• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • Obiective pe TERMEN SCURT în programul de guvernare: Restructurarea întreprinderilor de stat și stimularea antreprenoriatului

Obiective pe TERMEN SCURT în programul de guvernare: Restructurarea întreprinderilor de stat și stimularea antreprenoriatului

Publicat: 4 mai, 2012 11:51

Actualizat: 23 martie, 2022 06:59

Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri (MECMA) prevede, potrivit programului de guvernare, măsuri de stimularea a antreprenoriatului, concomitent cu restructurarea întreprinderilor de stat, eliminarea politizării managementului și auditarea tuturor contractelor de achiziții.  ”Statul va respecta principiile unei economii de piaţă si le va garanta companiilor private un tratament corect şi nediscriminatoriu în raport cu companiile de stat”, se mai arată în programul de guvernareMăsurile și obiectivele pe termen scurt, consemnate în programul de guvernare, sunt:1. Îmbunătăţirea performanţelor întreprinderilor de stat, prin restructurare, cu scopul reducerii pierderilor acumulate de acestea, şi prin restrângerea arieratelor, care la finele anului 2011 reprezentau 2,6% din PIB. În acest context, avem în vedere efectuarea de plăţi şi alte operaţiuni de ordin financiar menite să restrîngă volumul arieratelor în acţiuni, astfel încât la finele anului curent volumul arieratelor să scadă cu cca. 1% din PIB. În acest sens, în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice, vom avea în vedere implementarea acelor măsuri fiscale menite să deblocheze plăţile şi mecanismele de compensare a TVA.2. Implementarea prevederilor legii guvernanței corporatiste, prin eliminarea politizării managementului si prin profesionalizarea actului de conducere în principalele întreprinderi de stat.3. Auditarea şi evaluarea tuturor contractelor de achiziţii de bunuri şi servicii şi de consultanţă din punctul de vedere al necesităţii, oportunităţii şi eficientizării actului decizional.4. Implementarea corectă a legislaţiei europene în domeniul energiei („Pachetul 3 energie”) şi asigurarea independenţei reglementatorului, prin trecerea ANRE în subordinea Parlamentului.5. Regândirea sistemului de redevenţe şi a taxelor de exploatare a resurselor în acord cu prevederile comunitare. Avem în vedere elaborarea unui pachet de măsuri, inclusiv fiscale – în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice, privind redevenţele şi reglementarea pentru sectorul petrol, gaze naturale si energie electrica.6. Continuarea procesului de privatizare, mai ales acolo unde şi atunci când privatizarea aduce responsabilitate şi chibzuinţă în gestionarea activelor economice şi a resurselor, dar după finalizarea auditului asupra activităţii Guvernului precedent şi clarificarea situaţiei reale, tehnice şi economice a societăţilor supuse acestui proces.
De asemenea, vom accelera procesul de finalizare a proiectelor naţionale de interes strategic în domeniul energiei – hidrocentrala Tarniţa – Lăpusesti, Unităţile 3 şi 4 Cernavodă, noile grupuri energetice de la Rovinari, Isalniţa, Iernut, Brăila, Galaţi, Borzesti etc.7. Modernizarea şi dezvoltarea sectorului energetic, ca principal motor de creştere economică şi competitivitate. În acest sens, avem în vedere implementarea acelor mecanisme instituţionale care să asigure dezvoltarea unei pieţe a energiei în acord cu prerogativele europene în domeniu. Astfel, se impun următoarele: onorarea la timp şi nediscreţionar a obligaţiilor legale ale statului, eliminarea ambiguităţilor legislative, liberalizarea treptată a pieţelor energetice, armonizarea capacităţilor de producţie a energiei cu cele ale reţelelor de transport, înlăturarea obstacolelor birocratice, stimularea micilor investitori în sectorul energetic, precum şi promovarea unui sistem de stimulente pentru consumatori, în vederea asigurării unei benzi echilibate de consum de energie.
Avem în vedere accelerarea constituirii celor două complexe energetice (Complexul Energetic Hunedoara, Complexul Energetic Oltenia) şi îmbunătăţirea eficienţei în exploatarea cărbunelui. În acest domeniu, propunem o perspectivă clară pentru industria cărbunelui, prin susţinerea de investiţii in tehnologii noi şi modernizarea echipamentelor pentru exploatarea zăcămintelor în subsectorul minier în vederea corelării capacităţii de producţie cu cererea de
cărbune. Politicile în domeniul energiei şi al resurselor vor fi gandite pentru dezvoltarea industrială şi protecţia consumatorilor vulnerabili.
În acelaşi timp, facem o prioritate din domeniul producţiei şi consumului de energie verde, prin accelerarea suportului financiar oferit de Axa prioritară 4 (Creşterea competitivităţii economice – Fonduri europene administrate de MECMA), potenţarea intereselor mediului financiar-bancar, precum şi prin simplificarea procedurilor de avizare şi autorizare ale proiectelor de energie regenerabilă.8. Exercitarea funcţiei de control asupra calităţii serviciilor publice de transport şi distribuţie a energiei electrice şi gaze.9. Transparenţa publică cu privire la programe, proiecte, mecanisme economice şi decizionale în ceea ce priveşte politicile şi măsurile ministerului, precum şi în privinţa companiilor cu capital majoritar de stat din portofoliul MECMA.10. Sporirea competitivității economice și refacerea încrederii investitorilor şi, în general, a clasei antreprenoriale în mediul de afaceri românesc. În acest sens, avem în vedere:
– Îmbunătăţirea legii insolvenţei şi a procedurilor de restructurare/lichidare împreună cu Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor Publice pentru dinamizarea mediului de afaceri;
– Acces crescut la achiziţii publice pentru IMM-uri, stimulat direct prin cadrul de reglementare, favorizând si sistemul de calificare al acestora şi simplificarea criteriilor de eligibilitate;
– Redesenarea arhitecturii si ecologiei de business ca principal factor de creştere a eficienţei şi competitivitătii economice;
– Redesenarea reţelei de contacte economice internaţionale şi locale pentru facilitarea extinderii şi diversificarii pieţelor de desfacere, uşurarea transferului de tehnologie și know-how şi deplasarea produselor şi serviciilor într-o bandă superioară de valoare adaugată;Efort explicit în potentarea demersului mediului privat de refacere a pontenţialului de crestere neinflaţionisr al economiei României;
– Promovarea de măsuri pentru reducerea costului creditului dintr-o perspectivă sistemică, creşterea intermedierii financiare prin dezvoltarea unei platforme de scontare, înfiinţarea institutiei mediatorului de credite, introducerea unui registru de creanţe;
– Înfiinţarea de fonduri de risc cu concentrare pe economia României;
– Lansarea unui Program de micro-industrializare;
– Control financiar fiscal de fond doar o singură dată la trei ani pentru IMM-uri si aplicarea principiului „o singura data” în vederea eliminarii solicitarilor adresate IMMurilor de către o institutie publică de a depune documente emise de către alte instituţii;
– Relansarea industriei imobiliare şi conexe inclusiv prin introducerea de noi instrumente ca de exemplu obligaţiunile garantate cu portofolii de active;
– Elaborarea si implementarea „Testului IMM” – Impactul asupra IMM-urilor.11. Modificarea si operationalizarea Legii Parteneriatului Public Privat.
De asemenea, Guvernul îşi propune dezvoltarea de parteneriate strategice cu companiile private în care statul este acţionar minoritar. Aceste companii trebuie să onoreze toate obligaţiile corect faţă de stat si sa ţină cont de obiectivele strategice pe care România le are. In acelaşi timp, statul va respecta principiile unei economii de piaţă si le va garanta companiilor private un tratament corect şi nediscriminatoriu în raport cu companiile de stat.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
12 aprilie, 2024
UTCN, recunoaștere internațională a performanței în domeniul Ingineriei Mecanice
1 aprilie, 2024
Zboruri către 11 țări din Schengen de pe Aeroportul Cluj
1 aprilie, 2024
Aurelia Cristea, inițiatoarea legii antifumat, candiata PSD la Primăria Cluj-Napoca
1 aprilie, 2024
Ce e în realitate „smogul” văzut în Cluj
28 martie, 2024
Noi zboruri spre Zurich de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

Marile proiecte de infrastructură din Cluj – trenul metropolitan sau centura de sud nu au ...

Arhitectul Șerban Țigănaș: Metroul, scos din joben, marile proiecte de infrastructură întârzie, digitalizarea este frânată

Bolile cardiovasculare și cancerul fac ravagii în România iar deputatul și chirurgul Patriciu Achimaș Cadariu ...

ALARMANT: Deputatul Achimaș-Cadariu se așteaptă la dublarea numărului de pacienți în zona de cancer

Candidatul independent la funcția de primar al Clujului, Sabin Sărmaș, a venit la Punctul Critic ...

Sabin Sărmaș, candidat la Primăria Cluj, dezvăluiri din culisele puterii locale și planuri pentru oraș

Primarul comunei Baciu, Balázs János, a vorbit în emisiunea Punctul Critic despre marile provocări cu ...

Primarul comunei Baciu, Balázs János, candidează pentru un nou mandat. Ce planuri are

Călin Cozma, candidat la funcția de primar al Clujului din partea AUR, și-a prezentat în ...

Calin Cozma, candidat la funcția de primar al Clujului vrea transport gratuit cu CTP pentru toți clujenii

Deputatul PSD de Cluj, profesorul Patriciu Achimaș-Cadariu a declarat în emisiunea Punctul Critic referindu-se la ...

Deputatul Achimaș Cadariu, despre Emil Boc: Are realizări dar uzura unei funcții își spune cuvântul

Cosmin Maier, viceprimarul comunei Baciu (PNL) candidează la funcția de primar. El a vorbit în ...

Ce proiecte are Cosmin Maier, candidatul PNL la funcția de primar al comunei Baciu

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a obținut recent o performanță remarcabilă la nivel mondial în ...

UTCN, recunoaștere internațională a performanței în domeniul Ingineriei Mecanice
Success message!
Warning message!
Error message!