Prefectura Cluj a informat ca a atacat in contencios administrativ hotararile Consiliului Judetean Cluj care vizeaza exercitarea conducerii executive la Aeroportul Cluj. Inainte de a va prezenta comunicatul mai tehnic al Prefecturii Cluj, iata faptele, pe scurt: Expertul in aviatie David Ciceo, director al Aeroportului Cluj, a aflat a doua zi dupa ce a sarbatorit 2 milioane de pasageri in 2017 alaturi de presedintele Consiliului Judetean Cluj, Alin Tise, ca din 17 octombrie isi va pierde functia. Noul consiliu de adminstratie stabilit prin hotarare a consiliului judetean urma sa preia conducerea executiva pana la organizarea unui concurs. Apropiat al lui Tise si presedinte al CA, Mircea Avram ar fi urmat sa coordoneze activitatea aeroportului din 17 octombrie, insa omul a realizat probabil ca palaria ii este e cam mare si a batut in retragere. Ulterior CA a cerut ca insrtitutia sa fie condusa de aceeasi echipa pana la concurs. Asa a revenit CJ Cluj asupra deciziei anterioare, lasand la latitudinea CA numirea interimara a unei conduceri pana la organizarea unor concursuri pe posturile de executie. Ulterior, Aeroportul Cluj vine cu propriile precizari pe aceasta tema, aratand ca niciuna dintre cele doua decizii ale CJ Cluj nu ar fi in armonie cu OUG nr. 109/2011. Prefectura pare sa ii dea dreptate. Va prezentam comunicatul de presa al institutiei:
Urmare a exercitării controlului de legalitate asupra Hotărârilor Consiliului Judeţean Cluj nr. 220 din 22.09.2017 şi nr. 235 din 9.10.2017, în temeiul prevederilor art.123 alin.5 din Constituţia României, precum şi a prevederilor art.19 alin.1 lit. e) din Legea nr.340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată, s-au constatat o serie de elemente de nelegalitate ale celor două acte administrative, după cum urmează:
1. Prin H.C.J. nr. 220/22.09.2017 privind numirea Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” R.A.:
– sunt numiţi administratorii neexecutivi în Consiliul de Administraţie al Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” R.A.;
– se constată încetarea contractelor de mandat încheiate cu administratorii provizorii;
– se stabileşte totodată faptul că, începând cu data de 17.10.2017 Consiliul de Administraţie va asigura conducerea executivă. De asemenea, se stabileşte că atribuţile directorului general al Aeroportului vor fi exercitate de către Consiliul de Administraţie.
HCJ nr.220/2017 încalcă nu doar o serie de reglementări interne, dar şi reglementările europene referitoare la cerinţele tehnice şi procedurile administrative. Astfel:
– nu au fost respectate dispoziţiile referitoare la adoptarea hotărârilor de Consiliul Judeţean. Proiectul a fost introdus pe ordinea de zi şi publicat abia ulterior convocării Consiliului Judeţean. Or, raportat la dispoziţiile art. 166 alin (3) şi ale art. 168 alin. (1) din Regulamentul de funcţionare a Consiliului Judeţean, realizarea procedurilor de aducere la cunoştinţă publică a proiectelor de hotărâre primite, cu excepţia celor cu caracter normativ se face prin publicare pe site-ul propriu şi afişare la sediu, într-un spaţiu accesibil publicului, de îndată, dar nu mai târziu de data convocării Consiliului Judeţean în şedinţă publică, iar convocarea Consiliului Judeţean în şedinţe ordinare se face în scris, prin intermediul secretarului Judeţului Cluj, cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor respective.
– au fost încălcate dispoziţiile din materia conflictului de interese. Mai exact,
Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, domnul Tişe Alin Păunel, avea un interes personal în problema supusă dezbaterii, întrucât acesta a formulat declaraţia privind abţinerea de la promovarea, deliberarea şi votarea proiectului de hotarâre. În realitate, lecturând procesul verbal încheiat cu ocazia desfăşurării şedinţei ordinare a Consiliului Judeţean Cluj din data de 22 septembrie 2017, se pot observa intervenţiile directe ale domnului preşedinte.
– Consiliul Judeţean Cluj nu a avut competenţă în emiterea HCJ nr. 220/22.09.2017. Potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, competenţele Consiliului Judeţean în calitate de autoritate tutelară se raportează la membrii consiliului de administraţie, aceste atribuţii nevizând şi directorii unei regii autonome.
– au fost încălcate dispoziţiile Regulamentului UE nr. 139/2014 al Comisiei Europene de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri. Astfel, Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj-Napoca fiind un aerodrom, trebuie certificat în conformitate cu dispoziţiile
Regulamentului UE nr. 139/2014 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor
administrative referitoare la aerodromuri. Autoritatea Aeronautică Civilă
Română (AACR) a emis Certificatul de Aerodrom nr. RO-07/11.07.2017 pentru
Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj-Napoca. Mai mult, AACR arată că
certificatul de aerodrom este emis şi în considerarea calităţii managerului
responsabil şi a sistemului de management al aeroportului. Astfel, pentru
eliberarea Certificatului de aerodrom, Aeroportul a trebuit sa facă dovada că
persoanele desemnate la nivelul conducerii îndeplinesc cerinţele prevăzute în
Regulamentul UE nr. 139/2014, cerinţe obligatorii, subsecvente emiterii şi
menţinerii valabilităţii Certificatului de Autorizare a Aeroportului. În
consecinţă, având în vederea complexitatea activităţii aeroportuare, persoanele
care alcătuiesc sistemul de management al aerodromului trebuie să
îndeplinească condiţii specifice de competenţă profesională.
Potrivit Regulamentului „orice schimbare care afectează condiţiile
certificatului, baza de certificare şi echipamentele esenţiale pentru siguranţă ale
aerodromului şi afectează, în mod semnificativ, elementele sistemului de
management al operatorului de aerodrom, necesită aprobarea prealabilă din
partea autorităţii competente”. Din acest punct de vedere consecinţele HCJ sunt
nefaste, deoarece pune în discuţie însăşi valabilitatea Certificatului de aerodrom,
riscându-se astfel desfăşurarea în condiţii optime a activităţii Aeroportului Cluj.
– au fost nesocotite dispoziţiile legale în vigoare referitoare la separarea
funcţiei de administrare şi funcţiei de conducere. Astfel, OUG nr. 109/2011
stabileşte că „prin actul de înfiinţare sau, ulterior înfiinţării, prin decizie a
autorităţii publice tutelare se poate stabili dacă atribuţiile de conducere executivă
a regiei autonome pot fi delegate de Consiliul de administraţie unuia sau mai
multor directori”. Cu toate acestea, textul nu permite ca regia să funcţioneze doar
cu Consiliul de administraţie, şi cu siguranţă nu autorizează autoritatea tutelară
în sensul stabilirii, în locul Consiliului de administraţie, dacă atribuţiile urmează
sa fie delegate sau nu unui director.
– HCJ nr. 220/22.09.2017 este nelegală şi din perspectiva faptului că
presupune schimbarea directorului general al Aeroportului Internaţional
400094 Cluj-Napoca, Bulevardul 21 Decembrie 1989 nr. 58
Telefon: +40-264-503300, +40-264-594888, fax: +40-264-591637
Web: www.prefecturacluj.ro, E-mail: prefectura@prefecturacluj.ro
„Avram Iancu” Cluj, în lipsa avizului Ministerului Transporturilor, aviz cerut de
dispoziţiile art. 7 al Anexei 2 din HG nr. 398/04.08.1997 privind trecerea unor
regii autonome aeroportuare de sub autoritatea Ministerului Transporturilor
sub autoritatea consiliilor judeţene.
– au fost nerespectate prevederile cuprinse în HCJ nr. 46/28.02.2014
privind Regulamentul de organizare şi funcţionare a Aeroportului Internaţional
„Avram Iancu” Cluj R.A; ale Codului Muncii precum şi ale OUG nr.109/2011,
raportate la încetarea contractelor individuale de muncă ale directorului general
adjunct, directorului executiv securitate, directorului tehnic, directorului
executiv comercial şi directorului executiv economic, precum şi revocarea
mandatului acordat directorului general.
2. Prin Hotărârea nr. 235/8.10.2017, Consiliul Judeţean Cluj
procedează la modificarea HCJ nr. 220/2017 privind numirea Consiliului
de administraţie al Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” Cluj R.A.
Astfel, se modifică aliniatul 2 al art.5 în sensul că, „se aprobă ca, pe
perioada cuprinsă între data de 17.10.2017 şi data numirii directorului general
ca urmare a aplicării procedurii de evaluare sau selecţie prevăzute de OUG
nr.109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de
administraţie să delege atribuţiile de conducere executivă a Aeroprtului
Internaţional „Avram Iancu” Cluj R.A., unui director general provizoriu”.
sunt încălcate prevederile OUG nr.109/2011 cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale ale HCJ nr.84/2017;
prin HCJ nr.235/2017 se încalcă în mod evident condiţiile stabilite în
contractul de mandat al actualului director general al regiei încheiat în
baza OUG nr.109/2011 şi valabil, aşa cum se arată mai sus, până la data
finalizării procedurii de evaluare sau selecţie pentru noul director
general al Aeroportului.
În consecinţă, Prefectul judeţului Cluj a formulat acţiunea în contencios
administrativ având ca obiect anularea HCJ nr.220/2017 şi ale HCJ nr.235/2017.
Acţiunea a fost înregistrată pe rolul Tribunalul Cluj sub nr. 7270/117/2017.
Pe de altă parte, potrivit contractului de mandat încheiat la data de
17.01.2013 între RA Aeroportul „Avram Iancu” Cluj-Napoca şi domnul Ciceo
David Ioan, director general, şi a actului adiţional nr.6 la contractul de mandat
(încheiat la data de 24.10.2016), prin care se completează Articolul 2 din
Capitolul II – Durata Contractului se completează cu un nou aliniat: „În situaţia în
care în care la sfârşitul mandatului nu se finalizează procedura de selecţie a
directorului general al aeroportului Internaţional „Avram Iancu”, ….., contractul
de mandat al directorului general se prelungeşte cu o perioadă de 8 luni, sau
până la data încheierii contractului cu noul director general”.
2. Potrivit adresei nr.28454/28455/28585/3.10.2017 întocmită de
Consiliul Judeţean Cluj – Direcţia Juridică, transmisă Aeroportului Internaţional
400094 Cluj-Napoca, Bulevardul 21 Decembrie 1989 nr. 58
Telefon: +40-264-503300, +40-264-594888, fax: +40-264-591637
Web: www.prefecturacluj.ro, E-mail: prefectura@prefecturacluj.ro
„Avram Iancu” Cluj RA şi spre ştiinţă Instituţiei Prefectului Judeţul Cluj,
înregistrată sub nr.16572/5.10.2017:
„Doar mandatul Directorului general încetează la data încetării mandatului
Consiliului de administraţie provizoriu, în condiţiile Hotărârii Consiliului
judeţean Cluj nr.84/2017”.
Conform HCJ nr.84/2017, art.5: „ În cazul în care, pe perioada mandatului
consiliilor de administraţie precizate la art.1, art.3 şi art.4 (n.n. la Aeroportul
Internaţional „Avram Iancu” RA) devin vacante posturi de directori la
întreprinderile publice în cauză, respectiv expiră durata contractelor de mandat
ale acestor directori, consiliile de administraţie respective pot numi directori
provizorii pe un mandat care expiră la data la care expiră şi mandatul consiliilor
de admnistraţie în cauză”.
3. HCJ nr.235/9.10.2017 încalcă prevederile art.21 alin.3 şi ale art.64² alin.1
din OUG nr.109/2011 cu modificările şi completările ulterioare:
Astfel: art.21 alin.3 stabileşte:
«Directorii pot fi revocaţi de către consiliul de administraţie, conform legii,
în condiţiile stabilite în contractul de mandat…»
Iar art. art.64² alin.1 prevede că: „În cazul în care au fost delegate atribuţii
de conducere a întreprinderii publice către directori, iar postul/posturile de
director rămâne/rămân vacant/vacante, consiliul de administraţie poate
desemna un director provizoriu până la finalizarea procedurii de selecţie,
potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă. Durata mandatului este de
4 luni, cu posibilitatea prelungirii acestuia, pentru motive temeinice, până la
maximum 6 luni.”
Concluzii: prin HCJ nr.235/2017 se încalcă în mod evident condiţiile
stabilite în contractul de mandat al actualului director general al regiei încheiat
în baza OUG nr.109/2011 şi valabil, aşa cum am arătat mai sus, până la data
finalizării procedurii de evaluare sau selecţie pentru noul director general al
Aeroportului.
4. În plus, Hotărârea Consiliului Judeţean Cluj nr.235/2017 este un act
administrativ subsecvent Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr.220/2017.
În consecinţă, apreciem că ne aflăm în prezenţa unei aplicaţii a principiului
accesorium sequitur principale, deoarece soarta actului accesoriu/subsecvent
(în speţă HCJ nr.235/2017) urmează soarta actului principal (în speţă HCJ
nr.220/2017).
Pentru considerentele expuse, vă solicităm respectuos admiterea
acţiunii, astfel cum a fost formulată şi pe cale de consecinţă, să dispuneți:
– anularea Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr.220/22.09.2017;
– anularea Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr. 235/9.10.2017.
Precizăm că prezenta acţiune este promovată în termenul legal instituit de
art. 11 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi
400094 Cluj-Napoca, Bulevardul 21 Decembrie 1989 nr. 58
Telefon: +40-264-503300, +40-264-594888, fax: +40-264-591637
Web: www.prefecturacluj.ro, E-mail: prefectura@prefecturacluj.ro
completările ulterioare. Vă rugăm de asemenea, să constataţi incidenţa
prevederilor art. 7 alin. (5) din acelaşi act normativ.
În conformitate cu prevederile art.3 alin. 1 din Legea nr.554/2004,
prezenta acţiune este scutită de taxă de timbru, iar în conformitate cu
prevederile art.3 alin.3 din acelaşi act normativ, prevederile actelor
administrative atacate sunt suspendate de drept.
În drept: art. 1, 3, 8, 7, 14 din Legea nr. 554/2004, art. 1, 3, 5, 18, 21, 23 din
OUG nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul UE
nr. 139/2014 al Comisiei europene, Codul Muncii, HG nr. 46/28.02.2014;
În probaţiune, s-au anexat, în copie, următoarele documente:
1. HCJ nr.220/22.09.2017 împreună cu toate actele care au stat la baza
adoptării acesteia;
2. HCJ nr.235/9.10.2017 împreună cu toate actele care au stat la baza
adoptării acesteia;
3. HCJ nr.84/2017;
4. Adresa nr.11503/9.10.2017 a Aeroportului Internaţional „Avram Iancu”
Cluj, înregistrată sub nr. 16956/9.10.2017, împreună cu actele anexate acesteia
(respectiv adresa nr.26488/26500/9.10.2017 a Autorităţii Aeronautice Civile
Române cu anexele aferente acesteia).
5. Adresa nr. 28454/28455/28585/3.10.2017 întocmită de Consiliul
Judeţean Cluj –Direcţia Juridică, transmisă Aeroportului Internaţional „Avram
Iancu” Cluj RA şi spre ştiinţă Instituţiei Prefectului Judeţul Cluj, înregistrată sub
nr.16572/5.10.2017;
6. Contractul de mandat şi actele adiţionale încheiate între RA Aeroportul
Internaţional Cluj şi d-l director general Ciceo David Ioan.
Biroul de presă
16.10.2017