Tranzacţiile interne cu maşini second-hand au scăzut cu 40% în primul trimestru, potrivit autovit.ro, care a realizat o analiză comparativă a primului trimestru din 2014 în raport cu perioada similară a anului trecut. Platforma de anunţuri auto a folosit date publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Anul trecut a fost al şaselea consecutiv de scădere pentru piaţa maşinilor noi, iar tranzacţiile interne cu maşini second-hand au scăzut cu 40%. Doar piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu peste 20%, însă pe final de an a trecut pe minus.
Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasă şi anul acesta evoluţiile vor depinde mult de succesul programului Rabla şi de ce se va întâmpla cu timbrul de mediu, în eventualitatea că acesta se va schimba în 2014.
Primele luni ale anului sunt întotdeauna slabe pentru piaţa maşinilor noi, apogeul fiind în general primăvara şi toamna, chiar dacă în ultimul timp sezonalitatea s-a diminuat mult. Cel mai bun prim trimestru al pieţei maşinilor noi a fost în 2007 când s-au înmatriculat 74.000 de maşini, total care în prezent nu se atinge nici măcar în 12 luni.
În anii de minim valorile din Q1 au fost şi de opt ori mai mici decât în 2007, iar în 2014 lucrurile s-au mai îmbunătăţit faţă de anul trecut, dar foarte puţin (ca volum un plus de 2.100 unităţi). Vânzările de maşini noi sunt reduse în primele luni ale anului şi din cauza faptului că mulţi aşteaptă începerea programului Rabla, care până în prezent a debutat de câteva ori în al doilea trimestru (inclusiv în 2013, în iunie).
Înmatriculările de maşini second-hand din import au variat mult în ultimii şase ani, când creşterile şi scăderile s-au succedat într-un mod neaşteptat, influenţate şi de numeroasele schimbări ale taxei auto care fie descurajau, fie încurajau aducerea unor maşini second-hand din afara ţării.
Anul trecut, în primele zece luni, înmatriculările au fost peste cele din lunile similare din 2012, dar în noiembrie şi decembrie au fost inferioare, iar tendinţa a continuat şi în primul sfert din 2014, avansul pieţei transformându-se în regres.
La reînmatriculări – tranzacţii pe plan intern cu maşini second-hand – efectele timbrului de mediu introdus în martie 2013 se văd clar, fiindcă în 2010-2012 era ceva normal ca numărul lunar să treacă de 20.000, în timp ce anul acesta nicio lună nu s-a apropiat de acest prag, iar în 2013 doar o lună din cele 12 l-a depăşit.
Speriați de timbrul de mediu
S-a văzut în cifre faptul că, din cauza noului timbru de mediu, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar avea mult de pierdut la vânzarea unei maşini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa după aceea. Timbrul de mediu este de cel puţin câteva sute de euro, chiar şi peste 1000, iar la o maşină de câteva mii de euro nu reprezintă un simplu detaliu, ci un element esenţial.
Când e vorba de piaţa maşinilor noi, datele ultimilor cinci ani arată că primul trimestru este clar cel mai slab dintre cele patru, mai ales că nu beneficiază de aportul programului Rabla care în celelalte trimestre a ajutat piaţa în ultimii ani.
La maşini second-hand din import, primul trimestru a avut variaţii mari ca pondere din totalul anului şi nu se pot face generalizări, iar la reînmatriculări ponderea primului trimestru a fost în jurul a 25% la fel ca în calendar, arata autovit.ro.
Top 5 mărci ca număr de maşini noi înmatriculate
1. Dacia29,6%
2. Skoda10,4%
3. Ford9,2%
4. Volkswagen8,3%
5. Opel4,4%
Top 5 mărci ca număr de maşini SH din import înmatriculate
1.Volkswagen28,7%
2. Opel17,8%
3.Ford11,7%
4.Audi6,7%
5.BMW6,2%
Top 5 mărci ca număr de maşini SH tranzacţionate în ţară
1.Volkswagen19%
2. Opel12%
3.Dacia11%
4.Ford8%
5.Skoda6%
Concluzii şi estimări
Pe piaţa maşinilor noi, primul trimestru este prin tradiţie cel mai slab din an, astfel că sunt şanse ca nivelul de 57.000 cu care s-a încheiat anul 2013 să fie depăşit, un argument fiind şi faptul că programul Rabla a început mult mai repede decât anul trecut. Piaţa poate fi însă ajutată şi dacă noul format al programului, cu tichet electronic, va funcţiona corespunzător şi să nu mai rămână mii de tichete nefolosite.
Dacă programul Rabla va decurge bine, piaţa are şanse să ajungă la 65.000 de unităţi. În primul trimestru piaţa a fost cu circa 2.000 de unităţi peste Q1 2013 şi dacă ritmul se va menţine şi pe mai departe, nivelul de 65.000 poate fi atins.
Piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu 40% anul trecut, dar anul acesta lucrurile s-au schimbat şi, cu tendinţa din prezent, e greu de crezut că se va depăşi valoarea de 200.000 de unităţi. Totuşi, acest sector este imprevizibil şi luni cu cifre slabe pot alterna cu unele în care cifrele sunt neaşteptat de mari.
Efectele timbrului de mediu se resimt în piaţă şi în 2014, iar numărul de tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern este puţin mai mare decât anul trecut, însă la jumătate faţă de anul de maxim 2011. ŞSi pe mai departe posesorii de maşini Euro 3 şi Euro 4 produse înainte de 2007 nu au motive să le vândă, iar blocajul din piaţă este consistent.
Sentimentul de incertitudine din piaţă este menţinut şi de posibilitatea ca formula timbrului de mediu să fie schimbată anul acesta, mai ales că la conducerea Ministerului Mediului au fost modificări de ordin politic (Rovana Plumb a fost înlocuită de Atilla Korodi) şi în general acestea antrenează şi modificări ale planurilor.
În orice caz, dacă se vor produce schimbări la timbrul de mediu, este puţin probabil ca ele să fie implementate mai repede de această toamnă fiindcă vor trebui făcute dezbateri publice în ţară şi foarte probabil şi consultări cu Uniunea Europeană.
Creşterea preţului benzinei la 1 aprilie îi va determina pe o parte din şoferi să parcurgă mai puţini kilometri şi chiar dacă impactul nu va fi semnificativ, este posibil ca o parte dintre cei care ar fi vrut să-şi ia o maşină second-hand de câteva mii de euro să fie descurajaţi şi să amâne achiziţia, în speranţa unor vremuri mai bune.
Un factor descurajant este şi cel legat de starea creditării şi de micşorarea numărului celor care ar fi dispuşi sau care îşi permit să-şi ia un credit pentru o maşină, mai arata autovit.ro.