• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • Premiera absolută la Opera Romana din Cluj: TÂNĂRUL ȘI MOARTEA

Premiera absolută la Opera Romana din Cluj: TÂNĂRUL ȘI MOARTEA

Publicat: 27 martie, 2018 14:44
Actualizat: 23 martie, 2022 05:07

Opera Naţională Română din Cluj-Napoca vă invita vineri, 30 martie 2018, de la ora 18:30, la premiera absolută a spectacolului de balet ”Tânărul și moartea” de Constantin Rîpă.

Creația compozitorului clujean ne va surprinde prin bogăția sa stilistică și emoțională, în cadrul unui spectacol dedicat prin excelență Centenarului Marii Uniri și prezentat în lumina reflectoarelor pentru întâia oară.

Premiera coregrafică ce se bucură de o complexă redare lirică și coregrafică ne va purta prin spațiu și timp, pe parcursul celor trei acte ale sale, de la Atena lui Pericle și personajele sale mitologice, la Parisul secolului XIX și legenda naiadei Senei, poposind pe tărâmul mioritic, printre destinele a trei protagoniști sortiți pieirii și trăirile care îi încearcă pe aceștia, redate expresiv prin muzică și dans.

Primul act, intitulat ”Efebul rănit” ne aduce mirajul mitologiei și culturii Greciei Antice a secolului V î.Hr. din epoca lui Pericle, când devenim camarazii unui tânăr efeb pornit cu eroism și încredere la prima sa luptă. Curajul și entuziasmul specifice tinereții, dar și lipsa experienței în război, îi aduc în scurt timp răni puternice, în pofida revenirilor încrezătoare ale efebului, care, în final, cade învins. Fiorul morții îl găsește, însă, cu sentimentul curajului îndeplinit în suflet, onorat de camarazii care îl înmormântează precum un erou.

Izul franțuzesc este cel caracterizant pentru al doilea act al spectacolului, denumit ”Tânărul măturător și naiada Senei”, inspirat de volumul de poezii al poetului francez Jacques Prévert, unul dintre autorii preferați ai compozitorului. Vrăjit de stilul spiritual și totodată profund al autorului francez, dar în special de ineditul unuia dintre poemele acestuia, maestrul Rîpă surprinde în a doua parte a libretului său povestea unui tânăr măturător pe malul Senei, în Parisul secolului al XIX-lea.

Într-un context supranatural, destinul acestuia este păzit de Bătrânul înger al măturătorilor, dar și legat de fascinantele naiade, zâne ale apelor, despre care legenda spune că domină adâncurile și cheile fluviului francez. Dornic să trăiască efervescența iubirii, tânărul se lasă ademenit de una dintre naiadele Senei, pentru care se aruncă în vâltoarea apei, fără a mai putea fi salvat de Bătrânul Înger protector al măturilor. Actul II se încheie tot cu un marș funebru, dar oarecum caricaturizat, care va fi în schimb înnobilat cu o secvență melodică pe celebra sintagmă Dies Irae, Dies Illa.

Sub puternicul concept al ”Jertfei solare”,  ultimul act îl are în centru pe tânărul păstorașul din cea mai cunoscută producție folclorică a poporului român: balada ”Miorița”. Creația Maestrului Rîpă revine, așadar, după un periplu artistic ce traversează spații și timpi diferiți, în autenticul peisajului mioritic, prin povestea atribuită prin excelență neamului nostru.

Celebră pentru răspândirea sa în peste o mie de variante prezente în toate provinciile românești, poezia descoperită și culeasă de Aleco Russo, preluată, prelucrată și publicată de Vasile Alecsandri, este stilizată acum de autorul libretului și interpretată prin dans. Contribuția esențială adusă de autorul și compozitorul Constantin Rîpă se regăsește în însuși laitmotivul baladei – invidia și jaful privite în mod tradițional drept factori declanșatori ai punctului culminant, precum și resemnarea păstorașului conștient de moartea sa iminentă – sunt transformate de autorul libretului în ceea ce acesta numește  idealul liric al uciderii:  tinerețea și frumusețea (fizică și morală) care  determină pizma și gelozia celorlalți doi ciobani. 

”Astfel am dat o altă înfățișare muzicală tânărului mioritic, pe care l-am proiectat ca jertfă a luminii și frumuseții (”jertfă solară”) […] Cu toate acestea, finalul său nu este tragic. Visul mamei sale – Maica bătrână, pornită mai târziu în căutarea lui – îl înfățișează pe păstoraș ca mire al unei ,,mândre crăiese”, alături de care pășește către lumină, înspre soare, într-un cadru monumental al naturii”, arata Constantin Rîpă.

Creația distinsului prof. univ. dr. Constantin Rîpă, autorul libretului și totodată compozitor al acestei lucrări, și-a găsit materializarea vizuală prin regia artistică a Inei Hudea și Octavian Popa, totodată coregraf al premierei alături de Florin Ciobanu. Scenografia poartă semnătura Lilianei Moraru.

Protagoniștii premierei sunt Mircea Munteanu,  Adelina Filipaș, Dan Haja, Lucian Bacoiu, Liana Taloș, alături de Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

​Redarea muzicală aparține Orchestrei Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflată sub bagheta apreciatului dirijor Adrian Morar.

”Tânărul și moartea” de Constantin Rîpă este o provocare coregrafică cu o tematică profundă – destinele tragice a trei tineri, în contexte spațio-temporale diferite. În viziunea spectaculară pe care o vom prezenta publicului va fi vorba despre unul și același tânăr, a cărui moarte prematură, în fiecare spațiu-timp, nu îi va permite să se împlinească prin iubire, ca ființă. Iată de ce am creat un personaj simbolic – Purtătoarea de suflete – care îl va ,,trece” dintr-un spațiu-timp în următorul, ajungând ca în tabloul mioritic, aceasta să se identifice cu ,,fata de crai”, din dorința de a-l ajuta să-și întâlnească iubirea. 

Materialul sonor deosebit de plastic și sugestiv, indicațiile minuțioase ale compozitorului au dat naștere unor ipostaze scenice pline de încărcătură emoțională și culoare. Eu cred sincer că modul în care publicul respectă și ,,gustă” muzica contemporană românească depinde în cea mai mare măsură de noi, realizatorii spectacolului.”, arata Ina Hudea.

”Muzica acestui balet mi-a oferit mari disponibilități pentru o creație coregrafică de excepție, asigurându-mi mari suprafețe muzicale care să fie acoperite cu o acțiune dramatică exprimată prin dans […]  Întrucât muzica a fost compusă în perioada contemporaneității, nu puteam concepe o coregrafie de tradiție clasică. Am căutat, deci, să realizez un stil aparte, cât mai corespunzător muzicii, atât din punct de vedere al mișcării propriu-zise, dar mai ales la nivel de expresie. Am adăugat și elemente de actorie, precum pantomima, mimica, un joc actoricesc care să intensifice și să anime cât mai mult posibil acțiunea scenică.

O altă provocare în elaborarea parcursului coregrafic a constituit-o adaptarea la esența și diferențele istorice ale celor trei epoci – Antichitatea greacă, Parisul secolului XIX, ancestralitatea folclorică din balada Miorița. Caracterul general al fiecărei epoci trebuia să transpară prin dans, un dans care să redea atât austeritatea antică, boemia franceză, cât și manifestarea prin joc a sufletului românesc. Pentru realizarea celui din urmă aspect a trebuit să apelez la un specialist în dans popular, regăsit în persoana domnului Florin Ciobanu.”, spune Octavian Popa.

Tânărul și moartea include, așadar, surprinzătoarele și multiplele ipostaze ale fenomenului morții, ca o consecință a sacrificiului de sine, a intensității sentimentului dragostei care pune în umbră orice pericol implicit, sau care este dublat de sentimentul resemnării și al speranței eternității.

Cea de-a doua reprezentatie va avea loc duminică, 1 aprilie 2018. Biletele ambelor spectacole sunt puse în vânzare la Agenţia Teatrală  și online, pe biletmaster.ro .

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
20 septembrie, 2023
UBB, locul I în România, 15 în Europa de Est și 260 în Europa, în cel mai utilizat clasament internațional al universităților, rankingul britanic QS
15 septembrie, 2023
Rupere de nori la Cluj: 40 de litri pe metru pătrat, canalizarea a cedat
12 septembrie, 2023
Șefa ISJ Cluj despre consumul de droguri din școli: Pliculețe introduse prin gard, poliția nu poate percheziționa dealeri fără mandat
8 septembrie, 2023
S-a dat startul lucrărilor la drumul expres care va lega DN1 din zona Tureni de Autostrada Transilvania
30 august, 2023
Testări gratuite pentru cancerul de sân și cel de col uterin, la Cluj Arena

De la 1 octombrie 2023, salariul minim brut va fi majorat de la 3.000 lei ...

Feneșan, Consiliul Național al IMM-urilor, despre majorarea salariului minim: Se vor închide firme

Prim-vicepreședintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, Augustin Feneșan, critică protestele ...

Augustin Feneșan critică protestele bugetarilor „afectați” de reducerea privilegiilor: Noi ca mediu de afaceri nu protestăm chiar dacă vom plăti cu 300% mai mult impozit pe venit

Dacă te consideri o persoană ambițioasă, care iubește să își gestioneze singură timpul și îți ...

Viața de angajat nu este pentru tine? Descoperă aici idei de afaceri prin care poți avea succes

Judecătorul clujean Cristi Danileț a afirmat în emisiunea Punctul Critic moderată de Raul Chiș că ...

Cristi Danileț, judecător: MCV trebuia menținut și înăsprit în cazul României, nu eliminat

Cum depistezi la timp cancerul? Întrebarea preocupă foarte mulți români iar un răspuns extrem de ...

Cum depistezi la timp cancerul? Răspunde chirurgul Patriciu Achimaș-Cadariu
UBB, locul I în România, 15 în Europa de Est și 260 în Europa, în cel mai utilizat clasament internațional al universităților, rankingul britanic QS
FLORIN ESTEFAN la PUNCTUL CRITIC: Opera Națională Română din Cluj își începe sâmbătă noua stagiune și anunță că a primit teren pentru un nou sediu

Cluj Symphony Experience vine în weekend cu un program spectaculos: Subcarpați, Alternosfera și Cargo, acompaniați ...

Subcarpați, Alternosfera și Cargo, acompaniați de Filarmonica de Stat Transilvania, la Cluj Symphony Experience
Success message!
Warning message!
Error message!