Președintele Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj, Augustin Feneșan, a declarat că din cauza legislației contradictorii există multe firme, în special din HORECA, care ar urma să fie puse în situația de a achita din surse proprii costurile șomajului tehnic pentru angajați pentru perioada 8-31 martie. Motivul: AJOFM vrea să deconteze șomajul tehnic doar până în data de 8 martie, când s-a încheiat starea de alertă, și nu până în 31 martie cum prevede OUG nr. 2 din 19 ianuarie 2022.
UPDATE: AJOFM Cluj a informat că măsura de reducere temporară a timpului de lucru se prelungește pe o perioadă de până la trei luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de alertă, angajatorii având astfel posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 80% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă.
Se acordă în acest caz o indemnizație de 75% din salariul de bază aferent orelor de reducere a programului de lucru.
Augustin Feneșan spune că OUG 2 din 19 ianuarie stabilește măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Augustin Feneșan a spus că toate măsurile de sprijin prevăzute de OUG, cum este și șomajul tehnic, trebuie acordate până în 31 martie, deoarece ordonanța nu a fost abrogată.
„Noi apreciem că este corect ca ordonanța să se aplice până la termenul prevăzut, de 31 martie. În două paragrafe se scrie în mod expres că se aplică până la 31 martie.
Noi am făcut demersuri pe lângă Ministerul Muncii și sperăm ca până miecuri să avem un punct de vedere unitar care să se aplice în toată țara”, a subliniat Augustin Feneșan, care este și prim-vicepreședinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România.
„Până în data de 25 aprilie este termen de depunere la AJOFM a situațiilor pe luna anterioară. Noi recomandăm firmelor să aplice până la 31 martie. Nu are decât să taie AJOFM aceste sume”, a afirmat Augustin Feneșan.
Reprezentantul IMM-urilor a spus că celor care au trimis documente valabile până în 31 martie li s-au trimis de către AJOFM mailuri cu indicația să refacă toate documentele cu termen până la data de 7 martie.
Acest lucru înseamnă că firmele plătesc din banii lor șomajul tehnic pentru perioada 8 – 31 martie, dacă și-au ținut angajații în șomaj tehnic”, a afirmat Augustin Feneșan.
În OUG se arată că, în vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Plata indemnizației se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea de către angajator a sumelor.