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai consiliului local şi 2 reprezentanţi ai părinţilor. Directorul şi directorul adjunct sunt membri de drept ai consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;c) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 13 membri, dintre aceştia 6 sunt cadre didactice, un reprezentant al primarului, 3 reprezentanţi ai consiliului local şi 3 reprezentanţi ai părinţilor. Directorul şi directorul adjunct sunt membri de drept ai consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă.Art. 66. (3) În cadrul Curriculumului Naţional, disciplinele obligatorii au o pondere de 80% în planurile-cadru de la nivelul învăţământului obligatoriu şi de 70% în cele de la nivelul liceului.(4) În cadrul Curriculumului Naţional, disciplinele opţionale au o pondere de 20% în planurile-cadru pentru învăţământul obligatoriu şi de 30% în cele pentru liceu.