Începând cu 1 octombrie, cei care vor avea intenția de a se adresa instanțelor, vor fi obligați, în prealabil, să apeleze la procedura medierii. Medierea este modalitatea de soluționare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terțe persoane specializate – mediatorul – în condiții de neutralitate, imparțialitate, confidențialitate și având liberul consimțământ al părților.Legea nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator a fost modificată și completată prin legea nr. 115/2012, care instituie obligația de a participa la ședința de informare privind medierea în caz de conflict, precum și modificarea procedurii de alegere a Consiliului de mediere și de luare a hotărârilor în cadrul acestuia.Consiliul de mediere va fi format din 9 membri titulari și 3 membri supleanți, aleși prin vot secret de mediatorii cu drept de vot, pentru un mandat de 4 ani.Persoanele fizice și juridice care doresc să se adreseze instanțelor într-un litigiu comercial, sau de altă natură, vor fi obligate de la 1 octombrie, când legea de modificare intră în vigoare, să participe la ședințe de informare privind medierea conflictului.“Daca legea nu prevede altfel, părțile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la ședința de informare privind medierea, inclusiv după declanșarea unui proces în fața instanțelor competente, în vederea soluționării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum și în alte materii, în condițiile prevăzute de prezenta lege“, arată noua lege.Începând cu ianuarie 2013 nicio persoană nu se va mai putea prezenta în fața instanței fără dovada încercării procedurii de mediere. Dovada participării la ședința de informare privind avantajele medierii într-o anumită materie se face printr-un proces-verbal de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea.AVANTAJELE PROCEDURII DE MEDIEREPentru mediul de afaceri, medierea vine cu beneficii semnificative:
– litigiile comerciale pot fi rezolvate mai repede prin mediere decât printr-un proces pe rolul instanțelor
– procedura medierii nu se face publică, la avizier, astfel că problema nu va afecta imaginea firmeiAvantaje precum confidențialitatea, nealterarea relațiilor de afaceri cu partenerii, timpul și costurile reduse de soluționare a litigiilor vor atrage mediul de afaceri spre o familiarizare rapidă cu procedura medierii.În ceea ce privește avantajele pentru sistemul de justiție, acestea sunt esențiale, pentru că astfel va exista mai mult timp pentru spețele mai dificile. Totodată, viteza de soluționare a acestora va crește.Profesia de mediator este una relativ nouă, din această cauză e mai puțin cunoscută, la ora actuală existând în România circa 3.000 de mediatori. Medierea se aplică în litigiile civile cu valoare de până în 50.000 de lei.COSTURILE CU PROCEDURA DE MEDIEREEste bine de știut că mediatorii sunt obligați să informeze și să consilieze în mod gratuit. În cazul în care litigiul a fost soluționat pe calea medierii, instanța va pronunța, la cererea părților, o hotărâre, dipunând și restituirea taxei judiciare de timbru, plătită pentru investirea acesteia, cu excepția cazurilor în care conflictul soluționat pe calea medierii este legat de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra unui bun imobil, partaje și cauze succesorale.Alegerea mediatorului:Ambele părți aflate în litigiu pot alege un mediator, atât reclamantul, cât și pârâtulȘedința de informare:În cadrul acesteia se va decide dacă se merge în instanță sau se încearcă medierea. În cazul în care fiecare parte și-a ales câte un mediator, va trebuie luată o decizie de comun acord, fie de co-mediere prin ambii mediatori, fie va ales doar unul dintre cei doi. Mai există și a treia opțiune, ca părțile, de comun acord, să aleagă un al treilea mediator.
MEDIEREA în litigii, procedură OBLIGATORIE de la 1 octombrie VEZI AVANTAJELE
ULTIMELE ȘTIRI