REVOLUTIA FISCALA se mai amana putin: Sedinta de guvern amanata de vineri pe luni va avea loc miercuri dar nu mai este o certitudine ca proiectul de ordonanta privind modificarea Codului Fiscal va mai intra pe ordinea de zi. Masurile fiscale au fost dezavuate de mai toata lumea: investitori straini, asocxiatii patronale romanesti, sindicate si de oamenii iesiti in strada. Nici Consiliul Fiscal nu le-a avizat pozitiv iar intrebarea pe care si-o pun toti este ce mai asteapta premierul Tudose inainte de a arunca la cosul de gunoi acest proiect.
Guvernul Tudose a amanat si sedinta programata luni si in care urma sa discute proiectul de Ordonanta de Urgenta care vizeaza modificarea Codului Fiscal. O noua sedinta va fi convocata pentru ziua de miercuri. Surse guvernamentale citate de hotnews.ro spun ca Executivul ar putea chiar amana OUG de modificare a Codului Fiscal la presiunea sindicatelor si a patronatelor.
Modificările cu impact bugetar relevant introduse de proiectul de ordonanță de urgență sunt următoarele:
1. Contribuții sociale:
a. Numărul contribuțiilor sociale este redus de la 6 la 3, din care două sunt trecute exclusiv în sarcina angajatului (contribuția de asigurări sociale – CAS și cea de asigurări sociale de sănătate – CASS, de 25% și, respectiv, 10%). In sarcina angajatorului ar ramane nou creata contribuție asiguratorie pentru muncă (CAM) de 2,25%. S-ar modifica si baza de calcul a contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice care obțin venituri din activități independente și extinderea excepțiilor de la obligativitatea plății acestora:
i. În cazul CAS:
• Dispare obligativitatea plății CAS pentru persoanele care realizează venituri lunare din activități independente inferioare nivelului salariului minim și, de asemenea, pentru cele care realizează deja venituri din salarii ori asimilate salariului pentru care sunt asigurate în sistemul public;
• Noua cotă a CAS de 25% se stabilește la un venit ales de contribuabil, cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară, independent de nivelul venitului realizat, comparativ cu situația curentă în care nivelul minim era reprezentat de 35% din salariul mediul brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale (BASS).
ii. În cazul CASS:
• Dispare obligativitatea plății CASS pentru persoanele care realizează venituri lunare din activități independente inferioare nivelului salariului minim și, de asemenea, pentru cele care realizează deja venituri din salarii ori asimilate salariului pentru care sunt asigurate în sistemul public;
• Baza de calcul a noii CASS de 10% este limitată la salariul minim pe economie.
2. Impozitul pe venit:
a. Cota de impozitare scade de la 16% la 10%;
b. Crește substanțial cuantumul deducerilor personale acordate în sumă fixă (de la un interval de 300-800 de lei în prezent, în funcție de numărul persoanelor aflate în întreținere, la unul de 510-1.310 de lei; nivelul salariul brut în funcție de care acestea se acordă este rescalat: nivelul salarial până la care deducerile personale se acordă în sumă fixă crește de la 1.500 la 1.950 lei (în linie cu creșterea salariului minim de la 1.450 la 1.900 lei), iar nivelul salarial până la care acestea se acordă în mod degresiv crește de la 3.000 la 3.600 de lei (în linie u creșterea de 20% a salariului brut necesară pentru a fi evitată reducerea salariului net în condițiile trecerii contribuțiilor din sarcina angajatului în sarcina angajatorului);
3. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor:
a. Majorarea limitei de încadrare în sistemul de impunere al microîntreprinderilor (care implică un impozit de 1% asupra cifrei de afaceri pentru firmele cu unul sau mai mulți salariați, respectiv de 3% pentru firmele fără angajați) de la 500.000 la 1.000.000 euro cifră de afaceri anuală, concomitent cu eliminarea posibilității de a opta între acest sistem și impozitarea profitului pentru firmele cu un capital social mai mare de 45.000 de lei;