“Igen, tessék! – Da, poftiţi!”. Clujenii de etnie maghiară vor putea ști exact în ce instituții și magazine din oraș se vor putea adresa și în limba maghiară. Un ONG va distribui abţibilde și ecusoane în acele locuri sau birouri dispuse să permită comunicarea în această limbă. Asociaţia Claudiopolis din Cluj, în colaborare cu Forumul Tineretului din Cluj (KIFOR) şi Uniunea Studenţească Maghiară din Cluj (KMDSZ) lansează campania intitulată “Igen, tessék! – Da, poftiţi!” pentru promovarea multilingvismului în Cluj.Obiectivul acestei campanii este facilitarea comunicării dintre acei furnizori de servicii (instituţii, firme, ONG-uri) şi clienţii lor, care îşi propun valorificarea ca resursă a multilingvismului.”Drepturile privind utilizarea limbilor minoritare în spaţiul public constituie o parte esenţială a cadrului legislativ, care facilitează păstrarea identităţii minorităţilor naţionale. Prin urmare, implementarea lor este un demers complex ce vizează nu doar activitatea autorităţilor publice, dar şi membrii comunităţilor etnice, precum şi populaţia majoritară”, explică cei care au inițiat campania.Ei cred că ar trebui implementate prevederile legale româneşti din Legea 282/2007 privind ratificarea Cartei Europene a Limbilor Regionale sau Minoritare – instrument al Consiliului Europei care oferă principii orientative privind modul în care limbile regionale şi minoritare ar trebui protejate şi promovate.Potrivit organizatorilor, aplicarea în România a prevederilor asumate prin această lege este monitorizată prin rapoarte periodice privind progresul realizat, pe trei domenii: administraţie, educaţie, mass-media.Ei spun că proiectul „Igen, tessék! – Da, poftiţi!” doreşte să încurajeze toţi actorii sociali, economici şi instituţionali în ceea ce priveşte utilizarea limbii maghiare la o scară cât mai largă.„În decursul pregătirii acestei campanii am lansat invitaţii de parteneriat către cca. 50 de firme şi companii care îşi desfăşoară activitatea în Cluj, către Primăria municipiului Cluj Napoca, Consiliul Judeţean Cluj, Universitatea multiculturală Babeş-Bolyai, de a participa la această iniţiativă prin afişarea materialelor promoţionale ce poartă elementul de identitate vizual al campaniei (abţibilde, ecusoane) în acele locuri, birouri, în care comunicarea cu cetăţenii se poate realiza şi în limba maghiară”, afirmă organizatorii campaniei.Ei vom contacta, după evenimentul de lansare, conducătorii tuturor instituţiilor deconcentrate/descentralizate din Cluj, ai instituţiilor de învăţământ superior, ai furnizorilor de servicii sociale, de sănătate etc. respectiv pe toţi agenţii economici doritori să participe la această iniţiativă.
“Igen, tessék! – Da, poftiţi!” La Cluj apar abţibilde și ecusoane în magazinele și birourile care încurajează și folosirea limbii maghiare
ULTIMELE ȘTIRI