Șoferii vor plăti mai mult pentru benzina si motorina pentru ca Guvernul va majora de la 1 septembrie accizele la carburanti cu 22% pentru benzină şi cu 14% pentru motorină. La pompa, scumpirea va fi de aproximativ 40 de bani. Un proiect de act normativ in acest sens a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finante.
La benzina fără plumb, nivelul accizei va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri.
La motorină, nivelul va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
Justificari
Guvernul a justificat aceste majorari.
„În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce privește nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene.
Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru).
Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.
Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria.
În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei.
De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină).
Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.
Proiectul de act normativ poate fi consultat aici.