Înglodată în datorii, posesoare a unei infrastructuri dezastruoase și fără speranța unor investiții viitoare de la bugetul de stat tot mai auster, CFR se confruntă de joi dimineață și cu o anchetă DIICOT la nivel național fără precedent, în care sunt vizați cu precădere așa-numiții ”nași”, cei care închideau ochii la controlul biletului pentru șpagă. Perchezițiile au demarat în regionalele CFR din Cluj, București, Brașov, dar și alte județe ale țării.Liderul sindicatului ”Libertatea ”, regionala Cluj, Mare Grigore, s-a arătat mâhnit de ancheta DIICOT, care ”nu face bine imaginii CFR”.Totuși, cum s-a ajuns în această situație, fiind necesară o ancheta de o asemenea amploare asupra unei instituții de serviciu public? ”Sindicatele au tot pus această problemă pe masa factorilor de răspundere. Să se ia măsuri pentru stoparea călătoriei frauduloase. Atât pentru personalul care face serviciul, cât și pentru călător. La noi e un fenomen, omul e sărac, nu are bani de bilet. Acel tren nu poate fi controlat numai de conductor. În plus, în ultimii ani salariile s-au redus drastic. Controlorii iau un salariu de mizerie, undeva între 1300-1500 de lei pe lună, fiind plecați de acasă cu zilele: ajung la cap de secție, le trebuie hrană, dorm în condiții improprii, au acasă familie, copii”, ne-a declarat liderul de sindicat, supărat și pe faptul că Guvernul nu investește în infrastructură și refuză de luni de zile dialogul cu sindicatele.”Am făcut N acte în care am venit și cu soluții economice și cu soluții sociale. Nu am fost luați în seamă. De șase luni de zile noi nu am avut o întâlnire cu oficialitățile din Ministerul Transporturilor. Nu ni se răspunde nimic pentru că nu au soluții”, a arătat Grigore Mare. ”Statul trebuie să intervină, să facă investiții. Cea mai mare problemă este infrastructura căii ferate. La ora asta e sub orice critică. Se circulă cu 50 km/h. Dacă de la București la Cluj fac 11 ore, nu mai circul a doua oară cu trenul. Numai statul poate rezolva infrastructura. Din cauza infrastructurii cresc si cheltuielile operatorilor.”Liderul de sindicat a formulat și un reproș la adresa conducerii CFR: ”Din ’98 n-a încercat să stea de vorbă cu acești oameni, să-i educe, să le spună ce e bun, să le explice că lucrează pentru întreprindere, că lucrează pentru salariul lor, au dat numai cu bâta. Nu poți să îți arunci în luptă armata fără să fie bine pregătiți și hrăniți. În ultimii ani pregătirea lor a fost josnică. Nu s-au ținut cursuri de training. Dacă s-au ținut au fost doar cu instructorul stației, care lucrează și el în aceleași condiții. Angajații de la calea ferata au lunar școala personalului, dar dacă participă doar un instructor de stație nu se poate așa. E un sistem în care salariatul de la calea ferata a lucrat în condiții total improprii: trimis în tren fără uniformă, a trebuit să vină cu bani de acasă, să-și cumpere uniformă. Nu i-am asigurat condițiile pentru acel serviciu, știind că e foarte dificil. Eu nu zic că nu sunt și din cei care au abuzat, dar nu putem generaliza. Sunt și oameni de omenie, care și-au făcut corect treaba. Din păcate, nu s-a făcut nimic, în plus lipsesc investițiile, datoriile cresc. Ne afundăm tot mai mult”, a observat domnule Mare.Managementul defectuos al CFR SA trenează de ani de zile, compania înregistrând datorii de peste un miliard de euro. La începutul lunii aprilie, 2012, Guvernul a adoptat prin ordonanţă de urgenţă conversia în acţiuni a datoriei Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, pe care o înregistrează la bugetul statului, bugetul asigurărilor sociale şi la bugetele fondurilor speciale.Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA nu este inclusă în programul de privatizare a companiilor de stat, ci doar în cel de optimizare a activităţii şi eficientizare economică, agreat de FMI, CE, MFP şi MTI. Deficitul lunar şi anual al companiei se reflecă în deficitul general al ţării.
REACȚIE sindicală la ancheta DIICOT: ”Din ’98 angajații CFR au fost tratați numai cu bâta. Salariu de mizerie, plecați de acasă cu zilele. Nici bani de uniformă nu au primit”
ULTIMELE ȘTIRI