• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • Regionalizarea, subiect exploziv! Kelemen Hunor: „maghiarii vor ieși în stradă!” PLUS Vezi ce sfaturi a primit Băsescu pe tema regionalizării în 2008

Regionalizarea, subiect exploziv! Kelemen Hunor: „maghiarii vor ieși în stradă!” PLUS Vezi ce sfaturi a primit Băsescu pe tema regionalizării în 2008

Publicat: 19 iunie, 2011 17:19

Actualizat: 23 martie, 2022 07:43

Maghiarii vor ieși în stradă dacă va fi forțată dizolvarea comunităţii maghiare din zona Harghita, Covasna, Mureş, a declarat președintele UDMR, Kelemen Hunor, pentru Associated Press, potrivit antena3.ro, referindu-se la proiectul de regionalizare propus de Traian Băsescu și PDL. „Eu sunt convins că, aşa cum în ’68, în timpul lui Ceauşescu, când Ceauşescu a făcut reforma administrativ-teritorială, secuii au ieşit pe stradă şi a fost singura dată când oamenii au ieşit pe stradă în timpul lui Ceauşescu, dacă forţează cineva, acum, dizolvarea comunităţii maghiare din zona Harghita-Covasna-Mureş într-o zonă mare, într-un judeţ mare, oamenii iarăşi vor ieşi pe stradă”, a declarat liderul UDMR.PDL vrea să comaseze cele 41 de județe existente astfel încât la final să avem doar opt județe. Tot opt structuri gândește și USL, așa că și proiectul noii alianțe politice contravine intereselor UDMR. Noile entitați ar urma să se suprapună peste actualele regiuni de dezvoltare, pe care UDMR le-a criticat frecvent în ultimii ani. Acestea sunt:1. Regiunea de dezvoltare Nord – Est – care grupează judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui; 2. Regiunea de dezvoltare Sud – Est – care grupează judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea; 3. Regiunea de dezvoltare Sud – Muntenia – care grupează judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova si Teleorman; 4. Regiunea de dezvoltare Sud – Vest Oltenia – care grupează judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea; 5. Regiunea de dezvoltare Vest – care grupează judeţele Arad, Caraş–Severin, Hunedoara şi Timiş; 6. Regiunea de dezvoltare Nord – Vest – care grupează judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu–Mare şi Maramureş; 7. Regiunea de dezvoltare Centru – care grupează judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu; 8. Regiunea de dezvoltare Bucureşti – Ilfov – care grupează municipiul Bucureşti şi judeţul IlfovIata acum in ce fel vad maghiarii de la UDMR impartirea tarii pe regiuni:Macroregiunea I:
altera
Kelemen Hunor UDMR
Regiunea Botosani-Suceava Regiunea Bacau-Iasi-Neamt-Vaslui Regiunea Braila-Buzau-Galati-VranceaMacroregiunea II:Regiunea Constanta-Tulcea Bucuresti Regiunea Calarasi-Ialomita-Ilfov Regiunea Giurgiu-Teleorman Regiunea Dolj-Mehedinti-OltMacroregiunea III:Regiunea Gorj-Valcea Regiunea Arges-Dambovita-PrahovaMacroregiunea IV:Regiunea Arad – Caras-Severin – Timisoara Regiunea Alba-Hunedoara Regiunea Sibiu-BrasovMacroregiunea V:Regiunea Covasna-Harghita-Mures Regiunea Bistrita-Nasaud – Cluj – Maramures Regiunea Bihor – Salaj – Satu-MarePentru oricine e clar ca microregiunea V a fost gandita in baza principiului apartenetei etnice a locuitorilor. Asa zisul “Tinut Secuiesc” se separă în această formulă de Alba, Brasov si Sibiu. De asemenea, Satu Mare, Bihor si Salaj (regiunea denumită Partium) sunt separate de Cluj, Maramures si Bistrita Nasaud.În 2008 a fost finalizat un raport al Comisiei Prezidenţiale de Analiză a Regimului Politic şi Constituţional din România. Din aceasta comisie au facut parte, printre altii, Aurelian Craiutu, prof. univ. dr. ştiinte politice Universitatea Indiana din Bloomington, Mattei Dogan, director emerit de cercetare la Centrul National de Cercetare Stiintifica din Paris, Ioan Stanomir, prof. univ. dr. drept constituţional Universitatea din Bucureşti, sau Radu Carp, conf. univ. dr. drept şi ştiinţe politice Universitatea din Bucureşti.Clujul a fost reprezentat de Dacian Dragos, conf.univ.dr de drept administrativ si drept european la UBB si Veress EMÖD, lector univ. dr. drept Universitatea “Sapientia”, Cluj-Napoca/Miercurea Ciuc iar ca expert a mai fost consultata prof. univ. dr. Rodica Narcisa Petrescu, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca.Comisia de la Cotroceni afirma ca “orice efort de reorganizare administrativă trebuie să ia în considerare dimensiunile care ţin de protecţia minorităţilor naţionale” si invoca anumite precizari din Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare, document ratificat de către România, care pledeaza pentru “respectarea ariei geografice a fiecărei limbi regionale sau minoritare, în aşa fel încât diviziunile administrative existente ori noi să nu constituie un obstacol pentru promovarea respectivei limbi regionale sau minoritare”. A fost sau nu consultat acest raport atunci când s-a înaintat ideea regionalizării? De fapt, nu există nici măcar un proiect pe acestă temă, ci doar declarații.Sau, daca vorbim de Convenţia cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, „părţile se vor abţine să ia măsuri care, modificând proporţiile populaţiei din arii locuite de persoane aparţinând minorităţilor naţionale, sunt îndreptate împotriva drepturilor şi libertăţilor decurgând din principiile înscrise în prezenta convenţie-cadru”.În plus, ideea regionalizării nu a fost dezbătută cum se cuvine, deși există o bază teoretică foarte bună de plecare. S-a vorbit chiar de asumarea răspunderii guvernului pe acest proiect capital pentru România, fără consultarea cetățenilor direct vizați, a societății civile, a parlamentului. Am facut un rezumat al raportului înaintat de comisia prezidențială la capitolul dedicat organizarii administrativ-teritoriale:OPTIUNEA FEDERALA:Plusuri:
  • introduce conceptul de autoguvernare politică cu elemente legislative, executive şi judecătoreşti capabile să le asigure guvernarea;
  • federalismul este asociat în chip semnificativ cu dezideratul apropierii guvernării de cetăţeni
  • încurajează dezvoltarea unei vieţi locale autentice şi instituirea unui ecran local ce mediază între cetăţeni şi autoritatea centrală
Minusuri
  • arhitectura federală este greu reconciliabilă cu o tradiţie a statului român, ea nefiind niciodată asumată ca atare după 1918;
  • o dată preluată, ea poate crea dificultăţi care ţin de discrepanţele de evoluţie dintre diferite zone istorice;
  • decuparea unor entităţi federate este dificilă, mai cu seamă în contextul în care identităţile regionale au fost erodate;
  • organizarea federală impune, la nivel instituţional, un grad de sofisticare ce vine însoţit de un cost economic ridicat
Recomandare
  • este util ca dezbaterea în marginea organizării statului să fie scoasă din spaţiul pasiunilor politice
  • statul unitar nu garantează, în mod automat, unitatea naţională, după cum, în oglindă, organizarea federală nu este echivalentă cu separatismul etnic
OPTIUNEA REGIONALA
  • reprezinta o alternativă credibilă la două tendinţe: statul unitar centralizat şi federalizarea
  • duce cu un pas mai departe două principii cardinale: principiul descentralizării politice, respectiv constituirea unor organisme responsabile în faţa comunităţii;
  • principiul subsidiarităţii, respectiv coborârea deciziei la un nivel cât mai apropiat de comunitatea locală
Efectele regionalizarii:
  • dispariţia unui nivel administrativ- teritorial, cel al judeţelor;
  • nivelul regional care se va situa deasupra oraşelor şi comunelor
  • regiunile pot lua locul judeţelor, ca unităţi administrativ teritoriale majore, cu întindere extinsă şi atribuţii proprii
TIPURI DE REGIONALIZAREFormula spaniola
  • regionalizarea politică, care generează efecte similare federalismului
  • este constituţională adoptarea de norme cu putere de lege, valide pe teritoriul regiunii în cauză
  • se situează în proximitatea cadrului federal de organizare
  • este criticabila pentru ca tinde să genereze controverse similare federalismului etnic
  • acest model poate exacerba tendinţele de izolare regională
Formula franceza
  • regionalizarea ca strategie administrativă, lipsită de dimensiuni politice, care nu dă naştere unei autoguvernări politice, cu alegerea unor consilii regionale şi unui preşedinte de consiliu;
  • model încadrabil în paradigma statului unitar descentralizat
  • o soluţie mult mai prudentă din punct de vedere constituţional
  • diferenţa între judeţe, comune, oraşe şi aceste noi entităţi este că acestea din urmă trebuie să aibă calitatea de persoane juridice de drept privat, rezultat al asocierii benevole, ca expresie a voinţei cetăţenilor, spre deosebire de actualele forme de organizare care sunt considerate persoane juridice de drept public
  • asociaţiile de comune, oraşe, judeţe prezintă avantajul de a putea angaja administratori publici şi personal calificat, a gestiona în comun servicii publice prea costisitoare pentru a fi gestionate separat, a aplica împreună cu mai mult succes pentru finanţări etc.
  • soluţia pentru a ieşi din dilema judeţ versus regiune este dată de consacrarea constituţională a principiului subsidiarităţii potrivit căruia entitatea administrativă superioară acţionează numai dacă şi în măsura în care obiectivele acelei acţiuni nu pot fi îndeplinite de o altă entitate administrativă situată la un nivel inferior
În opinia Comisiei, o nouă delimitare a judeţelor trebuie să ia în calcul geografia, tradiţia, capacitatea administrativă si diferenţele de cultură politică.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
30 septembrie, 2024
Dr. Delia Nicoară, IOCN: „E nevoie de abordări individualizate în prevenirea cancerului”
30 septembrie, 2024
La ce întrebări răspunde Chatbotul RAReș, disponibil pe site-ul Registrului Auto Român
30 septembrie, 2024
Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de Cancer
30 septembrie, 2024
Până în anul 2050, numărul de cazuri noi de cancer va crește cu 77 la sută
30 septembrie, 2024
Institutul Oncologic din Cluj, partea a unei rețele de expertiză europeană de luptă împotriva cancerului

Vicepreședintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, Dan Mureșan, a prezentat ...

TOP 3 consecințe ale respingerii aderării României la Spațiul Schengen terestru

Deputatul PSD Patriciu Achimaș-Cadariu nu crede că PNL va ieși de la guvernare: „E campanie ...

Deputatul Achimaș-Cadariu: PNL va ieși de la guvernare PLUS Cel puțin două partide din România ar trebui interzise

În sezonul rece, confortul termic din locuință devine o prioritate pentru fiecare dintre noi. O ...

Soluția ideală pentru confort în casa ta. Ce trebuie să știi despre eficiența unui calorifer electric

Alegerea unei centrale termice este o decizie importantă, care va influența confortul și eficiența energetică ...

TOP 7 aspecte pe care nu trebuie să le omiți atunci când vrei să cumperi o centrală termică

D.G.R.F.P. Cluj-Napoca reamintește persoanelor fizice că în anul 2024, termenul limită de depunere a formularului ...

30 septembrie 2024 – termen limită de depunere a formularului 216 și de plată, pentru impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare

Institutul Oncologic din Cluj pune umărul la întărirea rețelelor europene de expertiză oncologică pentru viitorul ...

Dr. Delia Nicoară, IOCN: „E nevoie de abordări individualizate în prevenirea cancerului”

Registrului Auto Român le transmite șoferilor că de acum pot accesa informații tehnice via Chatbotul ...

La ce întrebări răspunde Chatbotul RAReș, disponibil pe site-ul Registrului Auto Român

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” (IOCN) contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de ...

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” contribuie la Rețeaua Europeană a Centrelor Comprehensive de Cancer
Success message!
Warning message!
Error message!