• Acasă
  • /
  • Comunitate
  • /
  • SCANDAL după ce mai multe ONG-uri au aflat că o bandă auto va fi construită de-a lungul Someșului

SCANDAL după ce mai multe ONG-uri au aflat că o bandă auto va fi construită de-a lungul Someșului

Publicat: 3 octombrie, 2015 13:48
Actualizat: 23 martie, 2022 05:22

Mai multe asociații din Cluj au luat atitudine după ce au aflat că râul Someș ar urma să fie sacrificat de la Teatrul Maghiar până la Cluj Arena pentru a face loc unei noi benzi auto. 

Asociaţia Centrul Pentru Mediu Construit, Asociaţia PLUSMINUS, SOS Parcurile Clujului, Proiectul Aproape de Someș, Fundaţia AltArt, MiniMASS, La Terenuri – Spațiu Comun în Mănăștur au lansat o petiție – SOMEȘUL ÎN PERICOL: CERE PRIMĂRIEI SĂ OPREASCĂ DISTRUGEREA!

„În ultimele zile membri ai societății civile clujene au observat efectuarea unor lucrări de excavare pe malul drept al Someșului. În urma unor anchete de presă s-a aflat că acesta, începând de la Teatrul Maghiar până la Cluj Arena, va fi sacrificat împreună cu copacii săi pentru a face loc unei noi benzi auto. În urma solicitărilor, Primăria încă nu a pus la dispoziția publicului proiectul tehnic, ba mai mult, lucrătorii din zonă afirmă că luni, 5 octombire 2015, vor fi tăiați toți copacii de pe acest segment. 

Prezența unui curs de apă în oraș oferă oportunități economice, ambientale, sociale și imobiliare unice. În acest sens teritoriul urban aferent Someșului are potențial regenerator imens comparativ cu soluția lărgirii infrastructurii carosabile.

Având în vedere că tendința orașelor europene (Londra, Hamburg, Graz) este de a favoriza traficul pietonal și nemotorizat în apropierea râurilor, intenția dumneavoastră contravine acestor tendințe.

Având în vedere că orice problemă de trafic poate fi rezolvată cu măsuri bazate pe stimularea alternativelor (transport în comun, bicicletă, mers pe jos), solicităm reanalizarea măsurilor ținând cont de oportunitățile mai sus amintite, altele decât suplimentarea cu o bandă de circulație, soluție care doar va atrage mai mult trafic în zonele centrale.

Lărgirea infrastructurii rutiere nu ajută la fuidizarea traficului. Lărgirea infrastructurii rutiere este o soluţie din anii ’60 care, în timp, şi-a demonstrat pe deplin limitele şi chiar efectul distructiv. 

Impactul proiectului:

1. Posibila aglomerare a traficului în zona centrală, deja congestionată, şi care nu poate gestiona un surplus de maşini.

2. Distrugerea calităţilor ambientale ale Parcului Central şi distrugerea perspectivelor în lungul Somesului.

3. Blocarea unor posibilităţi de creare a unei promenade pietonale în lungul Somesului, promenada dorită de clujeni şi despre care se discută de ani de zile.

4. Distrugerea unei vegetaţii înalte ajunsă la maturitate care, chiar înlocuită cu plantări, se va dezvolta în zeci de ani.

În prezent pe sensul care se doreşte a fi extins se cirula fluid deşi una din benzi este aproape în permanenţă ocupată de maşini parcate ilegal, chiar dacă în zonă exista 3 parkinguri publice (Leul, în Piaţa Mihai Viteazu, Pakingul de la Primărie şi Parkingul Sălii Polivalente). Justificarea proiectului în aceste condiţii nu există.

Lărgirea carosabilului în lungul Someșului contravine principiilor strategiei de dezvoltare a localităţii promovate recent de instituţia pe care o conduceţi, dar şi Planului Urbanistic General, în spiritul său, în ceea ce priveşte relaţia oraşului cu Someșul. Astfel, lărgirea carosabilului în zona menţionată afectează:

– calitatea vieţii locuitorilor. Calitatea vieţii nu se măsoară în mai puţine minute petrecute de şoferi în trafic ci în bucuria experimentării oraşului de către toţi cetăţenii. 

– transparența decizională prin modul de implementare a proiectului într-o zonă sensibilă a oraşului. Prin acesta s-a eliminat oricare formă de participare a cetăţenilor în luarea deciziilor. Poate mai mult decât în alte părţi ale oraşului, relaţia cu Someșul nu ar trebui să fie subiectul unor decizii funcţionăreşti, tehnice, birocratice, ci rezultatul unei iniţiative participative.

– Planul Urbanistic General care încearcă să creeze premisele pentru un culoar verde în lungul Someșului astfel încât să poată conecta mai multe spaţii verzi existente sau potenţiale (Parcul Central cu Parcul Feroviarilor, de exemplu). 

– locurile unde o mai bună relaţionare cu Someșul este posibilă. Aceasta trebuie încurajată și nu împiedicată sau distrusă printr-o abordare învechită a proiectelor de infrastructură.

Stimate dl. primar Emil Boc,

Noi, semnatarii acestei petiții ne exprimăm dezacordul faţă de:

– distrugerea malului înierbat al Someșului și tăierea copacilor prin proiectul de extindere a Splaiului Independenţei cu încă o bandă de circulaţie auto

– modul netransparent în care acesta este derulat şi

– declaraţiile lacunare ale administraţiei pe marginea acestui subiect.

Prin urmare solicităm:

1.   Întreruperea imediată a lucrărilor de extindere a carosabilului şi gândirea unor soluţii de amenajare care să pună în valoare contextul existent şi să contribuie la creşterea calităţilor ambientale ale zonei.

2.   Proiectul să fie făcut public şi dezbătut într-un mod transparent, zona fiind una de interes major pentru întregul oraş.

Vezi petitia aici. 

Reactia Primariei

Primaria Cluj a informat ca primarul Emil Boc a oprit lucrarile si va organiza o dezbatere. „Luand in considerare demersurile publice ale specialistilor in urbanism si ale unor reprezentanti ai societatii civile cu privire la proiectul de reabilitare a tramei stradale, pe tronsonul de pe str. Splaiul Independentei, de-a lungul raului Somes, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a dispus oprirea fazei de lucrari (pregatirea amplasamentului) pana la obtinerea unor concluzii in baza unei dezbateri publice pe acest proiect.

Miercuri, 7 octombrie 2015, ora 15.00 in Sala de Sticla a Primariei municipiului Cluj-Napoca va avea loc o dezbatere publica privind implementarea proiectului mai sus amintit.

Proiectul de reabilitare a strazii, aprobat spre implementare a fost realizat de specialisti in circulatie si constructii de drumuri, parcurgand toate etapele de avizare si aprobare. Cu toate acestea, pentru o mai buna aprofundare a solutiilor tehnice propuse primarul Emil Boc a decis discutatea publica a proiectului si eventuala modificare a acestuia in baza concluziilor dezbaterii publice la care speram sa participe persoane specializate in urbanism, toti reprezentantii interesati ai societatii civile si clujenii care doresc sa aloce timp participand la luarea deciziilor in comunitate”, arata Primaria Cluj.

ULTIMELE ȘTIRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
DIN ACEEAȘI CATEGORIE
10 martie, 2025
Stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește în Baciu
5 martie, 2025
Loc de joacă modern în satul Suceagu
21 decembrie, 2024
Aeroportul Internațional Cluj, primul din România care are autobuz electric pentru pasageri
19 decembrie, 2024
România, cele mai multe morți în cele mai multe paturi de spital
19 decembrie, 2024
Baciu, comuna cât un orășel: ce planuri are primăria pentru a-l dezvolta

ANAF a început să verifice sumele de bani transferate între rude și anunță că vor ...

ANAF verifica banii care sunt transferați între rude – ce urmărește?

Vicepreședintele IMM România, Dan Mureșan, apreciază că cutremurul geopolitic global va afecta și România. „Puneți-vă ...

Puneți-vă centurile: Cutremurul geopolitic global va afecta și România

Primarul comunei Baciu, Balázs János, a prezentat stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește ...

Stadiul lucrărilor la noua creșă care se construiește în Baciu

Amenajarea curții la o casă nouă poate fi o provocare, dar și o oportunitate de ...

Sfaturi pentru amenajarea unei curți verzi la o casă nouă

Primarul comunei Baciu, Balázs János, anunță că au început lucrările la amenajarea unui loc de ...

Loc de joacă modern în satul Suceagu

Într-o eră în care tehnologia redefinește constant peisajele urbane și arhitecturale, stâlpii ornamentali nu fac ...

Tehnologii moderne care transformă stâlpii ornamentali

Investiții Imobiliare 2025. CEO Blitz, Cătălin Priscorniță, face radiografia pieței imobiliare 2025 într-un podcast găzduit ...

Investiții imobiliare 2025 – CEO Blitz, Cătălin Priscorniță, îți spune cu cât mai cresc prețurile la Cluj

Accesoriile sunt detalii esențiale care pot transforma orice ținută, oferindu-ți ocazia să îți exprimi personalitatea ...

Tendințe în accesorii: Statement sau discret? Ce se poartă în acest sezon
Success message!
Warning message!
Error message!