Clujeanaca Mihaela Covaciu detine pagina online Mariposa Accesories, prin intermediul căreia comercializează bijuterii si decoratiuni hand-made. Poate cele mai frumoase din oraș. Spune că în Romania, in ceea ce priveste sectorul e-commerce, piata inca este inca slab dezvolta, dar promite mult.
Mihaela Covaciu găsește în această viziune resurse pentru a continua ceea ce face cu pasiune în prezent. Despre experiențele ei de antreprenor a vorbit în cadrul unui interviu.
Florin Șomodi: De ce ai ales acest domeniu si care sunt, în două cuvinte, avantajele si dezavantajele lui în România anului 2013?
Mihaela Covaciu: Sunt mai multi factori care impreuna au dus la infiintarea unui business de tip e-commerce cum ar fi grupul tinta, modalitati mai la indemana de promovare, costuri mai reduse, posibilitatea de a te adresa unui numar mult mai mare de posibili client si lista poate continua. Din punctul meu de vedere este cel mai bun mod de a incepe un business daca te intereseaza comertul.
Faptul ca piata din Romania este inca slab educata in a cumpara online comparativ cu multe alte tari din Europa sau SUA, reprezinta un dezavantaj destul de mare pentru acest domeniul de activitate, insa sunt ferm convinsa ca in viitorul apropiat situatia se va schimba si in Romania. Depinde foarte mult cine sunt clientii tai si care sunt modalitatile prin care ajungi la ei.
Florin Șomodi: Cum apreciezi nivelul pietei locale clujene/regionale pe sectorul tau?
Mihaela Covaciu: In Romania piata inca este inca slab dezvolta in ceea ce priveste sectorul e-commerce, dar este vizibil intr-o continua dezvoltare si daca ne bazam pe statisticile altor tari din Europa si din restul lumii. In viitor cu siguranta am putea vorbi despre un pilon al economiei nationale atunci cand ne referim la e-commerce.
Florin Șomodi: Cum ti-au influentat viziunea studiile făcute in facultate si/sau dupa?
Mihaela Covaciu: Am terminat facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor, sectia de Contabilitate (denumirea completa a universitatii) apoi au urmat doua masterate unul bazandu-se pe Expertiza Contabila iar celalat pe Management si Audit Fonduri Europene, iar acum am inceput business pe comert online si in urma cu mai putin de un an am pus bazele unei agentie de publicitate.
Practic ce am facut in facultate nu prea are legatura cu ce fac acum prin urmare nu m-a ajutat prea mult. In schimb mi-a fost de un real ajutor si m-au motivat cursurile extra la care am participat. Sustin participarea la cursuri de specialitate si de accea in continuare am de gand sa particip la diferite cursuri pe domeniul meu de activitate. Pana la urma daca vrei sa fi bun in ceea ce faci trebuie sa inveti si sa te documentezi mereu. Lumea este intr-o continua schimbare si evolutie, iar noi trebuie sa tinem pasul cu ea.
Florin Șomodi: Cum ai pornit afacerea? A fost Greu? Ai avut momente de ezitare?
Mihaela Covaciu: Ideea deschideri unui shop online o aveam in cap de ceva vreme insa imboldul de care am avut nevoie pentru a si pune-o in aplicare a fost participarea la cursul ”E.H.R. Anteprenoriat in resurse umane” si faptul ca am obtinut locul III la concursul planurilor de afaceri din cadrul aceluiasi proiect.
Normal ca am avut ezitari si inainte sa incep business-ul si dupa iar primi clienti sunt gura de aer de care ai nevoie ca sa ti se confirme ca esti pe drumul cel bun. E greu, e nevoie de rabdare, de multa munca si sa fi constient ca cel putin la inceput lucrezi mult mai mult decat un angajat daca vrei sa ajungi departe.
Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de suflet realizate până acum?
Mihaela Covaciu: Proiectul de suflet realizat pana acum as putea spune ca este este agentia de publicitate pe care o mentionasem anterior si spun asta pentru ca am crezut cu tarie ca se poate sa incepi un business cu aproape zero cheltuieli initiale, si s-a putut. In prezent avem proiecte foarte interesante cu agentia de care ma ocup personal cu mare, mare drag.
Florin Șomodi: Care au fost cele mai mari provocari in business-ul tau pana acum?
Mihaela Covaciu: Sunt ferm convinsa ca marile provocari de acum o sa vina. Insa pana acum a reprezentat pentru mine o adevarata provocare gasirea unor furnizori la celalat capat al lumii care sa iti trimita produsele de care ai tu nevoie si la calitatea de care ai tu nevoie ca apoi sa legi relatii de business cu ei. Probabil iti trebuie si un strop de nebunie ca in lumea in care traim sa mai crezi in oameni si in vorbele lor.
Iar toate activitatile care tin de autoritatile vamale din Romania nu stiu inca daca le pot numi provocari sau adevarate teste de rabdare si perseverenta pentru ca foarte greu poti gasi un functionar care macar superficial sa iti raspunda la doua, trei intrebari.
Florin Șomodi: Cum apreciezi sustinerea statului oferita tinerilor intreprezinatori?
Mihaela Covaciu: As fi tentata sa raspund ca statul nu sustine tinerii intreprinzatori si asta deoarece cateva mii de euro oferite pentru niste proiecte care de fapt reprezinta X la suta din valoare totala a investitiei, iar TVA si alte cateva taxe trebuie platite integral, in plus esti conditionat de numarul de angajati si multe altele nu prea pot sa o numesc sustinere.
Statul roman mai are mult de lucru la acest capitol daca real doreste si sustinerea tinerilor intreprinzatori. Nu doar propria sustinerea prin nenumaratele taxe si impozite aplicate.
Florin Șomodi: Ce propunere de imbunatatire a legislatiei sau a cresterii sprijinului statului ai pentru stimularea dezvoltariii mediului de afaceri?
Mihaela Covaciu: In primul rand cred ca statul ar trebui sa aiba o viziune de dezvoltare pe termen mediu si lung al mediului de afaceri din Romania, sa aibe niste legi mai clare care sa nu se schimbe mereu cu viteza luminii. De asemenea, reducerea unor anumite impozite care tin de personal de exemplu sau cel putin mutarea lor inspre alte zone ar o fi modalitate de stimulare.
Florin Șomodi: Care sunt proiectele tale de viitor?
Mihaela Covaciu: Buna intrebare, am foarte multe idei legate de viitorul meu professional pe care vreau sa le pun in aplicare, cum ar fi un loc de joaca pentru copii. Momentan, prioritate este cresterea si dezvoltarea business-ul din e-commerce, planuiesc in urmatoarele luni dezvoltarea lui si in mediul offline si extinderea gamei de produse.
Florin Șomodi: Cu ce se completează meseria ta în timpul liber?
Mihaela Covaciu: In timpul liber ma ocup de celalat business, glumesc. Particip la diferite cursuri, citesc si am diferite activitati legate de viata mea personala. De asemena am o mare pasiune pentru calatorii, imi propun ca in fiecare an sa vad minim trei orase sau zone in care nu am mai fost.
Florin Șomodi: Ce sfat ai sa le dai celor care acum doresc sa-si deschida un business propriu?
Mihaela Covaciu: In primul rand sa il deschida, nu exista un moment perfect in care sa iti deschizi un business, bineinteles asta nu inseamana sa se arunce cu capul inainte. Sa se documneteze in legatura cu ceea ce vor sa faca, sa isi analizeze foarte bine concurentii deja existenti pe piata si sa isi calculeze de zece ori bugetul inainte sa inceapa.
Nu e foarte usor sa iti deschizi un business care sa si mearga, dar nu e nici imposibil. Trebuie urmati pasii firesti, fara sa salte vreunul mai ales daca e vorba de un start-up.
Vezi mai multe bijuterii oferite de Mihaela Covaciu pe Facebook.