Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului este considerata de mai multi teologi drept „Pastele verii”, fiind sarbatoarea cea mai cunoscuta in popor din acest anotimp si cea mai importanta din cele inchinate Nascatoarei de Dumnezeu. In aceasta zi, ortodocsii si romano-catolicii sarbatoresc atat moartea si ingroparea, cat si invierea si inaltarea la cer a Maicii Domnului.Praznicul Adormirii Maicii Domnului sau „Pastele verii”, adevereste si intareste credinta noastra in invierea cea de obste. Invierea si Inaltarea Maicii Domnului la cer nu trebuie privite ca niste privilegii ale ei personale, deoarece, spre deosebire de Mantuitorul, nu a inviat prin propria sa putere, ci ea a fost dusa in Imparatia Cerurilor de catre ingeri. Mormantul si moartea nu au putut-o tine pe Maica Vietii, caci nu putea suferi stricaciunea cea care L-a nascut pe Fiul lui Dumnezeu. Noi marturism ca Maica Domnului este acum in stare de inviere. Aceasta stare este produsa de Hristos.Postul Adormirii Maicii Domnului incepe in fiecare an pe 1 august si are o durata de doua saptamani (1-15 august). In popor este cunoscut si sub denumirea de Postul Sfintei Marii sau Santamariei. Este un post care ii pregateste pe crestini pentru cele doua mari praznice din luna august: Schimbarea la Fata (6 august) si Adormirea Maicii Domnului (15 august).Despre Adormirea Maicii Domnului, adica moartea si inaltarea ei cu trupul la cer, nu gasim date in Sfintele Evanghelii, ci numai in Traditia Bisericii. Aceasta este tratata in scrierile a patru parinti orientali: Patriarhul Modest al Ierusalimului, Andrei Criteanul, Gherman al Constantinopolului si Sfantul Ioan Damaschin. Potrivit Traditiei, Maica Domnului a fost instiintata printr-un inger de mutarea ei din aceasta viata.Aceeasi Traditie spune ca Apostolii, aflati in acel moment in diferite zone ale lumii, au fost adusi pe nori pentru a fi prezenti la acest eveniment. Prin pronia divina, Apostolul Toma nu a fost prezent la inmormantare, sosind trei zile mai tarziu. A cerut sa se deschida mormantul Maicii Domnului pentru a-i saruta mainile acesteia, dar intrand in mormant, l-a aflat gol. Acest mormant a fost identificat in Ierusalim, cu toate ca sunt persoane care afirma ca Maria ar fi murit la Efes, locul unde a petrecut multi ani dupa Inaltarea Domnului.Traditia conform careia mormantul Maicii Domnului s-ar afla la Efes are ca punct de plecare faptul ca Sfanta Fecioara a fost incredintata Sf. Ap. Ioan de catre Mantuitor, cand se afla pe Cruce. Se crede ca Maica Domnului l-a urmat pe Sf. Ap. Ioan in Asia Mica, unde a ramas pana la sfarsitul vietii ei. Exista mai multe marturii (Sf. Irineu de Lyon, Grigorie de Tours) privind prezenta Sfintei Fecioare in acest oras. Una dintre ele o constituie descoperirea a doua locuinte in zona Bulbul Dagi (Dealul Privighetorii) – Panagia Kapulu, Casa Preasfintei Fecioare, si cea a Sf. Ioan.
Sfintii Parinti, desi nu neaga prezenta Fecioarei Maria in Efes, o limiteaza la doar cativa ani, dupa care, simtind sfarsitul aproape, s-ar fi intors in Ierusalim, dorind sa vada pentru ultima data locurile in care a patimit Mantuitorul Hristos si, de ce nu, sa fie inmormantata in apropierea Sfantului Sau Mormant.