Blocajele in trafic au transformat Clujul de multa vreme intr-un al doilea Bucuresti. Chiar si ardelenii se pot enerva la volan aici.
Dar Primaria lui Emil Boc nu simte deocamdata probabil energia negativa a soselelor, cata vreme acei soferi ardeleni aflati in pragul AVC isi vor consuma frustrarile in familie (scandal cu nevasta, rafuiala de pe pozitii inegale cu cainele sau pisica).
La Bucuresti, Gabriela Firea se raporteaza altfel la problema: ofera zeci de mii de vouchere pentru achizitionarea de biciclete, face inca 40 de km de piste, va cumpara 200 de autobuze Euro 6, anunta o taxa auto pentru centrul orasului, face lobby pentru a opri importul de rable din vestul Europei. Nu comentam aici pragmatismul masurilor, ci doar remarcam dorinta.
Pe langa Firea, birocratii de la primaria clujeana par a fi intr-o transa adanca. La Cluj nu am vazut in ultima vreme decat masuri superficiale de decongestionare a traficului, sfaturi si povete: benzi unice de transport pentru autobuze si biciclete, rugaminti fierbinti adresate scolilor sa nu inceapa programul la ore de varf (ca si cum parintii pot sta cu copiii acasa cat vrea primaria) sau indicatia pretioasa adresata discriminatoriu studentilor: “mai usor cu masina in oras”.
Nu avem suficiente centuri, e adevarat, insa nu putem spera ca vom primi prea curand bani de la guvern. E un alt subiect.
Primarul e, in schimb, “maestrul” proiectelor futuriste: Metrou, Somes navigabil (proiecte foarte indepartate ca si potential de realizare daca nu chiar utopice)…iar primaria deja frapeaza prin masuri gen “sa instituim cat mai multe sensuri unice, interdictii de a vira la dreapta, la stanga etc” (oare interdictiile nu ingreuneaza traficul si mai mult?) sau prin incurajarea regiei de transport de a achizitiona autobuze enorme intr-un oras cu sute de strazi inguste. Se vede de la o posta ca ceva nu se leaga, ca lipsteste o viziune (sau exista si nu e impartasita?), o strategie cum are Firea la Bucuresti. Iar strategia ar putea fi relativ simpla: facem orice ne sta in putinta (masuri de incurajare si masuri coercitive) pentru a reduce traficul auto in oras si pentru a incuraja clujenii sa foloseasca:
1. autobuzul
2. taxiul
3. bicicleta
4. mersul pe jos etc.
Acum, vin si va intreb: puteti enumera 3-4 masuri adoptate de primarie la fiecare punct? Sunt intrunite conditiile optime pentru ca noi, clujenii, sa folosim preponderent autobuzul, taxiul, bicicleta sau mersul pe jos? Daca nu, de ce nu invita primaria comunitatea sa o intrebe: bai, comunitate care ne hranesti pe noi, ce sa-ti dau eu tie sa te lepezi de masina?
Se preconizeaza ca daca isi mentine ritmul de dezvoltare, Clujul va avea 800 000 sau chiar un milion de locuitori in urmatorii 10 ani. Poate un milion e exagerat, dar chiar si 100 000 de locuitori sa fie in plus fata de cati sunt in prezent, e clar ca vor veni cu pretentia de a conduce prin oras daca toti ceilalti conduc. Unde vom ajunge, daca deja in 2016 aveam peste 200 000 de masini inmatriculate in judet? Vom fi nevoiti sa respiram cu masca pe figura ca-n Beijing din cauza noxelor auto? Si cum vor mai circula peste 10 ani cu masinile prin oras daca acum orice ploaie omoara traficul in buricul targului? E naucitor de aglomerat si cand NU ploua, daramite cand ploua. Poti citi o carte in masina de acasa pana la serviciu. Multi dintre noi ne intrebam ce e de facut sau daca se mai poate iesi din acest impas. Da, insa DOAR cu o administratie foarte ferma, care sa nu se ghideze dupa interesul electoral ci dupa interesul public, interes care s-ar putea sa nu fie imbratisat de majoritate.
Daca 50 la suta plus unu dintre clujeni vor dori metrou, si Emil Boc va vrea. Daca majoritatea va dori UNTOLD in centru, si Emil Boc va fi acolo, dansand la 8 dimineata pe Armin Van Buuren. Mai tot ce-i dezirabil pentru clujean, e ordin pentru primar. Dar primarul are rol de reprezentare. A fost ales pentru ca stie el mai bine cum se administreaza un oras. La antepod, de multe ori e interesul egoist, de moment, al clujeanului.
Bineinteles, multi clujeni ar lesina de indignare daca s-ar institui o taxa pentru cei care vor sa tranziteze centrul cu masina. Sau daca pur si simplu s-ar inchide centrul pentru autoturismele personale. Sau daca ar creste taxele pentru a doua masina detinuta, daca aleile “pietonale” ar fi realmente interzise soferilor. Cum ar fi o taxa de intrare in Cluj? Sau interdictie de intrare in oras pentru masinile diesel aflate in tranzit (vom vedea asta in Stuttgart, Düsseldorf, Hamburg şi München)? Primaria Budapesta a interzis circulatia intre orele 6.00 – 22.00 a vehiculelor care sunt incadrate in clasa de poluare 0,1,2,3,4 sau nu sunt incadrate in nicio clasa de poluare. Motivul e simplu: au ales sa protejeze sanatatea locuitorilor. Iata si argumentul ecologic.
O intrebare si mai grava: ce a facut primaria pentru a proteja sanatatea clujenilor de la aparitia studiului pe care tot municipalitatea l-a comandat anul acesta si care releva faptul ca traficul auto este principala sursa de poluare in Cluj-Napoca (BuzzNews.ro v-a oferit detalii aici)?
Evident, orice restrictie privind folosirea masinii va cere compensatii: autobuze mai multe si mai mici, care sa incapa pe stradute, linii de transport dupa o strategie noua, astfel incat sa fie deservite exemplar toate cartierele orasului, pe toate directiile (va vine sa credeti ca nu circula niciun autobuz pe str Clinicilor, de exemplu, acolo unde ajung anual mii de bolnavi, multi infirmi? Sau pe strada Kogalniceanu, unde e un flux foarte mare de studenti si elevi? Sau pe Dorobantilor unde avem o multime de cladiri de birouri si administratia financiara? Sau pe Eroilor, unde sunt primaria si cafenele si restaurante, un loc cu trafic pietonal extrem de mare?). Ar mai fi nevoie de o multime de piste de biciclete, de demararea unui program local “prima bicicleta”, de reducerea impozitului pentru cei care isi radiaza masinile, de parkinguri in zonele semicentrale pentru a incuraja mersul pe jos inclusiv in cazul superstarurilor din politica si business care vad orasul doar din masina. Pentru a face ce trebuie, insa, primarul Emil Boc trebuie sa faca un sacrificiu personal, politic. Ar fi nevoit sa dea piept cu o opozitie puternica (nu ma refer la PSD ci la acei membri ai comunitatii profund dependenti de volan) si sa-si asume riscul de a pierde urmatoarele alegeri.
Una din marile probleme ale traficului supraaglomerat sunt lipsa scolilor (gradinitelor) in suburbiile Clujului. In Floresti, in Feleac, In Someseni, In Buna Ziua, In Borhanci, etc, nu exista scoli (gradinite). Astfel toti locuitorii acestor zone vin la ora 8 si apoi la 12 sau 14 depinde ca caz, in mijlocul orasului (vezi Sincai, Racovita, Balcescu, Bob, liceul maghiar etc)
Bineinteles dupa ce lasa copilul in fata scolii pleaca inapoi acasa sau spre locul de munca si astfel se creeaza supraaglomeratia pe sens invers.
Cu siguranta daca cartierele „noi” ale Clujului + suburbii ar avea scoli s-ar rezolva partial problema.
Eu as merge totusi spre o perfectionarea a transportului de calatori in detrimentul masinilor personale. Ar fi mai multe de spus… cei de la Primarie trebuie sa inteleaga ca Orasul este facut pentru oameni, nu pentru masini. In zadar se fac benzi de circulatie in locul trotuarelor.
Una din marile probleme ale traficului supraaglomerat sunt lipsa scolilor (gradinitelor) in suburbiile Clujului. In Floresti, in Feleac, In Someseni, In Buna Ziua, In Borhanci, etc, nu exista scoli (gradinite). Astfel toti locuitorii acestor zone vin la ora 8 si apoi la 12 sau 14 depinde ca caz, in mijlocul orasului (vezi Sincai, Racovita, Balcescu, Bob, liceul maghiar etc)
Bineinteles dupa ce lasa copilul in fata scolii pleaca inapoi acasa sau spre locul de munca si astfel se creeaza supraaglomeratia pe sens invers.
Cu siguranta daca cartierele „noi” ale Clujului + suburbii ar avea scoli s-ar rezolva partial problema.
Eu as merge totusi spre o perfectionarea a transportului de calatori in detrimentul masinilor personale. Ar fi mai multe de spus… cei de la Primarie trebuie sa inteleaga ca Orasul este facut pentru oameni, nu pentru masini. In zadar se fac benzi de circulatie in locul trotuarelor.