Clujenii se vor putea bucura anul viitor de trei noi piaţete, care se vor amenaja în faţa Operei Maghiare, la Sala Polivalentă şi în zona Gării.„Urmărim crearea unor piaţete, unor spaţii publice în faţa unor clădiri reprezentative, spaţii publice de coagulare socială unde cetăţenii oraşului pot găsi locuri de întâlnire şi comunicare şi de familiarizare cu patrimoniul construit al oraşului, cu valorile acestuia. Un astfel de exemplu este piaţeta care se creează în faţa Sălii polivalente”, a explicat primarul Sorin Apostu.Amenajările din zona Operei Maghiare şi a Gării fac parte dintr-un proiect finanţat din bani europeni prin care, după modernizarea liniei de tramvai, se reorganizează şi reamenajează întreaga zonă prin care va trece acest mijloc de transport în comun, dar şi străzile adiacente.Proiectul propune modernizarea tramei stradale din municipiul Cluj-Napoca, respectiv a următoarelor obiective: Strada Calea Baciului, Strada Primăverii, Strada Plopilor, Splaiul Independentei, Strada Emil Isac, Strada George Bariţiu, Strada Horea, Piaţa Gării, Strada I.L. Caragiale, Strada Căii Ferate, Strada Decebal, Strada Oaşului şi Bdul Muncii, Strada Cpt. Grigore Ignat, Strada Regele Ferdinand, incluzând patru poduri: Podul Horea, Podul peste canalul Morii, Podul peste Nadăş şi Podul peste valea ChintăuluiAceste lucrările vor asigura:
– Creşterea vitezei de rulare datorită caracteristicilor tehnice îmbunătăţite;
– Reducerea timpului de călătorie cu 18%;
– Influenţarea în mod pozitiv a numărului de persoane care utilizează transportul în comun pentru deplasările în interiorul municipiului Cluj-Napoca – prin implementarea proiectului propus prin prezenta cerere de finanţare se estimează o creştere cu cel puţin 5% a numărului de persoane care utilizează mijloacele de transport în comun sau bicicleta pentru deplasările realizate în oraş (aproximativ 50.000 persoane);
– Diminuarea aglomeraţiei în trafic;
– Creşterea siguranţei în timpul călătoriei;
– Diminuarea poluării fonice şi atmosferice generate de traficul rutier.Bugetul total al proiectului este de 89.895.430,25 lei, din care 70.806775,14 lei reprezintă suma nerambursabilă solicitată din cadrul programului.În prezent, atât zona Operei Maghiare, cât şi Piaţa Gării suferă de disfuncţionalităţi la nivelul circulaţiei autovehiculelor, dar şi la nivelul contactului şi a parcursului pietonilor spre puncte de interes major precum Parcul Central, Opera Maghiară, Gara centrală, staţiile de transport în comun.Obiectivele pe care şi le propun soluţiile tehnice cuprinse în acest proiect sunt:
– refacerea, remodelarea căilor de acces auto şi pietonale prin folosirea pavajelor din piatră naturală, dale de beton sau asfalt, în funcţie de rolul funcţional al suprafeţelor;
– reorganizarea şi reglementarea circulaţiei în zona Operei Maghiare şi a Pieţei Gării;
– amenajări peisagistice şi elemente de amenajare urbană pentru punerea în valoare a spaţiilor publice de interes, în special Piaţa Gării şi zona Operei Maghiare;
– propunerea unui concept de mobilare urbană modern şi coerent.În faţa Operei Maghiare se creează o piaţetă, aşa cum se şi cuvine la o asemenea instituţie. Va fi astfel pusă în valoare o clădire de o importanţă arhitecturală şi culturală deosebită. Prin amenajarea propusă, legătura cu Parcul Central se va face direct, prin intermediul unei treceri de pietoni, care deserveşte şi refugiul de tramvai.La Gară principalul impediment este astăzi traficul de tranzit, nodul de transport în comun şi corelarea cu transferul intermodal, care sunt efectuate confuz. De aceea, propunerea grupează circulaţia auto şi tramvai, deplasează liniile de tramvai pentru a separa circulaţia publică de zona de aşteptare din faţa gării. Astfel nu vom mai avea zone conflictuale între circulaţia tramvaiului, circulaţia auto şi cea pietonală. Şi aici în faţa Gării se creează o zonă tipică multor oraşe din Europa, unde există o parcare pentru taxiuri.
Argumentele principale pentru modificările structurale în Piaţa Gării au în vedere tocmai apariţia unui spaţiu public ale cărui calificări să fie la nivelul unei pieţe. Structurarea zonelor de parcaj public şi a staţiilor de taxi reprezintă o prioritate a amenajării propuse, inclusiv prezenţa mobilierului urban destinat aşteptării.Pe ansamblu, reabilitarea spaţiului stradal conţine restructurarea liniilor şi benzilor funcţionale, cu succesiunea de principiu până la axul străzii: trotuar cât mai generos posibil, aliniament plantat, pistă de biciclete, bandă de parcare, rigolă pluvială, bandă trafic rutier, platformă tramvai.În zona intersecţiei străzilor Horea – Crişan, profilul străzii Horea este la lăţime maximă, ceea ce asigură suficient spaţiu pentru poziţionarea unitară a refugiilor de tramvai pentru ambele sensuri. Decalarea acestora şi poziţionarea în alte zone presupune reduceri semnificative ale suprafeţelor pentru parcare şi trotuare şi disfuncţii de utilizare de către călători. Cele două refugii vor fi deservite de o singură trecere de pietoni.Aceste modificări sunt absolut necesare, mai ales că de 24 de ani, de când s-a dat în folosinţă linia de tramvai şi până în prezent, circulaţia din municipiul Cluj-Napoca a suferit numeroase modificări pe acest traseu, dar şi în zonele adiacente.În urma proiectului, se aşteaptă următoarele rezultate:
– 14.052,03 m de drum reabilitaţi şi modernizaţi;
– 4 poduri reabilitate şi modernizate;
– 16.049,93 mp suprafaţă zone verzi reamenajate;
– 86 intersecţii amenajate;
– Facilităţi realizate pentru persoane cu dizabilităţi:
– 147 de locuri de parcare;
– 208 rampe de acces.Durata de implementare a proiectului este estimată la 24 de luni de la data semnării contractului de finanţare.
Piaţete noi în Cluj-Napoca, la Opera Maghiară, Sala Polivalentă şi Piaţa Gării
ULTIMELE ȘTIRI