Ioan Piso vrea să anuleze contractul de 11 milioane de euro încheiat de fosta conducere a Muzeului de Istorie. Cum a ajuns o amenajare muzeală să coste cât o jumătate de stadion
Ioan Piso vrea să anuleze contractul de 11 milioane de euro încheiat de fosta conducere a Muzeului de Istorie. Cum a ajuns o amenajare muzeală să coste cât o jumătate de stadion
Consiliul Județean Cluj a cerut astăzi intervenția Ministerului Culturii pentru a reda publicului Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, inchis din noiembrie 2009 din cauza lucrărilor de reparații și modernizări. Directorul Ioan Piso a declarat in exclusivitate pentru BuzzNews ca saluta demersul. El spune, însa, ca ar trebui mai intai lamurita problema fabulosului contract de 11 milioane de euro plus TVA încheiat pentru modernizarea muzeului de fosta directoare Viorica Crisan cu o firma din Bucuresti – Artex International SRL. Potrivit lui Piso, în anul 2009, conducerea muzeului a organizat o licitație pentru o amenajare expoziţională permanentă. Anunțul a fost publicat într-un ziar central și pe site-ul muzeului, iar la licitația care a avut loc după patru zile s-a prezentat doar Artex International SRL. Contractul a fost semnat in noiembrie iar o luna mai tarziu, spune Ioan Piso, firma a incasat primii bani de la bugetul statului: 1,7 milioane de euro. Ce s-a facut cu această uriașă sumă? Ioan Piso spune că mai nimic. Cea mai buna dovadă e faptul că exponatele Muzeului sunt depozitate în cutii, prin beciuri, iar sălile pustii sunt numai bune pentru turnarea unui film cu stafii. Într-un interviu acordat BuzzNews, profesorul Ioan Piso vorbeste despre culisele acestei afaceri.Raul Chiș: Cum a aparut contractul acesta?Ioan Piso: Noi am avut o expozitie, hai sa zicem ca era invechita, desi era destul de buna, era sala de expozitie temporara si tezaurul. Noi l-am prezentat prima oara publicului. Pe urma m-am batut pentru o cladire noua, in Piata Unirii, dar aceasta solutie a fost abandonata in octombrie 2008, cand am fost dat afara. S-a recurs apoi la acest contract, extrem de pagubos.Raul Chis: Inainte de a intra in detalii spuneti-mi va rog ce se intampla cu exponatele de la muzeu? Ioan Piso: Stau ingramadite in lazi, in depozite ingrasioase.Raul Chis: In beciuri pe undeva sau unde?Ioan Piso: In beciuri, da.Raul Chis: Ce valoare au aceste obiecte?Ioan Piso: Nu se pot evalua in bani, dar va pot spune ca este cel mai important patrimoniu din tara.Raul Chis: Si cine ar trebui sa se implice pentru a fi redat muzeul publicului?Ioan Piso: Ministerul ar trebui sa se implice. Ori tocmai oameni din minister au fortat lucrurile atunci cu contractul. Cei de la muzeu au avut vina lor, dar au fost sfatuiti de inalti functionari din minister. Ministrii vin si pleaca, dar ramane acolo o functionarime care ar trebui trasa la raspundere.Raul Chis: Practic, din acea suma fabuloasa, de 11 milioane de euro plus TVA s-au platit 1,7 milioane de euro.Ioan Piso: Da, si nu ne-am ales cu nimic.Raul Chis: Pentru ce au fost platiti, totusi, acesti bani? 3
Ioan Piso: Acele 1,7 milioane de euro sunt 7 milioane de lei. Din acesti bani, 400.000 de lei s-au dat pentru impachetarea expozitiei in niste cutii si lazi, au fost desfiintate vitrinele si tot a fost desfiintat. 100.000 de lei s-au mai dat pentru o garantie si 6 milioane si jumatate de lei s-au dat pentru un album de 105 pagini care reflecta conceptia firmei – 105 pagini facute la caluclator cu piese virtuale, cu nicio piesa din muzeul nostru. Eu va asigur ca oricare student al meu facea ceva mai bun. Ei bine, pentru asta muzeul a platit un milion si jumatate de euro, asa cum auziti. Un milion si jumatate de euro costa un bloc de 10 etaje.Raul Chis: Mi se de domeniul supranaturalului ce spuneti.Ioan Piso: Pai este supranatural. De aceea se si tace. De ce credeti ca se tace? Cazul e cunoscut de toate institutiile abilitate.Raul Chis: De restul sumei ce ar urma sa faca? Vreo 10 blocuri?
Ioan Piso: Pai, o expozitie cinstita ar fi costat de 10 ori mai putin. Inca ceva: eu am intrat in legatura cu firma si am vrut sa continui. Dar le-am cerut sa intre in legalitate.Raul Chis: Adica? Ioan Piso: Sa detalieaze toate operatiunile executate pe care au primit banii aceia si toate operatiunile viitoare. Le-am trimis trei adrese, am discutat cu ei. N-am primit niciun raspuns de luni de zile. Adica, eu am tot dreptul sa cred ca astepta ca ministerul sa ma dea iarasi afara pentru a primi si celelalte 11 milioane de euro.Raul Chis: Dar aveti semnale ca vor sa va dea afara cei de la minister?
Ioan Piso: Nu stiu, eu nu stiu. De trei ori s-a intamplat.Raul Chis: Dumnevoastra stiti nominal cine a mijlocit acest contract fabulos?Ioan Piso: Stiti care e treaba? Neavand scris nimic negru pe alb, ii las pe altii sa constate si sa declare. Eu atata pot spune, ca ilegalitatea si scandalul sunt cat casa si se cauta ingroparea afacerii. Daca e ilegal contractul trebuiau gasiti vinovatii si daca e legal sa continue. Or nu s-a facut nici una nici alta. Raul Chis: Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice ce rol joaca in povestea asta?Ioan Piso: Au venit in 9 septembrie anul trecut. In mod normal, ar fi trbuit sa trimita intr-o luna raportul. Ne-au trimis raportul dupa cinici luni. Constata niste nereguli, isi exprima nedumerirea in niste privinte, dar au scos de sub supraveghere contractul.Raul Chis: Adica din punctul lor de vedere totul este in regula.Ioan Piso: Da, si pentru a constata asta au asteptat cinci luni. A mai fost si corpul de control al ministrului Culturii. Le-am spus: “Uitati-va, s-au cheltuit 1,7 milioane de euro si nu se vede nimic”. Mi-au raspuns ca pe ei sumele nu ii intereseaza. Si atunci i-am intrebat de ce au mai venit. Pentru ca la fel de bine se puteau da 10 milioane de euro sau 100 de milioane de euro si astia sunt bani publici.Raul Chis: Si cei de la Curtea de Conturi a venit. Ce au spus?Ioan Piso: Au constatat pe o pagina intreaga, deci o pagina intreaga e plina de legile si articolele de lege incalcate, dar nu au administrat nicio actiune penala.Raul Chis: In ce punct poate fi atacat acel contract?Ioan Piso: Stiti care este hiba cea mai mare? Au considerat ca amenajarea muzeala este opera artistica, se face prin drepturi de autor si trebuiesc platite drepturi de autor. Nu exista niciun paragraf de lege in care o amenajare muzeala sa fie considerata drept de autor. Amenajarea muzeala este crearea suportului material pentru piesele noastre. O opera de arta trebuie sa fie unica si irepetabila.Raul Chis: Cum poate fi atacat si anulat acest contract? Cine l-ar putea ataca?Ioan Piso: Ce pot eu face si m-am pregatit este sa anulez contractul si sa recuperez banii.Raul Chis: Cum o sa faceti asta? Ii dati in judecata?Ioan Piso: Da. Ii dau in judecata.Raul Chis: Dati in judecata firma? Ioan Piso: Este o posibilitate. Dar ma asteptam ca ministerul sa isi asume treaba asta pentru ca de la minister a venit ideea. Eu nu pot lasa treaba asta asa cum este pentru ca as putea fi acuzat de complicitate.Raul Chis: Revin. Juridica vorbind, care este hiba acestui contract?Ioan Piso: Ca amenajarea muzeala a fost trecuta eronat la drepturi de autor.Raul Chis: A umflat factura acest lucru?Ioan Piso: Pe drepturi de autor se poate cere oricat. Cine e cel care poate judeca valoarea unei opere a lui Brâncuși decât licitația? Dar, de pilda, statuia de 40 de metri inaltime a lui Isus Hristos din Rio de Janeiro, adica restaurarea ei costa 4 milioane de euro.Raul Chis: Pe acel contract cine a semnat? Dumneavoatra aveti o copie?Ioan Piso: Cum sa nu? Eu am tot dosarul.Raul Chis: Si cine a semnat din partea muzeului?Ioan Piso: Viorica Crisan. Si jurista, au fost mai multi implicati, unii total nevinovati, altii…ma rog…De fapt, toata lumea si-a dorit sa aiba o expozitie nemaipomenita.Raul Chis: Dar pretul este fabulos…Ioan Piso: Este fabulos, ganditi-va ca de pilda pasajul Basarab a costat daca sunt bine informat 14 milioane de euro.Raul Chis: Jumatate din stadionul de la Cluj costa cam 14 milioane de euro.Ioan Piso: Exact. Si fara acoperis, si fara fatadizare. Acoperisul a fost facut din banii muzeului si fatadizarea din banii primariei si va trebui sa ii restituim.Raul Chis: Si din partea Ministerului Culturii este vreo semnatura?Ioan Piso: Nu. Ministerul Culturii a trimis banii de cate ori a fost necesar.Raul Chis: De banii acestia, ce ar trebui sa faca exact acea firma?Ioan Piso: Sa amenajeze salile, sa faca vitrine, sa puna lumini etc. Dar nu va suprati, nu are cum sa coste atata! In strainatate, cand le-am povestit colegilor de la mari muzee, s-au apucat sa rada.Raul Chis: Ce faceti acum ca director al muzeului daca publicul nu are acces?Ioan Piso: Foarte multe lucrui, am terminat acoperisul si fatadizarea, avem sapaturi de salvare, reviste de scos, laborator de restaurare. Din pacate, publicul a fost uitat…Raul Chis: Cata lume vizita muzeul lunar?Ioan Piso: veneau de ordinul miilor. Si sa stiti ca aveam un public credincios. Si era foarte frumos de noaptea muzeelor.Raul Chis: De cand nu mai intra nimeni in muzeu?Ioan Piso: Din 2009, din noiembrie.Raul Chis: Aceasta mi se pare o mare problema a Clujului.Ioan Piso: Asta le tot spun autoritatilor si le scriu. Daca vor ca orasul sa ajunga Capitala Culturala Europeana au nevoie de un sediu pentru filarmonica si de un sediu pentru muzeu. Si anume, intr-una dintre cladirile reprezentative din Piata Unirii – Melody, Continental sau vechea primarie.Raul Chis: Si ce vi se se spune?Ioan Piso: Auziti, nu mi se spune nimic. Numai eu vorbesc si eu aud. Acuma, sunt curios – poate ca aceasta reactie a Consiliului Judetean a fost binevenita.
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.